Tisztább körkép
Az utóbbi évek nagy bukásainak köszönhetően kialakult az utazásszervező cégek élmezőnye. A versenyfutásban egyes irodák különleges szolgáltatásokkal próbálnak előnyre szert tenni, itt-ott akadnak példák az összefogásra is.
Eurotours, Omnibusz, Cippolino Alpok-Adria, West Travel és - a Club Espana, a Jorgos és a Tan-Túra alkotta - HTC. Emlékezetes nevek: az utóbbi évek legnagyobb zajjal összeomlott utazásszervező cégei viselték őket. "Egy-egy kisebb persze eztán is bedőlhet az 1100 magyar utazási irodából, nagyok csődjétől azonban az idén nem kell tartani" - osztotta meg bizakodását a HVG-vel Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és -közvetítők Szövetségének elnöke. Optimizmusát az is alátámasztani látszik, hogy most nincs olyan furcsa, rendre a gyengélkedő kisebbik kimúlásával végződő "macska-egér együttműködés", mint az utóbbi években a Neckermann-West Travel, a TUI-Eurotours és a Tensi-TPG Travel összefogása.
HVG |
Az utasok önállóskodása egyelőre nem is veszélyezteti az irodák pozícióit. A kiutaztatók forgalma rendületlenül nő: a vagyoni biztosítékuk alapjául szolgáló forgalom két év alatt 52 milliárd forintról (HVG, 2003. március 15.) 78 milliárdra. Új próbálkozók is vannak: a korábbi 495-tel szemben ma 524 utazásszervező működik - igaz, a charteres piacon csak 34 iroda maradt a két évvel ezelőtti 41-ből. Pedig az igazán nagy pénzek a charterezésben vannak, a korábbi 23 százalékkal szemben ma az összforgalom fele itt jelentkezik.
Bár a kaucióköteles forgalom alapján készült toplistán (lásd táblázatunkat) a Neckermann áll az élen, az irodák egyéb forgalmát (a repülőjegy-eladásból vagy a társirodák útjainak értékesítéséből származó bevétel például nem kaucióalap) is magában foglaló 2004. évi árbevételi listát az IBUSZ vezeti. Gál Pál Zoltán vezérigazgató 12,5 milliárd forintos árbevételről számolt be; ebből 5,9 milliárd származott repülőjegy-értékesítésből, 4,6 milliárd az utaztatásból, 2 milliárd pedig valutaeladásból és -vételből, illetve vámtevékenységből. A Vista 10 milliárd, az OTP Travel 7 milliárd, a Chemol Travel 6,4 milliárd, az Aeroviva 6,2 milliárd forintos összforgalomról adott számot. A Tensi-csoport 6,5 milliárd forintos forgalmának 35-40 százaléka származott idegenforgalomból, a közös tulajdonoshoz tartozó Best Reisen és Medina Tours együttes forgalma pedig meghaladta az 5 milliárdot. Az összbevételt mutató listán elöl szerepelnének az olyan, nagy repülőjegy-értékesítő irodák is, mint az üzleti utaztatásra specializálódott American Express, BTI Magyarország és Carlson Wagonlit. A 2004. október 31-én zárult üzleti évben a Neckermann 9,5 milliárd, az Európa legnagyobb utaztatójának számító német TUI érdekeltségei (TUI Magyarország és Touropa Magyarország) pedig 5 milliárd forintot meghaladó forgalmat értek el.
Az élbolyt alkotó irodák közül tulajdonosváltás volt a Kuoninál: a svájci cég magyar irodáját a holland Hogg Robinson Holding vette meg, s az iroda neve BTI Magyarországra változott, jelezve az anyacégen keresztüli kapcsolatot a világ egyik vezető üzleti utaztatójának számító Business Travel International hálózattal. Tulajdonosi struktúrájának megtartása mellett csatlakozott a múlt év végén egy ugyancsak vezető üzleti utaztatási lánchoz, a Radius Global Travelhez a Chemol Travel. Tovább folynak az akvizíciós tárgyalások a Vista és néhány nagyobb nyugati utazási vállalat - például a TUI - között, konkrétumokról azonban Kurucz Pál ügyvezető igazgató nem kívánt beszélni. A Vista egyébként más módon is mozgásban van: március 1-jén a világ legnagyobb ifjúsági utaztatójával, az STA Travellel nyílt közös irodája, egy osztrák partnerrel pedig új, olcsó termékekre specializálódó utazásszervezési csoport áll fel Vista Direct néven. A Kartago megvette a magyar piacról kiszállt cseh Fischer Hungáriát, az OTP Travel pedig a külföldi terjeszkedés lehetőségeit vizsgálja. Az anyabank kinti leányvállalataival létrehozandó közös cégek révén ugyanis jobb pozícióhoz jutna az adott országokban, harmadik piacokon pedig nagyobb vevőként jelenhetne meg. Molnár Judit ügyvezető szerint külföldi szállodavásárlás is szóba jöhet, a céges ügyfélkörnek szánt, közepes kapacitású saját repülőgép pedig heteken belül megérkezik.
