Ellopott Csontváry: nem tudta, mit visz el a rabló?
A március 15-én ellopott Csontváry-festmény biztosítva volt, de a műtárgy témakörben legszélesebb szolgáltatást nyújtó Uniqa Biztosítónál − amely a három legjelentősebb hazai aukciósház összetett biztosítását is végzi − csak annyit közöltek, hogy pillanatnyilag teljes a hírzárlat - írta a Napi Gazdaság. A kép sorsára vonatkozó forgatókönyvek közül a legrosszabb az lehet, ha a rabló rádöbben, itthon széles ismertsége miatt eladhatatlan festményt emelt el.
Több magyar festményt loptak el a március 15-i hosszú hétvégén egy ismert magyar műgyűjtő gellérthegyi otthonából, köztük Csontváry Kosztka Tivadar Szerelmesek találkozása című képét - írja a Napi Gazdaság. Az 1902-ben készült festmény a 2006-os téli Kieselbach-árverés sztárja volt, 85 milliós kezdés után 230 millión koppant a kalapács − eddig ez a magyar aukciós rekordár.
A festményért jutalékokkkal együtt 280 millió forintot fizettek annak idején, becslések szerint a biztosítási összege ma minimum 300 millió forint. Az Uniqa szigorú műtárgy-biztosítási szabályzatot követ, kitérve a zárakra, a mechanikus védelemre, a járőrszolgálathoz bekötött riasztóra, emellett ragaszkodik a műtárgyak pontos dokumentálásához. A gyakorlat az, hogy a rendőrségi nyomozás lezárultával kezdődik a biztosító vizsgálati szakasza, ami minimum több hónap.
A mostani rablás március 15-én, csütörtökön történt, a lopott festmények hétfő reggel kerültek fel a Kulturális Örökségvédelmi HIvatal (KÖH) ezzel foglalkozó honlapjára, de a sajtó csak péntek este csapott le a hírre. A rendőrség egyelőre nem nyilatkozik, csak találgatni lehet, hogy célirányosan dolgozott-e a betörő.
Mivel a villa egy műgyűjtő otthona, vihetett volna mást is, és a zsákmány összetétele is furcsa: magyar képeket vitt el, ezek értéke itthon a legnagyobb. A Csontváry ráadásul annyira ismert, hogy eladhatatlan, és a megrendelés sem túl életszerű. A többi festmény közül Szinyei Merse Pál Vadregényes tája is jelentős, 10 milliós értéket meghaladó alkotás, a két Mednyánszky ezekhez képest nem különösebben értékes.
A legrosszabb szcenárió, ha a betörő, rádöbbenve arra, hogy a feltűnően szép aranykeretben egy nem értékesíthető tárgyat lopott el, megsemmisíti a képet. Nem kizárható az sem, hogy − mint a hírek szerint gépkocsiknál is megesik olykor − a rablók felajánlják a "visszavásárlási lehetőséget" a tulajdonosnak.
Ha pedig a képek azután kerülnek elő, hogy a tulajdonosnak fizetett a biztosító, akkor a gyakorlat szerint választhat: megtartja a biztosítási összeget, vagy visszaadja és inkább a műtárgyait kéri. A nemzetközi statisztikák alapján a tulajdonosok többnyire ragaszkodnak a műtárgyaikhoz.