Alitalia-mentés
Esélyt kapott a talpra állásra az évek óta veszteséges, augusztus óta csődgondnokság alatt álló Alitalia: az Európai...
Esélyt kapott a talpra állásra az évek óta veszteséges, augusztus óta csődgondnokság alatt álló Alitalia: az Európai Bizottság áldását adta a 49,9 százalékban állami tulajdonú olasz nemzeti légitársaság eladására. Így már nincs jogi akadálya az olasz befektetőkből álló Compagnia Aerea Italiana (CAI) konzorcium által kidolgozott program végrehajtásának. Az Alitaliát feldarabolják, életképes részeiből új légitársaságot hoznak létre, a 17 ezer alkalmazottból pedig legalább 5 ezret elbocsátanak. A CAI 275 millió eurót fizet, egyúttal átvállalja az anyavállalat 1,2 milliárd eurós adósságának felét. A veszteséges tevékenységek maradnak az Alitaliánál, amelyet a vagyontárgyak eladása után felszámolnak. Az új légitársaság viszi tovább a cég nevét, valamint le- és felszállási jogait. Az Alitalia 173 gépéből a CAI mindössze 64-et vesz meg, és 29-nek a lízingszerződését viszi tovább.
A tervek szerint decemberben induló új légitársaságot összevonják a magántulajdonú, nála lényegesen kisebb Air One belföldi légicéggel, majd a részvények 20 százalékát külföldi stratégiai befektetőknek adják el. Lehetséges partnerként a francia-holland Air France-KLM párost emlegetik. Az olasz sajtó tudni véli, hogy a konzorcium a francia-holland légitársaság mellett tette le a voksát, s állítólag 200 millió euróra számít az új Alitalia 20 százalékáért.
Antonio Tajani közlekedésért felelős uniós biztos - Silvio Berlusconi olasz kormányfő korábbi tanácsadója - az eladás jóváhagyásáról szóló jó hírt egy rosszal is megtoldotta: az EU elrendelte a légitársaság működtetéséhez áprilisban folyósított 300 millió eurós állami áthidaló kölcsön visszafizetését, ami azonban nem az új légitársaságra, hanem a csődeljárás alatt lévő Alitaliára hárul.
Az olasz nemzeti légitársaság privatizációja két éve húzódik, még az előző, Romano Prodi vezette balközép koalíció idején indult. A Prodi-kormány az áprilisi előrehozott választás előtt meg is állapodott az Air France-KLM-mel az akkoriban napi 1 millió eurós veszteséggel működő Alitalia eladásáról. A választásokon győztes Berlusconi - aki mindvégig ellenezte a nemzeti légitársaság külföldi tulajdonba adását - azonban nem hagyta jóvá az ügyletet, új megoldást keresett. Úgy tűnik, ez nem nyerte el a légitársaság eddig minden átalakítást megtorpedózó harcos szakszervezeteinek a tetszését. A pilótákat és a légiutas-kísérőket tömörítő érdekvédelmi szervezet tiltakozik a konzorcium által kínált - szerintük a korábbiaknál jóval előnytelenebb - munkaszerződések miatt, s többnapos sztrájkkal bénította meg a római és a milánói repülőteret.