Költőverseny
Az angolszász kultúrkörben negyedszázada gyökeret vert performanszköltészet, az úgynevezett poetry slam...
Az angolszász kultúrkörben negyedszázada gyökeret vert performanszköltészet, az úgynevezett poetry slam gyöngyszemeiből csemegézhetnek az érdeklődők az idén, úgy tűnik, végleg jobblétre szenderült Művészetek Völgye egyik utódmulatságán, az augusztus 6-án kezdődő Bánkitó Fesztiválon. A már Magyarországon is komoly rajongótáborral rendelkező stand up comedy műfajához (HVG, 2008. április 5.) hasonlóan csupán egy szál mikrofont használó költői szeánszokon maguk a szerzők adják elő műveiket, mégsem szokványos felolvasóestekről, író-olvasó találkozókról van szó. Az 1980-as évek derekán az amerikai nagyvárosokban megjelent művészeti mozgalmat egyenesen a kocsmaszínpadokról indították útjára a babérkoszorú mellett azonnali visszajelzésre is vágyó verselők, élükön Marc Kelly Smith-szel. Mi több, azonmód versenyre is keltek egymással: a rap- és hiphopzenekarok énekbeszélőihez hasonlóan, egymás verssoraira felelgetve csaptak össze. A kifejezetten élő előadásra írt költői szövegekkel három évvel ezelőtt találkozhatott először a hazai közönség: a Műcsarnokban profi irodalmárok és hiphopművészek mérték össze tudásukat – valamint a nagyérdeműre gyakorolt hatásukat. Azóta – mint azt a Slam Poetry Budapest nevű társaság alapítója, Matits István a HVG-nek elmondta – tucatnál is több hasonló instantpoézis-seregszemlét szerveztek. Ezeken a hangköltészetéről is ismert Szilágyi Ákos vagy a sokkötetes Peer Krisztián mellett közel félszáz, költészetét efféle nem hagyományos módon népszerűsítő alkotó tűnt fel.