A "fiatal férfi" negyed lakói
A világháló mindenhol hódít, a virtuális sztrádát használók száma folyamatosan növekszik. Magyarországon 2003 óta megháromszorozódott az internetezők száma. Akkor a 15-69 éveseknek csupán 14 százaléka netezett, tavaly, az év második félévében viszont már 41 százalékuk.
Korábban sokkal több férfi internetezett, mint amennyi nő. Ma már jobban kiegyenlítődni látszik a nemek közötti arány, de a férfiak körében még mindig magasabb a penetráció: a férfiak 46, a nők 37 százaléka használja legalább alkalmanként a világhálót. A fiatalok és a magasabb végzettségűek körében kiemelkedően magas a netezők aránya. A 15-24 évesek körében például 72 százalék. Az internetes társadalomban túlsúlyban vannak a magasan képzett fiatal férfiak.
Az utóbbi években elsősorban az alacsonyabb penetrációval rendelkező csoportok kaptak rá az internetezés ízére. Míg a 15-24 évesek esetében 4 év alatt megduplázódott a használók aránya, addig az 50-69 évesek körében megnégyszereződött, bár még mindig csupán 14 százalékuk használja legalább alkalmanként a világhálót. Mindez azt jelenti, hogy a penetráció növekedésével párhuzamosan az összes internetező között folyamatosan csökken az "úttörő" csoportok (fiatalok, diplomások) aránya, viszont nő az idősebbek és az alacsonyabb iskolai végzettségűeké.
A netezők demográfiai összetétele egyáltalán nem elhanyagolható tényező, így nem véletlen, hogy az internetet használók összetételének változásával a tartalomszolgáltatók is lépést tartanak. Az utóbbi években például jelentősen szaporodott a nőket vagy az idősebbeket érdeklő témákkal foglalkozó weboldalak száma. Jelzésértékű a női honlapok között kialakult éles verseny, de az is figyelmet érdemel, hogy létezik már több olyan honlap is, amely a korábban az internet világához egyáltalán nem kapcsolódó 50 év felettieket célozza meg.
Az internetezők kilétének ismerete különösen fontos az interneten hirdetők számára. Egyrészt tájékozódhatnak a weben keresztül elérendő fogyasztók érdeklődési köréről, másrészt kiválaszthatják azokat a téma köré szerveződő portálokat, amelyeken hirdetéseik az azonos érdeklődésű internetezők igényeivel találkoznak. A TNS-NRC VMR (Visitor Media Research) kutatása rendszeresen vizsgálja, hogy mi iránt érdeklődnek az internetezők: milyen témákkal foglalkoznak, milyen témákról hallanak, olvasnak szívesen.
A 2007. második féléves adatok szerint az internetezők leginkább a mozival és a filmekkel kapcsolatos oldalakra kattintanak: a 15-69 éves netezők 57 százalékát vonzza ez a téma.
A tudományos érdekességek és a számítástechnika az internetezők felét érdekli, ami jelzi, hogy a világháló használata még ma is - amikor több mint 3 millióan interneteznek Magyarországon - sokaknál túlmutat a szimpla használaton, és egyfajta érdeklődéssel, hozzáértéssel is párosul a technológia és az újdonságok iránt.
Legkevesebben külpolitikai témájú, gazdasági, pénzügyi, illetve ezoterikával foglalkozó írásokat olvasnak. Ám e csoportok jelenléte sem elhanyagolható, mivel a magyar netezők egynegyede érdeklődik ilyen témák iránt.
Érdekes, hogy a felmérés szerint a bulvár, a sztárokról szóló hírek, pletykák csupán a netezők egynegyedét érdeklik, azaz feleannyi internetezőt, mint a tudományos újdonságokról szóló beszámolók. (Ebben persze szerepet játszhat, hogy a felmérésben részt vevők, megfelelési motívumtól hajtva, nem árulják el ezt a "gyengéjüket". A szerk.)
A különböző érdeklődési körű internetezők egyes demográfiai jellemzőik alapján jól beazonosíthatók. Az ezoterika iránt inkább idősebb nők, a számítástechnika vagy a sport iránt inkább fiatalabb férfiak érdeklődnek.
Az egyes érdeklődési köröket a nem és az életkor által meghatározott koordináta-rendszerben ábrázolva, szemléletes képet kapunk azok férfias, nőies, fiatalos, vagy "idősebb" jellegéről. A vízszintes tengelyen jobbra haladva az egyes témák egyre férfiasabb, felfelé haladva pedig egyre idősebb internetezői csoportokat vonzanak. A két tengely metszéspontjának környékén olyan populáris érdeklődési körök találhatók, amelyeket nemre, korra való tekintet nélkül vesznek igénybe.
Látható, hogy a koordináta-rendszer középpontjához legközelebb a könnyűzene helyezkedik el. Ez az, ami sem férfi-nő viszonylatban, sem életkor szempontjából nem mutat jellegzetességet. A szépségápolás és a divat az átlagnál fiatalabb, a gyógyászat vagy a lakberendezés az átlagnál idősebb nők körében számít kifejezetten népszerű témának. A sport, a technika és az autós témák jellemző fogyasztója a fiatal férfi, míg a politika és a gazdasági kérdések az idősebb férfiak körében toboroznak maguknak az átlagnál több netezőt.
Az adott témákra szakosodott vertikális portáloknak tehát figyelembe kell venniük olvasóik demográfiai jellemzőit. Míg tehát a Startlap, az Origo vagy az Index a koordináta-rendszer középpontja körül helyezkednek el, addig a számítástechnikai honlapok többsége - a hwsw.hu, a techline.hu, a prohardver.hu, az sg.hu - a "fiatal férfi" negyedben található, ott, ahol élénk a számítástechnika iránti érdeklődés. A gazdasági portálok az "idős férfi" részen, az ezoterikával, egészséggel, életmóddal foglalkozó oldalak pedig a női térfélen helyezkednek el, csakúgy, mint az egyértelműen nőket célzó honlapok, a Nők Lapja Café vagy a Nana.hu. Természetesen az olvasói réteg egy-egy portál esetében összetettebb és jóval tagoltabb, ennek ellenére a tartalomszolgáltatóknak figyelniük kell, alkalmazkodnak-e a megcélzott csoport igényeihez, illetve hogy tudnak-e váltani, ha az olvasók demográfiai összetétele valamilyen okból módosul.
Az adatfelvételt az NRC Piackutató 2007 második félévében végezte, tízezer 15-69 éves, legalább hetente internetező reprezentatív mintája alapján, online megkérdezésükkel.
KURUCZ IMRE, SIJA MARIANNA