2008. október. 21. 00:00 Utolsó frissítés: 2008. október. 21. 17:40 Szellem

Válaszol az oslói Opera főépítésze

HVG: Győztes pályázatukban olyan sejtelmes fogalmakkal operáltak, mint "hullám", "gyár", "szőnyeg". Ezek mire utaltak?

HVG: Győztes pályázatukban olyan sejtelmes fogalmakkal operáltak, mint "hullám", "gyár", "szőnyeg". Ezek mire utaltak?

Tarald Lundevall: A "szőnyeg" a nagyközönség számára is könynyen megközelíthető, 18 ezer négyzetméteres, vízszintes és lejtős felületekből összeálló, carrarai fehér márványból készült tető. Ez adja az épület monumentalitását. A "hullám" egy négyszintes, a tenger habjait szimbolizáló tölgyfa fal, amely a közönség számára nyitott területet választja el az 1400 személyes nagyterem - két mellékszínpadot és egy hátsó színpadot is magában foglaló - színpadától, illetve a 400 fős kisterem színpadi részétől, vagyis a művészetet a mindennapok világától. De miután Norvégiában vagyunk, úgy is fogalmazhatnék, hogy a szárazföldet a tengertől. Végül a "gyár" a vékony, könnyen variálható alumíniumburkolatú munkaterületet jelenti a próbatermekkel, az öltözőkkel és a kiszolgáló helyiségekkel.

HVG: Az operaház tetemes része húsz méterrel a víz alatt helyezkedik el, a zenekari árokban a zenészek voltaképpen már a tengerben ülnek, ráadásul az épületet hatalmas víz alatti védőgát öleli körül, amely a közeli kikötőből az Operához esetleg veszélyesen közel kerülő óceánjáróktól óvja a zenepalotát. Ez utóbbi valós veszély?

T. L.: Egy norvég biztosítótársaság számítása szerint háromszáz évente egyszer fordulhat elő, hogy egy nagy hajó idáig tévedjen, de már ez is elegendő ok volt ahhoz, hogy a gátat megépítsék. A ház számos tartógerendán álló fundamentuma egyébként 60-70 méterrel van a víz szintje alatt, erre emeltük az épületet.

HVG: Amelynek legnagyobb értéke talán mégis a kifejezetten jó akusztika...

T. L.: A dél-európai operaházak viszonylag szárazabb hangzású termeihez képest az északi operákban nagyobb az utózengés ideje, miáltal a zenekari hangzás gazdagabb, és az énekhangok tisztasága is jobban érvényesülhet. A nemrégiben nálunk vendégeskedő, a jó koncerttermek tekintetében elkényeztetett Berlini Filharmonikusok fő-zeneigazgatója, a brit Sir Simon Rattle például koncertjük után azzal gratulált, hogy "a terem nagyszerű, kifejezetten lelkesítően hatott rám, akárcsak a zenekar tagjaira". Jólesett, akárcsak az, hogy az Operaent nemrégiben nevezték az év világépítészeti díjára is. Bár ennek eredménye még nem ismert, az már biztos, hogy a mi irodánk nyert a New York-i World Trade Center helyén építendő Ground Zero múzeumra kiírt pályázaton.