2004. november. 13. 00:00 Utolsó frissítés: 2010. március. 02. 12:53 Társadalom

Ki-bevonulási viták

A bevonulásnak politikai konszenzussal véget vetett hétfői ülésén a parlament, az iraki kivonulásról azonban tovább folyik a vita,a "fiúk hazahozóinak" szerepe népszerűnek ígérkezik.

Furcsa kontraszt volt az Országgyűlés hétfő éjszakába nyúló ülésén, hogy míg az iraki magyar katonai misszió meghosszabbításáról szóló vita idején a képviselőknek talán ha ötöde-hatoda ült a teremben - korábban, az alkotmánymódosító szavazáskor természetesen telve voltak a padsorok -, a diplomáciai páholyok a karzaton szinte zsúfoltak voltak, talán abban a feltehetően hiú reményben, hogy ezzel is hatni lehet az ellenzékre. Különösen feltűnő volt a parkolóban a német követség Mercedese fölé tornyosuló brit diplomáciai Range Rover, mint ahogy az sem mindennapos a magyar politikában, hogy Tony Blair telefonbeszélgetésben próbálta a küldetéshosszabbítás érdekében "puhítani" Orbán Viktort.

Márpedig a parlament napirendjén szereplő mindkét katonai kérdés - a sorkötelezettség alkotmányban rögzített eltörlése, valamint az iraki misszióban részt vevő háromszáz magyar katona küldetésének további három hónapos meghosszabbítása - olyan volt, amelynek eldöntése, a kétharmados szabály miatt, formálisan a Fidesz szavazatán áll vagy bukik. A gyakorlatban nem ennyire kiélezett a helyzet, hiszen a kormány törvényhozási felhatalmazás nélkül is nullára tudta csökkenteni a behívandó honvédok létszámát (az utolsó sorkatonák a múlt héten szereltek le), és az iraki kivonulást is hetekig-hónapokig el lehet húzni, ha nem sikerül megszereznie a kormánynak a parlament hozzájárulását a március végéig szóló hosszabbításhoz.

A hirtelen álláspontot változtató Fidesz-MPSZ végül megszavazta az alaptörvény módosítását és az új honvédelmi törvényt is, amiket így szokatlanul nagy, a szükséges kétharmados mértéket látványosan meghaladó támogatással, 335, illetve 338 igen és mindössze 7, illetve 5 nem szavazattal fogadtak el. A HVG azon kérdését, hogy állt-e valamilyen politikai alku a háttérben, minden, név nélkül nyilatkozó cáfolta, de az ellenzéki támogatást pártállástól függően különbözőképpen magyarázták. A Fidesz-MPSZ politikusai a párt következetességét hangsúlyozzák, azt, hogy ők maguk is mindig a kötelező katonai szolgálat megszüntetésére törekedtek, a különbség legfeljebb annyi, hogy az átállást jobban előkészítve, megfontoltabban és - ezzel összefüggésben - hosszabb idő alatt hajtották volna végre. Pokorni Zoltán frakcióvezető-helyettes például azt mondta, a kormánypártok lejárató, vádaskodó kampányának kívánnak véget vetni hétfői igenjeikkel. A következetességet persze megkérdőjelezik a párt elnökének gyakran felemlegetett különböző nyilatkozatai, az, hogy Orbán 1990-ben - még Csurka Istvánnak riposztozva - amellett állt ki, a katonai szolgálatot nem teljesített férfiakat sem érheti semmiféle hátrányos megkülönböztetés, lebecsülés, miniszterelnökként viszont már azt hangsúlyozta, a nemzeti nevelés fontos eleme a sorkatonáskodás, s azt idézte fel, hogy a falusi fiatal a katonai szolgálattal válik valódi férfivá.

A kötelező katonáskodást a legkövetkezetesebben támadó és a bevonulás végleges megszüntetését kezdetben csak e kormányzati ciklus végére tervező MSZP-t is gyorsításra késztető SZDSZ elnöke, Kuncze Gábor a fideszes irányváltást egyszerűen a politikai realitások felismerésének tudja be, annak, hogy a konzervatív párt nagyon "mellényúlt", a fiatalok jelentős részét riasztotta meg azzal, hogy egy ideig elutasította a sorkatonaság eltörlésének "visszavonhatatlan" törvényi szentesítését. Sőt immár lekerült a napirendről a főként Simicskó István (Fidesz-MPSZ) szorgalmazta Nemzetőrség vagy bármilyen más, önkéntes katonai kiképzésben részesülő, nagyobb létszámú területvédelmi erő felállításának gondolata is.

A hadsereg létszáma az utóbbi másfél évtizedben radikálisan csökkent, a nyolcvanas évek végi százezres egyenruhás állományból mára mindössze 33 ezer fős "tárcalétszám" maradt. Ebbe beletartoznak a háttérintézmények civil alkalmazottai; a - békeidőben meglehetősen furcsán hangzó - "harcoló" létszám 25 ezer fő. Jelenleg több tízezer olyan katonaviselt huszonéves van, aki szükség esetén "tartalékosnak" még legalább további 10-15 évig behívható, így a közeljövőben egyszerűen nincs szükség a honvédségben szolgálókon kívül mások katonai képzésére. Az új honvédelmi törvény indoklása azonban a távolabbi jövőre tekintve is azt tartalmazza, hogy "megelőző védelmi helyzet vagy rendkívüli állapot időszakában a korábbi több tízezres mozgósítandó létszám helyett - a magas feltöltöttség következtében - várhatóan néhány ezer fő hadköteles behívására lesz csak szükség".

