2011. április. 06. 19:10 MTI Utolsó frissítés: 2011. április. 06. 18:59 Ingatlan

Érvényesíti kárigényét Budapest a CET építőjével szemben

Érvényesíti kárigényét a fővárosi önkormányzat a Duna-parti közraktáraknál létrehozott épületegyüttes, a CET beruházójával szemben; a kár abból adódik, hogy Budapest szerint a Porto Investment megszegte a szolgáltatási szerződést.

A képviselők az erről szóló javaslatot 19 igennel, 10 tartózkodás mellett szavazták meg a szerdai közgyűlésen. A Jobbik-frakcióból Czeglédi János támogatta a javaslatot, míg Losonczy Pál és Szabó György tartózkodott. 

 Az előterjesztés szerint a projekt jelen állása alapján kétséges, hogy a Porto Investment elvárható időn belül, saját költségén képes befejezni a projektet, ezért szükségessé válhat a bankgaranciaként befizetett, de óvadékként kezelt összeg felhasználása a szerződésszegésből eredő károk enyhítésére.  

A főváros a késedelmek miatt januárban lehívta a bankgarancia teljes összegét, 3,9 millió eurót. Ezt a szerződés szerint a főváros óvadékként kezeli mindaddig, amíg az üzemeltetési bankgaranciát a Porto Investment át nem adja.

Az előterjesztő Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes a vitában azt mondta, nem igaz a Porto azon állítása, hogy a bankgarancia lehívása szabálytalan volt, erről a hivatalt senki nem tájékoztatta. Hozzátette, hogy a javaslat elfogadásával minden vitaalapot megszüntethetnek.

Tüttő Kata (MSZP) szerint együttműködésből háborús mezőre lépett a főváros és a kivitelező, ami nem vált előnyére a projektnek, szerinte mindkét fél veszíteni fog emiatt. Mint mondta, nem látszik, hogy a főváros mit szeretne elérni, és nem biztos, hogy a bankgarancia óvadékként kezelése a főváros érdekét fogja szolgálni.

A közgyűlés által tárgyalt előterjesztés szerint a késések miatt az önkormányzat 2010 decemberében felszólította a Porto Investmentet, hogy a késedelmi kötbért és kamatait fizesse meg, de ennek a beruházó nem tett eleget, mert szerintük vis maior esetek hátráltatják a munkákat. A közműszerződések megkötésének elhúzódása miatt a Porto is kötbérigényt jelentett be, az üzembe helyezésig 106 ezer eurót kér havonta, mert álláspontja szerint a szerződések megkötése nem az ő feladata. 

Bagdy Gábor javaslatára azonban a közgyűlés alaptalannak minősítette, és ezzel elutasította a kivitelező ezen kötbérigényét. Időközben a FIMŰV Zrt. közreműködésével a közműszerződéseket megkötötték.

A Porto Investment kedden levélben fordult az előterjesztés miatt Tarlós István főpolgármesterhez, azt kérve, vizsgálják meg az előterjesztést. Álláspontjuk szerint a bankgarancia lehívása törvénytelen volt, és ezt Budapest Főváros Kormányhivatala is megállapította.

A Duna-parti közraktáraknál létrehozott mintegy 27 ezer négyzetméteres komplexum kialakítását 2010 augusztusában kellett volna befejezni, a 8,5 milliárdos beruházás PPP-konstrukcióban, a Fővárosi Önkormányzat szerepvállalásával és a Porto fejlesztéseként valósul meg. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tudatos otthon
Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 02. 15:00

Orosz olajból készült termékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol

Tilos az unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egyévnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.