Az igazság az, hogy mindenki hazudik. Annak alapján, hogy a hazugság kinek az érdekét szolgálja, négyféle változatát különböztethetjük meg.
Bizonyos helyzetekben – amikor például nyomás alatt állunk, vagy meg kell magyaráznunk a viselkedésünket, esetleg jó benyomást akarunk kelteni – hajlamosabbak vagyunk a füllentésre, mint nyugodt, biztonságos körülmények között.
Etikai szempontból sem igaz, hogy minden hazugság rossz. Hazudhatunk például azért is, hogy valakit megvédjünk.
A kommunikációelméletben a hazugságok kategorizálása az alapján történik, hogy kinek az érdekét szolgálják: az enyémet, vagy azét, akinek hazudok. Ennek alapján négyféle változat lehetséges:
1. Fehér hazugság
Csak annak az érdekét szolgálja, akinek hazudunk: önzetlen, jó fajta hazugság, amellyel kockázatot vállalunk a másik ember érdekében. Jellemzően a másik helyébe képzeljük magunkat, és emiatt például azt állítjuk, hogy létezik a Mikulás, pedig tudjuk, hogy előbb-utóbb kiderül az igazság. Ez egy altruista cselekedet, amely jó érzést kelt bennünk.
2. Szürke hazugság
Mindkét félnek előnyös: „Látom, fogytál!” A szürke hazugságok gyakran a kulturális normák részét képezik. Sok esetben, amikor megkérdezzük valakitől, hogy van, eleve hazugságot várunk válaszként: „Köszönöm, jól!”
3. Fekete hazugság
Csak annak az érdekét szolgálja, aki hazudik: például amikor valaki tagadja a bűnösségét. „Nem én loptam el a pénzt!” Gyakran egy merész ígéret, proaktív hazugság hangzik el: „Ha megválasztanak, sosem emelek adót.” Ez tehát az az eset, amikor valaki szemrebbenés nélkül hazudik, hogy előnyhöz jusson.
4. Vörös hazugság
Senkinek nem előnyös: ez a hazugság legrosszabb fajtája. Amikor tisztában vagyunk vele, hogy a másik fél tudja az igazságot, és még magunknak is árthatunk vele, mégis hazudunk. „Még soha ekkora tömeg nem gyűlt össze egyetlen elnöki beiktatásra sem.”
A fenti cikk Mikael Krogerus és Roman Tchappeler 44 kommunikációs modell című könyvének szerkesztett részlete.
Hogyan fejezzük ki magunkat úgy, hogy megértsenek? Miért értelmezzük különbözőképpen ugyanazokat az üzeneteket? Hogyan adjunk visszajelzéseket? Az elismert szerzőpáros új könyvében bemutatja a legfontosabb kommunikációs elméleteteket, és a bonyolultabb modelleket is szórakoztató ábrákkal szemlélteti. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.