2009. április. 22. 00:00 Utolsó frissítés: 2009. április. 22. 22:23 Magyar gazdaság

Villamosfejlesztés – ütközőkkel

Vétóval fenyegeti a II.

Vétóval fenyegeti a II. kerületi önkormányzat a döntően uniós finanszírozással megvalósuló nagyberuházás, a budai úgynevezett fonódó villamosközlekedés kiépítését. Pedig múlt csütörtökön Demszky Gábor főpolgármester, Steiner Pál, a Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács elnöke, Kocsis István, a BKV Zrt. vezérigazgatója, valamint Csikós Bálint, az uniós támogatások közreműködő szervezete, a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. vezérigazgatója már aláírta a projekt 2010 végéig befejeződő első ütemének támogatási szerződését. A fejlesztést a közlekedési operatív program keretében 4,6 milliárd forinttal támogatja az EU, 800 millió forintot a központi költségvetés, 1,1 milliárdot pedig a BKV tesz hozzá. Ellenzi viszont Láng Zsolt, a II. kerület fideszes polgármestere, aki az eseményre időzített közleményében tudatta: ha a beruházás a jelenlegi „átgondolatlan és kapkodva elkészített” tervek alapján valósulna meg, ellehetetlenülne több ezer budai autós mindennapi közlekedése. Ezért – közölte Láng – ha a főváros, illetve a projektgazda BKV nem változtat elképzelésén, a kerület megtagadja az építkezéshez szükséges tulajdonosi és szakhatósági hozzájárulást. A támogatási szerződés ünnepélyes aláírását a polgármester a 4-es metró körül kialakult botrányról való figyelemelterelő píárakciónak nevezte, amire a kerület, a BKV és Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes között zajló tárgyalások kellős közepén került sor, amikor az önkormányzat még nem kapott választ a terv módosítására vonatkozó javaslataira. A vita érdekessége, hogy Vitézy Dávid, a BKV ellenzékének számító Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője szerint a terv jó, „így, ahogy van, meg kell csinálni”, és felajánlotta szakmai segítségét a kerület és a főváros közötti egyeztetéshez.

HVG
A Buda összes kerületét érintő fejlesztés nyomán – amennyiben a tervet Brüsszel is jóváhagyja – a mostani, szétszabdalt villamosvonalak összekapcsolódnak egymással, így Óbudáról, a Vörösvári útról átszállás nélkül elérhető lesz a Moszkva téren keresztül a Móricz Zsigmond körtér, a Batthyány téren keresztül pedig Kamaraerdő, illetve az Etele tér. A 2010 végére befejeződő első ütemben a 17-es villamos nyomvonalát (dél felé a Török utcán keresztül, észak felé pedig a Margit körútról a Frankel Leó útra kanyarodva) összekötik a Margit körúton közlekedő 4-es és 6-os vonalával, a Moszkva téren pedig – a megálló átalakítása mellett – kiépítik a közvetlen kapcsolatot a Margit körúti és a Krisztina körúti vonal között (lásd térképünket). Az Óbudától ma a Margit hídig járó 17-es villamos jelenlegi vonalát átépítik, hogy alkalmas legyen a Tatra típusú szerelvények közlekedésére, ehhez peronokat és új megállókat létesítenek. A 17-es Margit hídi végállomásától a híd alatt átbújva a Bem rakparton keresztül egészen a Batthyány térig vezet majd a sínpálya, hogy ott összekapcsolódjon a 19-es nyomvonalával. A második ütemben, 2010 után tervezik a villamosvonal kiépítését a Műegyetem rakparton, a Szent Gellért tértől egészen a lágymányosi Infoparkig.

A II. kerület alapvetően egyetért a fejlesztéssel, de kifogásolja, hogy a Margit híd alatt egyetlen sávba kényszerülne a ma is túlzsúfolt Árpád fejedelem útja délre menő forgalma. A Bem rakpart egy rövid szakaszán szintén elvesz egy autóssávot a villamos, és több mint 300 parkolóhelyet is meg kell szüntetni ahhoz, hogy elérje a Batthyány teret. Erre hivatkozva minősítette úgy a tervezetet Balaton Balázs, a kerület szóvivője a HVG-nek, hogy a Margit híd és a Batthyány tér villamos-összeköttetése az autósforgalom aránytalanul nagy korlátozásával jár. Bár a főváros tavaly tavasszal tárgyalni kezdett a kerülettel, az a megoldás csak két hete került szóba, hogy a Frankel Leó út egy szakaszát egyirányúsítani kellene, mert a tervezett új villamosmegálló mellett két autóssáv már nem fér el. A kerület ezt nem fogadja el, és azzal sem ért egyet, hogy a Margit híd alatti parkoló helyén épüljön autóslejáró a rakpartra, ehelyett a Szépvölgyi út torkolatában nyitna utat. Az önkormányzat egyúttal arra figyelmeztet, hogy a szakhatósági engedélyek nélkül Brüsszel a projektre akkor sem fog fizetni, ha azt netán elvben jóváhagyná.