Egy érdekes cikket közölt a magyar Critical Mass honlapja.
Egy érdekes cikket közölt a magyar Critical Mass honlapja. Ebben egy brit tanulmányból idéznek, amely szerint a városi kerékpározás elképesztő méretben járul hozzá a brit gazdaság növekedéséhez.
A tanulmányt a London School of Economics (LSE, Londoni Közgazdaságtani Iskola) készítette a British Cycling and Sky (Brit Kerékpárosklub) megbízásából. A kutatás megkísérelte felmérni a “Bruttó kerékpáros termék”-et (Gross Cycling Product, GCP) az Egyesült Királyságban. Mindent számításba vettek a biciklieladásoktól a betegállományban töltött napok számának csökkenésig, és kerékpárosonként 230 fontos (73 ezer forint) GCP-t kaptak.
A tanulmány szerint a fellendülés hátterében a kerékpárosok számának ugrásszerű növekedése áll. Csak 2010-ben 1,3 millió új kerékpárost regisztráltak - ezzel a rendszeresen kerékpározók száma 13 millióra emelkedett. Mára a háztartások 40 százaléka rendelkezik biciklivel, aminek a hátterében olyan tényezők állnak, mint a Nemzeti Kerékpáros Hálózat 200 százalékos bővülése.
A GCP olyan tényezőket vett figyelembe, mint a kerékpárgyártás, a kerékpárok és kerékpárkiegészítők értékesítése, valamint a kerékpározáshoz kapcsolódó munkahelyek. Az eladások 28 százalékos növekedésének hála tavaly 3,7 millió új kerékpár talált gazdára, összesen 1,62 milliárd fontos bevételt termelve.
A 2,9 milliárd font maradék részét a kerékpáros kiegészítők és kerékpárkarbantartás (853 millió font), a kerékpározáshoz kapcsolódó munkahelyek (25 ezer ember, akik 600 millió font bért és adót termelnek), és a csökkenő munkahelyi hiányzás (128 millió font) képezte.
Tovább is van még
A tanulmány szerint a jövőben további nyereségre lehet számítani: a rendszeresen kerékpározók 2 milliárd fontot fognak megtakarítani a gazdaság számára a következő évtizedben kevesebb betegszabadságban töltött nap formájában. A jelenlegi kerékpározási aránynak csupán 20 százalékos emelkedése 2015-ig 207 millió font megtakarítást jelentene a dugók csökkenése, és 71 millió font megtakarítást a környezetszennyezés csökkenése miatt. További 516 millió kiaknázatlan gazdasági potenciál rejlik azokban az emberekben, akik olyan még ledöntésre váró akadályok miatt nem ültek kerékpárra, mint a kerékpáros közlekedésbiztonság és az önbizalomhiány.
A tanulmány következtetése szerint az kerékpáripar a hosszú távon fenntartható fejlődés meggyőző jeleit mutatta. Bár a jelenlegi gazdasági visszaesés valószínűleg hozzájárult a kerékpározás újjáéledéséhez, nem szabad lebecsülni az olyan tényezőket, mint a környezetvédelmi szempontok, a növekvő egészségtudatosság, és a nemzetközi sportsikerek. A kerékpározás “normalizálására” törekvő erőfeszítéseket fokozni kell, figyelmet fordítva az olyan akadályokra, mint a biztonság és a hozzáférhetőség.
A kutatást vezető Dr. Alexander Grous az LSE-től úgy nyilatkozott, hogy “A jó hír az, hogy a strukturális, gazdasági, társadalmi és egészségügyi tényezők végre valódi áttöréshez vezettek az Egyesült Királyság kerékpáros szcénájának léptékében. Az a növekvés, amit a részvételben tapasztaltunk az elmúlt években most először tűnik fenntartható pályának. Hogy erre a lendületre építhessünk, és kövessük az olyan országokat, mint Dánia és Hollandia, a részvételi arány tekintetében. Alapvető, hogy az ipar a most ex- és hobbikerékpárosok rendszeres és gyakori kerékpárosokká alakítására koncentráljon”.
A teljes tanulmány itt olvasható, a BikeRadar eredeti cikke pedig itt.
Forrás: Critical Mass
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.