2004. december. 22. 00:00 Utolsó frissítés: 2004. december. 22. 19:42 Monitor

Szabásminták

Az egészségüket is kockáztató őrülteknek tartják azokat a filmsztárokat, akik az úgynevezett Sztanyiszlavszkij-módszer odaadó híveiként képesek rengeteget fogyni vagy hízni egy-egy szerep kedvéért. Óvatosabb társaik beérik egy ügyes számítógépes trükkel vagy másféle szemfényvesztéssel.

"Legvadabb álmomban sem gondoltam volna, hogy egy színész képes lesz éhezni szerep kedvéért. A karakter megalkotásakor arra számítottam, hogy az óriási súlyvesztést számítógépes trükkel vagy ügyesen szabott ruhákkal oldjuk meg" - nyilatkozta Scott Alan Kosar, az amerikai The Machinist (Az esztergályos) című film forgatókönyvírója. A beszámolók szerint a rendező, Brad Anderson is alig kapott levegőt, amikor a barcelonai repülőtéren meglátta a spanyolországi forgatásra érkező címszereplőt, a walesi születésű Christian Bale-t.

Az egy éve álmatlanságban szenvedő, kórosan lesoványodott, paranoiás Trevor Reznik szerepéhez ugyanis az amúgy kidolgozott izomzatú, 30 éves, 188 centiméter magas színész 27 kilót adott le 82 kilós "versenysúlyából", és szinte háborús menekültekre emlékeztető sétáló csontvázzá vált. Nem csoda, hogy a kritikusok kevesebbet foglalkoztak magával a filmmel, mint Bale-lel, aki a súlyvesztés drasztikus módját választotta: hetekig szinte semmit nem evett (hogy aztán Batman legújabb alakítójaként ismét formába hozza magát).

Szimpla őrültségnek nevezték sokan, hogy Bale egy szerepért ilyen súlyosan veszélyeztette az egészségét. Végül ő maga is azt mondta, nem vállalná még egyszer ezt a tortúrát, ami - tegyük hozzá - könnyen végzetes is lehetett volna. Mint a színész elmesélte, gyakran előfordult, hogy míg aludt, a felesége a szája elé tartotta a kezét, hogy lássa, lélegzik-e még, hiszen voltak, akik hasonló próbálkozással pórul jártak. Matt Damon például, miután egy 1996-os filmje kedvéért - amelyben egy heroinfüggő katonát alakított - csaknem 20 kilót adott le, kórházba került, és végül két évbe telt, míg gyógyszerekkel helyrebillentették szervezetének egyensúlyát.

A történet hűségéhez, mondják mások, szükség volt a drasztikus fogyásra: jól tette Bale, hogy olyan odaadóan követte a szerep teljes átélését hirdető, az orosz Konsztantyin Sztanyiszlavszkij által az 1900-as évek elején a Moszkvai Művész Színházban kidolgozott módszert. Az Amerikában csak "metódusként" emlegetett Sztanyiszlavszkij-féle receptet a New York-i Actor's Studióban tették hivatalos tananyaggá. Innen került ki az átélés első óriása, az idén elhunyt Marlon Brando, aki már első filmszerepére készülve is egy hetet töltött háborús veteránok kórházában, hogy aztán negyed századdal később a Francis Ford Coppola rendezte Keresztapában különböző trükkökkel öregítse magát Vito Corleonévá.

Brando egyik szakmai örökösének éppen azt a Robert de Nirót tartják, akit máig mérceként emlegetnek a szerep kedvéért testfelépítésüket is átalakító sztárok között. De Niro már a Taxisofőr címszerepének kedvéért is 15 kilót fogyott, ám az igazi átváltozást akkor hajtotta végre, amikor csaknem kétszer ennyit fölszedett azért, hogy a ringből kiöregedett - és a komikuspályán szánalmasan próbálkozó - nehézsúlyú ökölvívót, Jake La Mottát megformálja a Martin Scorsese rendezte, 1980-as Őrjöngő bika című filmben. Később sem tagadta meg magát, hiszen amikor a korpulens chicagói maffiózólegendát játszotta a Magyarországon Aki legyőzte Al Caponét címmel vetített alkotásban, kemény spagetti- és édességkúrával tette alakját élethűvé. A rekordot mégis az akkor még ismeretlen fiatal színésznek számító Vincent D'Onofrio tartja, aki Stanley Kubrick Acéllövedék című, 1987-es filmjében úgy játszotta el a nyápicból mániákus túlteljesítővé, majd kiképző őrmestere gyilkosává váló újoncot, hogy majdnem 35 kilót "hízott bele" a szerepbe.

