Legendavég
Névadójához, az 1769-ben megölt Pontiac indián törzsfőnökhöz méltatlan sorsra jutott a Pontiac amerikai autómárka.
Névadójához, az 1769-ben megölt Pontiac indián törzsfőnökhöz méltatlan sorsra jutott a Pontiac amerikai autómárka. A nevet és a michigani gyártóüzemet 1909-ben felvásárló General Motors (GM) a napokban bejelentette: gyártásának 2010-es beszüntetésével lassú halálra ítéli az egykor gyors és megbízható autóként ismert Pontiacot.
A többi hagyományos amerikai márkától évtizedekig szinte csupán az árában különböző Pontiac – amely drágább volt, mint a Chevrolet, de olcsóbb, mint az Oldsmobile – az 1950-es években talált magára, amikor John De Lorean lett a GM főmérnöke. De Lorean autói a többiekhez hasonlóan szinte zabálták a benzint, ám a versenytársaknál sokkal robbanékonyabbak és gyorsabbak voltak. A GM eleinte nem is akarta felrúgni a holdinghoz tartozó márkák közti békét, és Pontiacból csak sportkocsik készültek. Ám látván, hogy az emberek beleszerettek a Pontiac tesztkocsijaiba, és néhány nap alatt ötezer járművet rendeltek, a detroiti óriás beadta a derekát, és több kategóriában is ontani kezdte a Pontiacokat.
Az aranykort olyan járgányok jellemezték, mint a GTO, a Firebird vagy a békésebb Grand Am. Ám amikor a – már az 1990-es években is pénzügyi gondokkal küszködő – GM úgy döntött, hogy visszavesz a sportosságból, az új modellek megbízhatósága pedig nem érte el az elődökét, hamar leáldozott a márka népszerűsége. Amerikai szakírók évek óta jósolták az összesen valamivel több mint 40 millió példányban legyártott típus végét, és a döntés jogosságát most azzal indokolják, hogy a válság idején a GM nem tarthat fenn túl sok márkát. A Pontiac nem az első felszámolt GM-név: 1997-ben a Geo, 2004-ben pedig a több mint 100 éves Oldsmobile gyártása szűnt meg. De Lorean nem érte meg a Pontiac elmúlását, a főmérnök 2005-ben meghalt.