Mind több iroda rukkol elő különféle vevőcsalogató fogásokkal, s a tájékozott utas profitálhat e versenyből. Utazási hitelt az 1997-es indítással úttörőnek számító OTP Travel mellett ma már az InternetTravel, a Quaestor Travel, a Vista, valamint az IBUSZ és a Malév Air Tours is nyújt - utóbbi kettő ráadásul kamatmenteset. Előfoglalási kedvezményt szinte mindegyik iroda kínál, elterjedtek a különböző családi és gyermekkedvezmények, van, ahol a törzsutasokat részesítik előnyben - például Car-Tour, Best Reisen, Fehérvár Travel, Kisalföld Volántourist, Medina Tours, Tensi, Tolna Tours, Z(s)eppelin -, a Best Reisennél, az IBUSZ-nál, a Medinánál és a Tensinél pedig a nyugdíjasok és a nászutasok is engedményt kapnak.
A Vista nyereményjátékokkal csalogat: a bizonyos szolgáltatások megvásárlását ingyenes repülőjeggyel honoráló akcióban eddig 25 ezer utas vett részt, egy újabb játékban pedig európai hétvégét lehet nyerni. Telefonos foglalási központot működtet a Kartago, az OTP Travel, a Tensi, az IBUSZ és a Neckermann - utóbbi kettőé helyi tarifájú kékszámon hívható -, e-mailben történő foglalásnál kedvezményt ad a Tensi; online lehet repülőjegyet foglalni az Aerovivánál, a Chemol Travelnél, a Malév Air Toursnál, az OTP Travelnél, a Tensinél és a Morton'snál. Az OTP Travel mindennap 16 órán keresztül nyitva tartó irodát tart fenn Ferihegyen, a Neckermann lastminute.hu néven engedményes utakat kínáló portált működtet, az indulás előtt egy-két nappal pedig ultra last minute ajánlatokat dob ki. A Korzika Holidays a célterületet bemutató ajándék könyvvel lepi meg utasait, a Vista-központban pedig szinte minden, az utazáshoz szükséges kellék megvehető. A Neckermann katalógusában Nplusz jellel hívja fel a figyelmet az olyan ingyenes szolgáltatásokra, mint például öltözőkabin, strandszerviz, belépő. Az IBUSZ a mobilosokat célozta meg: a T-Mobil-előfizetők az utolsó pillanatban mobilon megkötött utasbiztosításokat a határátkelőhelyek IBUSZ-irodáiban vehetik át, az iroda utasai pedig az indulás előtt a célterület időjárásáról tájékoztató sms-t kapnak.
A versengés dacára akad példa összefogásra is: például a Car-Tour és a Kisalföld Volántourist körutas katalógusaikat partnerirodák kínálatával bővítik, a Neckermann ilyen kiadványában pedig a Kisalföld programjait árulja. Szoros együttműködésben vannak a chartereztetők is, mivel csak a legnagyobbak képesek önállóan megtölteni egy-egy gépet, de még ők is szívesen megosztják a kockázatot. Élesedik viszont a verseny a légitársaságok között: 2004-ben a Malév 9 milliárd forint fölé növekedett charterforgalomról számolt be, a másfél éve teljesen cseh kézbe került Travel Service pedig már 15 milliárdosról. A HVG információi szerint a Malévtól két ügyfél is elszállóban van: a Neckermann valószínűleg a korábbi gépét egy új generációs Boeingre cserélő Travel Service-hez, a Touropa pedig a SkyEurope-hoz - utóbbi az idén már chartereinek 80-90 százalékát a szlovák fapadossal repüli. Beszállni készül a piacra a 3 millió forint jegyzett tőkéjű Sky-Hungary Airlines Kft., mely a pécsi Elco-Trade 2000 Kft., a Delaware államban bejegyzett Gadair Inc. és Farkas Bertalan tulajdona. Az űrhajós korábban Gados Györggyel együtt az Atlant-Hungary Airlines Kft.-vel próbálkozott (HVG, 2001. március 24.), a cég azonban fizetésképtelenség miatt 2003 júliusa óta felszámolás alatt áll.
NAGY ÉVA