A miniszter arra utalt, hogy a tulajdonos immár megválna a Budapest Airporttól, az üzletet év végére lezárhatják. Az Avialliance szerint ők továbbra is hosszú távú befektetésként tekintenek a reptérre. A kormány vételi szándékát ugyan bejelentette, de nem rejtette véka alá, hogy amúgy most épp nincs elég pénze.
„A budapesti repülőtér egy stratégiai eszköz, ezért magyar kézbe kell kerülnie. A kormány elkötelezett, hogy visszavásárolja, mindegy, ki a tulajdonos” – mondta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter az InfoRádió műsorában. A tárcavezető szerint az előkészítő megbeszélések már folynak a Budapest Airport tulajdonosával az értékesítés feltételeiről és az árról, az üzletet az év végére le lehet zárni.
A miniszter lényegében azt állította, hogy a Budapest Airport tulajdonosa (a főtulajdonos a német Avialliance) el akarja adni a céget:
a megegyezés mindkét szereplő számára fontos.
Továbbá azt állította:
A magyar kormány sokkal jobban tudná fejleszteni a repülőteret, a befektetők is látják, hogy a kormány másfajta szemléletben többet tud ebből kihozni.
Az Avialliance a hvg.hu érdeklődésére nem erősítette meg, hogy szándékában állna eladni a Budapest Airportot, közlésük szerint
az Avialliance hosszú távon érdekelt befektető, amelynek érdeke a reptér és a régió fenntartható fejlesztése.
A cég megerősítette viszont, hogy a kormány ismét bejelentette vételi szándékát,
ugyanakkor a kormány kijelentette, hogy jelenleg nem állnak rendelkezésére e szándék beteljesítéséhez szükséges források.
„Bár az adásvételt nem a részvényesek kezdeményezték, az Avialliance és társtulajdonosai forrásaikat szem előtt tartva kötelesek minden vételi ajánlatot figyelembe venni” – mondja a főtulajdonos.
Az nem újdonság, hogy a kormány vissza kívánja vásárolni a Budapest Airportot, az viszont fejlemény, ha a tulajdonos el akarja adni. Eddig – még a pandémia alatti nehéz hónapokban is – az Avialliance folyamatosan azt kommunikálta, hogy nincs ilyen szándéka, a Budapest Airportra hosszú távú befektetésként tekint. Illetve az elmúlt években meglehetősen sok formális és informális nyomásgyakorlás, támadás érte a Budapest Airport vezetését a kormány és a Fidesz felől, ezeknek eddig mindig ellenálltak.
Természetesen biztosra vehető, hogy van akkora összeg, amiért az Avialliance eladná a részesedését, ugyanakkor az is biztos, hogy a kormány nem akar többet fizetni érte, mint amennyit muszáj. Sőt ugyebár az Avialliance szerint most egyáltalán nem tud érte fizetni, csak bejelentkezett, hogy vinné.
2021-ben a kormány már tett egy nem kötelező vételi ajánlatot a tulajdonosoknak, ezt az Avialliance akkor megerősítette a hvg.hu-nak. Akkor azt írták, a vételi ajánlatot nem ők kezdeményezték, de a tulajdonostársak érdekében és jogi okokból kötelesek értékelni minden ajánlatot. Az Avialliance amúgy akkor is elkötelezettségét hangsúlyozta, illetve azt írták, „mélységesen remélik”, hogy a reptér befektetői maradhatnak.
A főtulajdonos állítása szerint a magyar kormány most tulajdonképpen ezt a 2021-es ajánlattételi procedúrát folytatja. 2021 decemberében ugyanis a kormány jelezte, hogy a költségvetési hiány, a magas infláció és a globális pénzpiacok volatilitása miatt el kívánja halasztani a tárgyalásokat. A kormány nemrég „kommunikálta”, hogy érdeklődése továbbra is fennáll a reptér átvételére.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.