Idén 45 éves a Könyves Kálmán körút fölött átívelő népligeti felüljáró, és bizony érzi már a kort. Az építmény rossz állapota már kilenc éve is látványos volt, azóta pedig csak romlott, nem csoda, hogy fokozatosan kitiltották róla a nehezebb járműveket. Most öt hónapra lezárják az egyik sávját, hogy kiderüljön, mennyire kell hozzányúlni. Őszre dőlhet el a sorsa.
Péntektől jelentős torlódásokra lehet számítani az Üllői úton Budapest belvárosa felé autózva, miután 20 órától lezárják népligeti felüljáró városközpont irányába tartó oldalának egyik az sávját. A 200 méter hosszú lezárásra azért lesz szükség, hogy ki tudjanak emelni két hossztartó hídgerendát, amiket laboratóriumi vizsgálatnak vetnek majd alá, hogy megállapítsák, milyen mértékben terhelhető a továbbiakban a híd, és mennyire kell hozzányúlni, hogy használható maradjon – ha egyáltalán megmarad az idén idén 45 éves építmény.
A kétszer 150 méteres felhajtóval ellátott, 330 méteres, 11 oszlopon álló hidat a korabeli Esti Hírlap által csak "a közlekedés 'csendes' esztendejeként” jellemzett 1978-ban adták át, az Üllői út az M3 metró építésével párhuzamos korszerűsítése és kiszélesítése részeként.
Akkor már ötödik éve zajlottak az összetett Üllői úti munkálatok, amik nem voltak problémamentesek: a Népszabadság például arról írt az év áprilisban a sokatmondó “A fővárosi tanács vezetőinek helyszíni szemléje” címmel lehozott cikkben, hogy a felüljáró alatt épülő metróállomás oldalfalait 23 méteres acélsodronyokkal kellett biztosítani a magas talajvízszint és a kedvezőtlen talajviszonyok miatt fenyegető beomlás ellen.
A hidat végül Szépvölgyi Zoltán, a Fővárosi Tanács (eredetileg vasöntödei munkásként indult, majd szép pártkarriert befutó) elnöke nyitotta meg két nappal karácsony előtt – derült ki az Esti Hírlap 1978. december 22-i számából. Az örömteli fejleményről közvetlenül az Andrej Gromiko szovjet és Cyrus Vance amerikai külügyminiszter SALT-megállapodással kapcsolatos genfi tárgyalásairól szóló rövidhír mellett számoltak be. Másnap pedig már nem csak az autóval közlekedők, de a buszok is használhatták: az aznapi üzemkezdettől erre járt a BKV 81-es és 89-es busza, igaz a teherforgalmat ekkor még nem engedték fel. Pár éve pedig ismét kitiltották onnan mind a teherautókat, mind pedig a buszokat.
A felüljáró állapota ugyanis egyre romlott, rozogaságára már kilenc éve felhívták a figyelmet: a közterületi problémák bejelentésére alapított Jarokelo.hu-n
máig megoldatlan státuszban szerepel az a 2014-es bejelentés, amiben rozsdás fémelemekre, hulló vakolatra panaszkodik egy aggódó állampolgár.
A probléma tehát nem új, a BKK is rendre jelezte a vele kapcsolatos közleményeiben, hogy "az utóbbi évtizedekben elmaradtak a szükséges korszerűsítési munkák", és több éve vár felújításra a híd. A munkálatok elmaradása leginkább talán a pénzhiányra vezethető vissza, legalábbis ez volt az oka annak, hogy sikertelen volt az a két éve kiírt közbeszerzés, amivel a népligeti csomópont – beleértve a felüljárót is – átalakításával kapcsolatban szerettek volna megrendelni egy döntéselőkészítő tanulmánytervet. A tanulmánytervnek a kiírás szerint a csomópont korszerűsítéséréről, kialakítása felülvizsgálatáról és “humanizálásáról” kellett volna szólnia (korszerű, városias kialakítással, esetleges zöldítéssel). Az egészből végül semmi sem lett, a rendelkezésre álló pénzügyi kerethez ugyanis képest túl magas volt az egyetlen ajánlattevő Főmterv Zrt. által megjelölt ár.
A híd állapota pedig csak romlott tovább, emiatt aztán újabb és újabb korlátozásokat vezettek be:
- 2019-ben az M3 metróvonal felújítása miatti metrópotló buszforgalomra hivatkozva megtiltották a 20 tonna megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművek felhajtását,
- 2022 elejétől megtiltották a 12 tonnánál nehezebb járművek közlekedését, beleértve a BKK buszait, ami miatt népligeti kerülőre kényszerül például a reptéri gyorsjárat is;
- tavaly decemberben pedig lezárták az alatta kialakított parkolókat és az ott vezető kerékpáros nyomvonalat is, de már ezt megelőzően is táblákon figyelmeztették az arra járókat, hogy csak saját felelősségükre hajtsanak be a híd alá, mert a felüljáróról törmelék hullhat le.
A felüljáró sorsa a hossztartó gerendák vizsgálata után dőlhet el, ennek eredményét őszre ígérik, a lezárás pedig előreláthatólag júliusig tart majd. A hvg.hu megkereste az ügyben a BKK-t, amely a Budapest Közúthoz irányított minket kérdéseinkkel. Többek között azt szerettük volna megtudni, hogy milyen lehetőségeket mérlegelnek a híd további sorsával kapcsolatban, várható-e további korlátozás, tesznek-e valamit a lezárás miatt várható torlódások enyhítése érdekében, ajánlanak-e alternatív útvonalat vagy közlekedési módot az erre autóval közlekedők számára. Ha válaszolnak, frissítjük a cikket.
Addig is álljanak itt azok az alternatív útvonalak, amit a hídról 2019-ben kitiltott teherautók számára javasoltak akkor, ezek most is jól jöhetnek azok számára, akik nem ülnek inkább át közösségi közlekedésre, de valahogy elkerülnék az itt várható dugót:
- Déli irányból a városközpont felé az Üllői út – Könyves Kálmán körút – Kőbányai út – Orczy tér – Orczy út – Üllői út kerülő;
- M0 – 4-es út – Ferihegyi repülőtérre vezető út – Gyömrői – Vaspálya – Kőbányai út
- M5 – Nagykőrösi út – M5 bevezető
- M5 – Nagykőrösi út – Illatos út – Soroksári út.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.