A békeidőben való hadkötelezettség eltörlése mellett az alkotmánymódosítás és az új honvédelmi törvény elfogadása több más újdonsággal is szolgál. Eddig nem használt fogalom a kétharmados döntéssel kihirdethető "megelőző védelmi helyzet", ami az alkotmánymódosítás indoklása szerint "külső fegyveres támadás közvetlennek nem minősíthető veszélye vagy szövetségi kötelezettség teljesítése érdekében" hirdethető ki, illetve tartható fenn. Ez - a gyakorlatilag háborút jelentő rendkívüli állapottal ellentétben - nem teszi lehetővé az alapvető emberi jogok korlátozását, de a békeidőszakinál magasabb fokú védelmi készültség elrendelését jelenti, aminek része a hadkötelezettség átmeneti "felélesztése" is. Valamelyest változik az eddigiekhez képest az ilyenkor hadkötelezettek köre, az alsó korhatár 17-ről 18 évre emelkedik, a felső 50-ről 40-re csökken, a szolgálat időtartama pedig "megelőző védelmi helyzetben" legfeljebb 12 hónap lehet (tényleges háború esetén továbbra is határozatlan hosszúságú lenne).

A honvédelmi törvény egyértelmű, törvényi szintű választ ad a "09.11." dilemmára is, vagyis arra, hogy mit tehet a légvédelem a 2001. szeptember 11-ei New York-i és washingtoni terrormerényletekhez hasonló helyzetben, amikor például utasszállító repülőgépekről feltételezhető a támadó szándék. Az új jogszabály szerint figyelmeztető vagy megsemmisítő tűz adható le az ország légterében tartózkodó légi járműre, ha az fedélzeti fegyvert alkalmaz, vagy más módon élet- és vagyonbiztonságot súlyosan veszélyeztető erőszakos cselekményt követ el, katasztrófát idéz elő, vagy egyértelműen ilyen elkövetésére törekszik. A lelövésre ilyen esetben a magyar légierő ügyeletes tábornoka adhat parancsot, vagyis politikai szereplőt nem iktat a törvény az engedélyezési láncba, saját elhatározásból pedig az elfogó pilóta kizárólag ellene irányuló támadás esetén lőhet.

A sorkötelezettség körüli huzavona lezárult, ám elvben még nyitott a kérdés, meddig maradhatnak Irakban a magyar katonák, mivel a szavazásra várhatóan csak jövő hétfőn kerül sor. A parlament e kérdésben többszörösen megosztott, ugyanis nézetkülönbségek vannak magán a koalíción belül is. A szocialisták teljességgel elfogadják a vitában személyesen is állást foglaló miniszterelnöknek a március 31-ei kivonásra vonatkozó javaslatát, a szabaddemokraták pedig inkább azt hangsúlyozták, hogy időpont kitűzése nélkül, addig kellene maradni, amíg szükség van a magyar részvételre. Ezeknél a részben morális érveknél azonban sokkal súlyosabbnak tűnik az Áder János (Fidesz-MPSZ) megfogalmazta ellenzéki eltökéltség. A kötelezettségvállalást csak ez év december 31-éig szavazta meg a parlament, a katonáknak jövőre már semmi keresnivalójuk Irakban - fejtegette Áder. Kormányoldalról néhányan győzködték a vita során a fideszeseket, hogy a hadkötelezettséghez hasonlóan adják be a derekukat, presztízsveszteség nélkül támogathatnák a misszió meghosszabbítását úgy, hogy az iraki választások lebonyolítását még segíthessék a honvédek. Csakhogy az alapvető koreográfia világos volt, és jórészt a szövetségeseknek szólt: az ellenzék ragaszkodik a kivonuláshoz - ami a közvélemény-kutatások szerint legalább annyira népszerű a magyar választók körében, mint a hadkötelezettség eltörlése -, a koalíció pedig mindent megtesz, de ilyen ellenzék mellett tehetetlen.

Rendkívül hálásnak ígérkező szerepkör ragaszkodni a szilveszteri kivonuláshoz - ami a belpolitikát illeti. Más lapra tartozik, hogy ez nemcsak a magyar szövetségesi megbízhatóságot csorbíthatja tovább, de katonai szempontból is igaz lehet, hogy az éppen visszavonuló csapatok szokták a legsúlyosabb veszteségeket elszenvedni. Persze valószínűleg ez is csak elvi félelem, hiszen már több olyan vélemény is elhangzott, hogy a kivonulás, a bevonuláshoz hasonlóan, legalább két hónapig eltart, vagyis a március végéig tartó misszióhosszabbítás elutasítása esetén sem várható, hogy február végénél, március elejénél hamarabb szűnne meg teljesen az iraki magyar katonai jelenlét.

FAHIDI GERGELY

hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?