Civil szervezetek az iskolai tejesdoboz-reklámok ellen
Közel ötven környezet-, fogyasztóvédő, és pedagógiai szervezet nyílt levélben tiltakozik az Oktatási és az Egészségügyi Minisztérium gyerekeknek szóló reklámozást támogató magatartása miatt.
A tiltakozó szervezetek, miután tudomásukra jutott, hogy hazai minisztériumok az iskolatejes dobozok reklámfelületként való értékesítésére kötöttek szerződést az Autóplakát Hálózattal, levelet küldtek az egészségügyi miniszterhez.
A szervezetek -köztük a Védegylet, a Tudatos Vásárlók Egyesülete, az Energia Klub, valamint zöld és jogvédő szervezetek - megdöbbenésüknek adnak hangot, hogy a Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM), az Oktatási Minisztérium (OM) és az Egészségügyi Minisztérium (EÜM) reklámcégeket kér fel arra, hogy az iskolatej dobozok reklámfelületként való értékesítésére módszereket dolgozzanak ki.
Kifejtik, hogy a pszichológusok és fogyasztóvédők által kezdeményezett kutatások azt igazolják, a gyerekeknek szóló kereskedelmi célú reklámozás fejlődéslélektani szempontból káros lehet.
E szervezetek szerint hazánkban e téren áldatlan állapotok uralkodnak: a médiában a gyermekeknek szóló reklámozást a jogszabályok szinte egyáltalán nem korlátozzák, és a cégek a közoktatási intézményekben is utat találnak reklámjaik számára.
Felszólítják az egészségügyi minisztert, tegyen lépéseket annak érdekében, hogy ne szivárogjanak be gazdasági célú reklámok a közoktatási intézményekbe. Felkérik, hogy tanulmányozza a gyerekeknek szóló reklámozás korlátozásának alábbi országokban megvalósult példáit, és lépjen fel kezdeményezőleg a fogyasztóvédelemért felelős tárca képviselőinél az ezekhez hasonló hazai korlátozások érdekében.
Az érintett minisztériumok a múlt héten több helyütt kifejtették, szándékuk szerint sport- és egészség-témájú reklámokat engedélyeznének az iskolai tejesdobozokon.