A lakáspolitika szétforgácsolja a támogatásokat
A GDP egy százalékára jutó állami lakástámogatás több tucat csatornán és intézményen át jut el a polgárokhoz, miközben szétforgácsolódik - hangzott el a péntek délután megnyíló 11. Lakásvásárt kísérő konferencián.
Csider László az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium keretében működő lakáspolitikai titkárság vezetője úgy vélte a lakáspolitika, "rejtőzködik, sodródik". Molnár Gyula parlamenti képviselő (MSZP) XI. kerületi polgármester kifogásolta, hogy az elkészült lakáskódex, amely ősszel került volna az Országgyűlés elé, de lekerült a napirendről. Mint polgármester kijelentette: a kerületében lévő másfél ezer önkormányzati bérlakással nem lehet politizálni.
A lakáspolitika alapvető problémáját Harmati László, az FHB vezérigazgató helyettese abban látta, hogy a GDP 1 százalékára jutó lakástámogatás 40 csatornán, fele ennyi intézményen keresztül forgácsolódik szét. A fejlettebb országokban a GDP 2 százalékát kitevő állami támogatás néhány területre fókuszál. Ehhez kapcsolódva fejtegette Borsi László, a Lakásvásár Média Csoport elnöke, hogy sem a lakáspolitikának, sem a lakásépítésnek nincs önálló állami szervezete (a rövid ideig élt OLÉH utolsó elnöke Borsi László volt).
Javaslatként merült fel, hogy az állam a lakás helyett a lakhatást támogassa, ebbe a lakbértámogatás mellé integrálni kellene a ma külön csatornán futó gázár támogatást is. Évi 5-10 milliárd forint lakbértámogatásból már be lehetne indítani a vállalkozói bérlakás építést (az államnak erre amúgy sincs pénze). Az állam szabályozási funkciója nem utolsó sorban a sarc, mondta Nagygyörgy Tibor, a Biggeorge's csoport tulajdonosa. Példaként hozta fel azt a vizsgálatot, amely utólagos jogértelmezés szerint megemeli a befektetők helyi adó alapját, mivel nem lehet levonni abból a kivitelezőknek kifizetett összeget.
A politikai elit gondolataiban nem kapcsolódik össze az a tény, hogy a lakásépítés munkahelyeket teremt (jelenleg 110 ezret) - mondta Soós János, a Budapesti Városfejlesztési Zrt. elnöke. Kitért arra is, hogy egy 10 milliós lakás vételárában 3 millió forint adót fizet a vásárló. Az idén kiadott jelzáloghitelek kétharmada szabad felhasználású, ennek jelentős emelkedése miatt nem csökkent az új hitelek állománya - mondta Harmati László. Az ilyen hitelek negyede azonban újra csak lakás célra (felújításra, korszerűsítésre) fordítódik.
Vita bontakozott ki arról, hogy az állam terheit csökkentendő, a meglévő támogatott forint hiteleket ki lehetne-e váltani deviza hitelre? A részvevők végül abban állapodtak meg, hogy visszamenőleg nem ildomos ezt megtenni. Azt a tévhitet is eloszlatták, hogy a deviza hiteleken kevesebbet keres a bank, mint az állam által
támogatott forint hiteleken.
A konferencia végén az optimizmusra okot adó tényekről esett szó. Európában az elmúlt 10 évben - országonként eltérően, de - 2-3-szorosára emelkedtek a lakásárak. Ez a tendencia előbb-utóbb utoléri Magyarországot is, ahol a 4 milliós lakásállomány 20 százaléka nem alkalmas a mai igények kielégítésére. Tehát piac lenne, csak a fizetőképes keresletnek kell megteremtődni - vonták le a következtetést a résztvevők.
A lakáspolitika alapvető problémáját Harmati László, az FHB vezérigazgató helyettese abban látta, hogy a GDP 1 százalékára jutó lakástámogatás 40 csatornán, fele ennyi intézményen keresztül forgácsolódik szét. A fejlettebb országokban a GDP 2 százalékát kitevő állami támogatás néhány területre fókuszál. Ehhez kapcsolódva fejtegette Borsi László, a Lakásvásár Média Csoport elnöke, hogy sem a lakáspolitikának, sem a lakásépítésnek nincs önálló állami szervezete (a rövid ideig élt OLÉH utolsó elnöke Borsi László volt).
Javaslatként merült fel, hogy az állam a lakás helyett a lakhatást támogassa, ebbe a lakbértámogatás mellé integrálni kellene a ma külön csatornán futó gázár támogatást is. Évi 5-10 milliárd forint lakbértámogatásból már be lehetne indítani a vállalkozói bérlakás építést (az államnak erre amúgy sincs pénze). Az állam szabályozási funkciója nem utolsó sorban a sarc, mondta Nagygyörgy Tibor, a Biggeorge's csoport tulajdonosa. Példaként hozta fel azt a vizsgálatot, amely utólagos jogértelmezés szerint megemeli a befektetők helyi adó alapját, mivel nem lehet levonni abból a kivitelezőknek kifizetett összeget.
A politikai elit gondolataiban nem kapcsolódik össze az a tény, hogy a lakásépítés munkahelyeket teremt (jelenleg 110 ezret) - mondta Soós János, a Budapesti Városfejlesztési Zrt. elnöke. Kitért arra is, hogy egy 10 milliós lakás vételárában 3 millió forint adót fizet a vásárló. Az idén kiadott jelzáloghitelek kétharmada szabad felhasználású, ennek jelentős emelkedése miatt nem csökkent az új hitelek állománya - mondta Harmati László. Az ilyen hitelek negyede azonban újra csak lakás célra (felújításra, korszerűsítésre) fordítódik.
Vita bontakozott ki arról, hogy az állam terheit csökkentendő, a meglévő támogatott forint hiteleket ki lehetne-e váltani deviza hitelre? A részvevők végül abban állapodtak meg, hogy visszamenőleg nem ildomos ezt megtenni. Azt a tévhitet is eloszlatták, hogy a deviza hiteleken kevesebbet keres a bank, mint az állam által
támogatott forint hiteleken.
A konferencia végén az optimizmusra okot adó tényekről esett szó. Európában az elmúlt 10 évben - országonként eltérően, de - 2-3-szorosára emelkedtek a lakásárak. Ez a tendencia előbb-utóbb utoléri Magyarországot is, ahol a 4 milliós lakásállomány 20 százaléka nem alkalmas a mai igények kielégítésére. Tehát piac lenne, csak a fizetőképes keresletnek kell megteremtődni - vonták le a következtetést a résztvevők.
Ingatlanmenedzser
hvg.hu
2007. szeptember. 20. 14:06
Milyen lakásokat adnak át 2008-ban?
Ingatlanmenedzser
hvg.hu
2007. szeptember. 21. 10:00