A 8 kilométeres szakaszon szükség lehet több mint 5 kilométer alagútra is.
Várható, hogy a jelenleg tervezés alatt álló, a főváros északi agglomerációjában a 10. számú és a 11. számú főutak összekötését biztosító alig 8 km hosszú M0-s körgyűrű új szakasza bizonyára 40 milliárd forint feletti kilométeráron készülhet el – mondta Zsilák-Makra András, a Dömper Kft. munkatársa a Magyar Építőknek.
A szakember szerint a bonyolult csomópontok és a szinte a teljes szakaszt lefedő 2x3 sávos összesen 5,2 km hosszú alagút miatt lehet reális a fenti ár.
Zsilák-Makra beszélt a kilométerárakról is. Mint elmondta, nem mindegy, hogy síkvidéki vagy dombvidéki a vonalvezetés, 2x2 vagy 2x3 sávos a gyorsforgalmi út, hány hidat és csomópontot kell építeni, van-e szükség és ha van, mekkora völgyhídra, folyami átkelőre kell a munkásoknak felkészülni, milyen hosszú és keresztmetszetű alagútpárat tartalmaz a fejlesztés.
A Dömper Kft. jelenleg az M100-as Esztergomot a gyorsforgalmi úthálózatba bekötő út második szakaszán dolgozik 14 milliárd forintos kilométeráron. Zsilák-Makra szerint az ár elsőre irreálisnak tűnhet, de a teljes M100-ason 6 különszintű csomópont, 52 híd, közte 4 hatalmas völgyhíddal és 6 db alagút (3 pár) épül egy új mérnökségi telephellyel együtt, ami megdobja a költségeket.
Ma jelenleg a szakember szerint egy átlagos műszaki tartalmú gyorsforgalmi út megépítésének kilométerára 4 milliárd forint körül van síkvidéken.
345 milliárdból épülhet meg 32 kilométer autóút Bicske és Esztergom között
Az M100-asnak lesz 3 alagútja és 52 hidat is fognak építeni.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.