2005. október. 05. 00:00 Utolsó frissítés: 2005. október. 05. 16:33 Monitor

Távkonzílium

"Neve? Panasza? Kérem, tegye az EKG-készülékét a telefonhoz!

"Neve? Panasza? Kérem, tegye az EKG-készülékét a telefonhoz!" - havonta 22 ezer alkalommal hangzik el ugyanez a beszélgetés a tel-avivi Natali cég és ügyfelei között. Az 1992 óta működő vállalkozás lényegében országos ügyeleti rendszer, hatvan főállású orvossal, hat-nyolc rohammentőkocsival és 50 ezer beteggel. "Minden ügyfél kap egy egyszerűen használható házi EKG-berendezést. Ha úgy érzi, rendetlenkedik a szíve, a készüléket mellkasához szorítja, majd a telefonhoz illeszti. A digitalizált jelek a Natali központjába érkeznek, az ügyeletes orvos azonnal meg tudja nézni a számítógép képernyőjén, igényel-e beavatkozást a páciens állapota" - magyarázta a telefonvonallal és komputerprogrammal kombinált távfelügyelet működését Roberto Schliesser, a rendszer fejlesztését kézben tartó Aerotel Medical Systems marketingfőnöke. A cég csak fejleszt, súlyos szívbetegeknek szükséges hiperérzékeny mérlegeik, vérnyomásmérőik és különböző szívfigyelőik közvetlenül kapcsolódnak a komputerhez. Ők maguk nem szolgáltatnak, de rendszerüket már a világ számos országában - köztük Magyarországon is - használják.

Izraelben aki a Natalihoz akar csatlakozni, havi 200-300 sékelért (50-75 dollárnak megfelelő összegért) megteheti. Az infarktuson átesett betegek cechét kilenc hónapig a társadalombiztosítás állja. Persze van ingyenes állami mentőszolgálat is, de az a rosszullétre panaszkodók többségét a biztonság kedvéért inkább azonnal kórházba viszi, hiszen semmit nem tud a betegség előzményeiről. A Natali rendszerében viszont a páciens minden korábbi lelete megtalálható, a telefonhívásokat fogadó szakorvosok (elsősorban kardiológusok) ezek alapján - összevetve azt a legfrissebb EKG-felvétellel - felelősséggel dönthetnek arról, szükséges-e a kórházba szállítás. A gyakorlat azt mutatja, az esetek 95 százalékában felesleges.