Lifteztette a súlyát szerepei kedvéért Tom Hanks is, aki az 1996-os Philadelphiában 20 kiló mínusszal játszotta az AIDS-betegsége miatt elbocsátott, igazáért küzdő ügyvédet, Andrew Beckettet. A 2000-es Számkivetett forgatását pedig egy évre leállították, hogy az általa némi célzatos hízással megformált FedEx-menedzserből 25 kilóval könnyebb hajótörött lehessen. Az efféle hízásoknál-fogyásoknál általánosabb, hogy egy-egy férfi sztár az izomzatát erősíti. Így tett például a langaléta Will Smith, aki 15 kiló izmot dolgozott magára, hogy eljátszhassa Muhammad Alit, vagy a súlyzózás nélkül is az egyik legnagyobb amerikai férfi szexszimbólumnak tartott Brad Pitt, aki előbb a Harcosok klubja, nemrég pedig a Trója, illetve ebben Akhilleusz szerepe kedvéért vonult edzőterembe.

A női sztárok - akiknek néhány dekányi "civil" súlyfölöslegét is nagyítóval kutatja a bulvársajtó - körében alig akad, aki vállalja a hasonló átalakulást. A legismertebb közülük az amúgy modellalkatú Renée Zellweger, aki nemcsak az angol akcentust tanulta meg született texasiként a "szinglikirálynő" Bridget Jones kedvéért, de immár két alkalommal fogta magát 15 kilós többletet eredményező hízókúrára. Ezt persze a minap bemutatott második részért állítólag bekasszírozott 20 millió dolláros gázsi is serkenthette, ám a recept ugyanaz maradt: pizza, fánk és egyéb édességek minden mennyiségben. Igaz, miközben Zellweger a gyarapodását szinte mániákusan követő lapoknak azt nyilatkozta, teltebben nőiesebbnek érezte magát, mindkét alkalommal gyorsan visszafogyott a hollywoodi álomgyár által elvárt méretére, miközben "súlyosabb" és hasonlóan tehetséges pályatársai arról panaszkodtak, hogy nekik bezzeg esélyük sincs egy Bridget Joneséhoz hasonló látványos duciszerepre.

Nem vállalt hasonló kockázatot Gwyneth Paltrow, illetve Julia Roberts. Mindketten az ilyen célokra az utóbbi időben fölkapott - a férfi sztárok közül például Eddie Murphy által a Bölcsek kövérében viselt - szintetikus "kövérruhába" bújtak bele. Paltrow 130 kilogrammos monstrummá "hízott" A nagyon nagy Ő című filmben, míg Roberts az Amerika kedvenceiben tűnik föl rövid időre 90 kiló fölötti, önbizalom-hiányos nőként.

A színésznőknél kevésbé radikális átalakítás is nagy sikert hozhat, különösen ha az "alapanyag" valódi szépség. Így lett egy orrprotézis révén Nicole Kidmanből csúnyácska Virginia Woolf Az órákban, így varázsolták elhanyagolt prostituálttá - és az egyik leghírhedtebb amerikai női sorozat gyilkosává - A rém című filmben a modellből színésznővé avanzsált Charlize Theront, aki azért tíz kilót is fölszedett a szerep kedvéért. Szépségük feláldozásáért el is nyerték jutalmukat: igaz, Zellweger az első Bridget Jones-filmért csak a jelölésig jutott, Kidman és Theron viszont így, "rondára szabva" kapta meg az Oscart.

NAGY GÁBOR