2008. március. 25. 15:25 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. március. 25. 15:14 Ingatlanmenedzser

Ingatlanfellendülést hoz az M0-s és Schengen

Az ország és Budapest keleti fele jelentős fellendülésre számíthat az ipari ingatlanok és logisztikai parkok piacán. Mindeközben a bérleti díjak csökkennek.

Miközben a többi részpiacon sorra dőltek a rekordok, a bérelhető ipari-logisztikai ingatlanok piaca egy újabb csendes évet tudhat maga mögött, áll az Eston International legfrissebb elemzésében. 2007 során összesen 85 ezer négyzetméter területet adtak át, jócskán elmaradva az évre tervezett 150 000 négyzetmétertől, és az egy évvel korábbi 140 ezer négyzetmétertől. A teljes állomány 2007 végére megközelítette az 1 millió négyzetmétert. Mind az átadások, mind a teljes kapacitás meglehetősen szerény regionális összehasonlításban, ráadásul a régió többi országától eltérően a modern bérelhető létesítmények szinte kizárólag a fővárosra és annak környékére koncentrálódnak. E koncentráció némileg oldódni látszik, hiszen 2007-ben átadták az első jelentősebb vidéki fejlesztést Hegyeshalom mellett, a schengeni határok december óta érvényes kibővítésével pedig a határ közelében fekvő városok, például Nyíregyháza vagy Szeged, és a különleges helyzetben levő Záhony is a potenciális bérlők, és ennek megfelelően a fejlesztők érdeklődési körébe kerülhet. 2007-ben azonban nem a vidék, hanem a Budapest határain belüli, úgynevezett városi-logisztikai ingatlanok piaca fejlődött a legnagyobb mértékben: befejeződött a Dél Pesti Üzleti Park fejlesztése, ugyancsak a IX. kerületben átadták az inNove Business Park első fázisának 8 ezer négyzetméterét, a Mester Parkban, és a CityPoint9-ben egyaránt 6-6 ezer négyzetmétert, valamint Újpesten az Europa Center első 20 ezer négyzetméterét. Felértékelődés keleten A városon belüli ipari/logisztikai területek piacán 2008-ban is élénk mozgásra számít a cég. A CityPoint9 fejlesztője, a Convergence Capital például a XV. kerületben kezd összesen 25 ezer négyzetméteres hasonló fejlesztésbe. A főváros környéki logisztikai parkokban 2007-ben megvalósult átadások mértéke alacsony volt, 32 ezer négyzetméter. Eközben csak a ProLogis Budapest környéki parkjaiban mintegy 60 ezer négyzetméter raktár áll építés alatt, a Vendel Parkban 16 ezer négyzetmétert építenek. Az M0-s körgyűrű keleti szektorának lassan belátható közelségbe kerülő megépülésével a keleti agglomeráció iránti érdeklődés ugrásszerű növekedésére lehet számítani, mind a bérlők mind a fejlesztők részéről. Az első itteni fejlesztés az East Gate Business Park sikeres debütálása után a szektor déli, a repülőtérhez közeli szakaszán is újabb beruházások indulnak. Például az Ablon Airport City nevű fejlesztése Vecsés és a XVIII. kerület határán, teljes beépítése után 47 500 négyzetméteren vár majd bérlőket. Ezzel együtt felértékelődhetnek a fejlesztésre alkalmas területek, különösen az M0-t az M3 autópályával összekötő M31-es autópálya mellett. A Tesco a rekorder A csendes kínálati oldallal szemben a kereslet némileg aktívabb volt mint egy évvel korábban, 2007-ben összesen mintegy 170 ezer négyzetméter területre kötöttek szerződést a 2006-os 140 ezer négyzetméterrel szemben. A legnagyobb ügylet a Fiege német szállítmányozó 26 000 négyzetméteres bérletének meghosszabbítása volt a ProLogis Harbor Parkjában. A legjelentősebb új tranzakciók pedig a következők: a Tesco 15 000 négyzetmétert bérelt a zsámbéki Agrogate-ben, a Behrtrans közel 9000 négyzetmétert a ProLogis szigetszentmiklósi területén, míg a Philip Morris és a Filtrona egyaránt 7000 négyzetmétert, előbbi a Wallis East Gate Business Parkjában (EGBP), utóbbi szintén Szigetszentmiklóson. A biatorbágyi Tulipán Parkban az Eurogate logisztikai szolgáltató 6000, a Puma 2300, a Gefco 2000 négyzetmétert bérelt, ezzel a második félévben a nyugati agglomeráció egyik legnépszerűbb helyszínévé vált a Segro létesítménye. Keleten az EGBP-ben további 9000 négyzetmétert kötöttek le olyan bérlők, mint a GE Hungary Energetika (2400 négyzetméter), a TP Logistic (1600 négyzetméter), a Central Drinks (4750 négyzetméter) és egy autóipari beszállító. A városi logisztika parkok pedig olyan bérlőket vonzottak, mint a Chio-Wolf Magyarország, a Color Life Benetton vagy az Obi (CityPoint9) és a Johnson Controls (Mester Park). Csökkentek a bérleti díjak Az ipari-logisztikai ingatlanok bérleti díjai némileg alacsonyabbak lettek, mint a korábbi években: a városon belül 5,5-6 euró/négyzetméter/hó, a főváros környékén 3,8-4,5 euró/négyzetméter/hó volt a jellemző szint 2007-ben. A keresleti oldalon megjelenő nagyobb területigények is a bérleti díjak csökkenése irányába hatnak. A régió többi országában már eddig is megfigyelhető volt a logisztikai célú bérlemények esetében, hogy nem a logisztikai szolgáltatást végző cég, hanem annak megrendelői közvetlenül kerestek raktárakat. Magyarországon e tendencia megjelenése egybeesett a Rynart csődjével. Azzal hogy a logisztikai szolgáltató kidőlt a sorból, 130 ezer négyzetméternyi raktárkapacitásának bérlői újra megjelentek a piacon.
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.