Az igény egyre nagyobb, és körvonalazódnak a megoldások is.
Legfeljebb a szándék dicséretes, ha egy társasházban néhány közös használatú töltési pontot hoznak létre elektromos autóknak, maga a megoldás viszont ezer sebből vérzik. Gondoljunk csak bele, mennyire életszerű elvárás a lakókkal szemben, hogy minden nap meg tudjanak állapodni egymással, ki és milyen sorrendben teheti töltésre az autóját, majd csatlakozik le róla, hogy más is tudja használni a közös eszközt. Vagy mennyire életképes egy beosztás kockás papíron, mint régen – és néhol még ma is – a lépcsőház takarításának ügyeleti rendszerére.
Szerencsére ezt a csökkentett értékű megoldást a beruházók sem kedvelik, hiszen ha a parkolóhelyeket 100 százalékban tudják értékesíteni, márpedig jelenleg ez a helyzet, fölösleges luxusnak számít néhány helyet közös használatra és parttalan vitákra fenntartani. Van-e olyan megoldás, amellyel a lakókat reggelente teljesen feltöltött autók várják induláskor, és a beruházó pénztárcája sem ürül ki? Bármennyire is meglepő elsőre a válasz, de érdemes az összes parkolóhelynek töltőt biztosítani.
Robban az e-mobilitás
Magyarországon a legfrissebb adatok szerint 2022 májusában 60 százalékkal több zöld rendszámos gépjármű rótta az utakat, mint az előző év azonos időszakában, így összesen már ötvenezernél is több ilyen jármű van forgalomban. Folyamatosan nő a tisztán elektromos gépjárművek aránya: jelenleg 100 zöld rendszámosból már 52 százalék teljesen elektromos meghajtású. Ezek a nyilvános töltőállomásokon 2021-ben összesen 10,9 GWh energiát szippantottak fel. A publikus töltők száma megközelítette a kétezer darabot, a töltések darabszáma pedig elérte az egymilliót. Ezek jelentős számok, hozzá kell tenni azonban, hogy naponta átlagosan csak 1,5 töltést bonyolítottak le egy publikus töltőn.
Utóbbiak díjszabásai az utóbbi időben jelentősen megemelkedtek; 100 km megtételéhez szükséges villamos energia felvétele nyilvános töltőberendezésen 2000-2500 Ft-ba kerül, ami jóval több, mint ha otthon töltenék a gépjárműveket. Az otthoni töltés mellett szól továbbá a kényelem, hogy ne a szabadidő vagy munkaidő rovására menjen az autók töltése. Ezek alapján egyáltalán nem a valóságtól elrugaszkodott elvárás, hogy minden társasházi parkolóhelyen legyen egy elektromos autókat kiszolgálni képes töltőberendezés.
Arra is van megoldás, hogy ezt a helyi rendszer bírja szuflával: léteznek olyan megoldások, amelyek lényege, hogy a rendelkezésre álló villamos teljesítményt dinamikusan osztják szét a töltők, azaz az elektromos autók között. Egy tavaly átadott, hasonló elven működő irodaház kapcsán részletesen kielemeztük a tisztán elektromos és plug-in hibrid gépjárműveket használók töltési szokásait, valamint figyelembe vettük a jövőbeni töltési, akkumulátorkapacitási trendeket. A tapasztalatokat felhasználva a helyszínen mérjük fel az adott társasházban rendelkezésre álló villamoskapacitást, megnézzük azokat az elektromos fogyasztókat (például lépcsőházvilágítás, liftek stb.), amelyek csak időszakosan terhelik meg a házat. Mindezek alapján konkrét javaslatot teszünk a kiépíthető töltőberendezések darabszámára és a villamos betáplálás legköltséghatékonyabb kiépítésére.
Az iroda is aluszik
Noha a hibrid munkavégzés térnyerése részben azt üzeni, hogy a hagyományos irodai ötször nyolc órázásnak vége, az irodaházakban ugyanúgy szűk keresztmetszetté tud válni a rendelkezésre álló villamos energia. Ezért érdemes ezekben is nagyban, perspektivikusan gondolkodni, hiszen az energiaoptimalizáció az irodaházakban is megvalósítható, erre teljesen automatikus és biztonságos megoldások léteznek. Ahogy egy modern, városi 21. századi megoldásokat kínáló otthon esetében jogos és egyre gyakrabban megfogalmazott elvárás a saját parkolóhely mellé telepített töltőberendezés, az irodákban is egyre inkább ez válik irányadóvá.
Ahogyan a más célú kereskedelmi ingatlanokban is, például a plázákban, amelyekben a vásárlók szintén elvárják, hogy tölteni tudják a kocsijukat, amíg bent időznek. A nemrég megújult GOBUDA MALL-ban ebben a szellemben épült ki 18 töltési pont az elektromos autóval érkezőknek. Ezeknél az is fontos, hogy a felhasználók köre bővebb az adott egység látogatóinál. Hasonló megfontolás vezérelte a magyarországi JYSK vezetőségét is, amikor az ecseri logisztikai központjukban 8 duál publikus töltőt telepíttettek. Ezeket nem csupán az ott dolgozók használhatják, hanem a nagyközönség részére is elérhetők. Ennél is összetettebb rendszer létesült a SIXT autókölcsönző vecsési telephelyén: a 6 hagyományos és 1 gyorstöltő mellett itt egy 50kW-os napelemes rendszer is helyet kapott, valamint megtörténtek az előkészületeket egy energiatároló későbbi beillesztésére. A helyszínen az ALTE-GO saját fejlesztésű energiamenedzsment-rendszere van használatban, amely az épület aktuális teljesítményfelvételéhez és a napelemes termeléshez igazítva szabályozza a különböző gyártmányú töltők teljesítményét.
A jövő már itt van
Az egyre szorosabb integrációt mutatja, hogy a WING lakóingatlanfejlesztő üzletága, a LIVING összes folyamatban lévő társasház-építési projektjénél a töltők kiépítésére törekszik. Közben pedig a már átadott társasházakban is napirenden van a rendelkezésre álló fejlesztési opciók vizsgálata, hiszen a dedikált elektromos gépjármű töltése egyre gyakrabban merül fel konkrét igényként a lakásvásárlók részéről.
A fejlődés illusztrálására álljon itt egy saját adat. Másfél évvel ezelőtti indulása óta az ALTE-GO 120 elektromos gépjármű töltési pontot telepített, elsősorban irodaházi környezetben. Mivel több nagy projekt a befejezéshez közelít, a következő hónapban ennek a számnak a megkétszereződésére számítunk, jövőre pedig már 500 töltési pont telepítésével és üzemeltetésével tervezünk.
A szerző az ALTEO e-mobilitás üzletágénak vezetője, az ALTE-GO Kft ügyvezető igazgatója
A fenntarthatóság és építkezés összehangolásáról szóló írások támogatója az Alteo
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.