Börtön mopedautósnak
A 18 ezer forintos pénzbüntetés megfizetése helyett börtönbe vonult Bander Ferenc, aki évek óta küzd azért, hogy a...
A 18 ezer forintos pénzbüntetés megfizetése helyett börtönbe vonult Bander Ferenc, aki évek óta küzd azért, hogy a hatóságok Magyarországon is segédmotornak ismerjék el a 350 kilónál könnyebb, 50 köbcentinél kisebb motorral hajtott úgynevezett mopedautókat (HVG, 2007. április 28.). Utóbbiak ugyanis - ahogy az unió számos országában - rendszám nélkül is közlekedhetnek, vezetésükhöz pedig elegendő a betöltött 14. életév és az egyszerű KRESZ-vizsga. Magyarországon több ellentmondó jogértelmezés született az "autó vagy motor" kérdésben: egyes bíróságokon (például Balassagyarmaton, Mezőtúron, Karcagon, Hajdúszoboszlón) a mopedautósoknak adtak igazat; Banderre viszont a szolnoki bíróság "hatósági jelzés nélküli közlekedés" címén szabálysértési bírságot rótt ki, amit ő elvből nem fizetett be. A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban már több mint egy éve dolgoznak egy köztes - a segédmotorokénál magasabb, de a személyautókénál alacsonyabb - járműkategória kialakításán (HVG, 2007. szeptember 29.), az újfajta, B1-es jogosítvány kritériumainak elfogadásához azonban parlamenti döntés kellene. Bander - aki egyben a mopedautók egyik francia típusának importőre - korábban beperelte a magyar államot, a kártérítési keresetet május 13-án tárgyalják a Markó utcában.