2007. szeptember. 19. 00:00 Utolsó frissítés: 2007. szeptember. 19. 17:08 Háló

Utas és webvilág

Az új típusú utazó az interneten tájékozódik, ha kell, ott keres magának útitársat, interneten foglalja le a repülőjegyét, szállását, foglal helyet a kulturális programokra, az interneten tárolja digitális fényképeit, amikor pedig hazaért, az interneten írja meg úti élményeit.

A világ minden országában hódít az új trend: nem elég, ha egy utazási portálon lefoglalhatjuk repülőjegyünket vagy szállodánkat. Egyre inkább a közösség szava és önszabályozó hatása érvényesül az utazási portálok világában is. Alig van olyan ember, aki így vagy úgy ne találkozott volna valami bosszúsággal utazása során, ami rányomta bélyegét a teljes pihenésre. Ha elolvassuk és megfogadjuk mások tanácsait, nagyobb eséllyel kerülhetjük el a buktatókat.

A közösségi trend térnyerését példázza a Trip Advisor oldal szárnyalása, amely az utóbbi egy évben a világ második számú utazási portáljává lépett elő az Expedia után. Olyan oldalakat tudhat maga mögött, mint a Last Minute.com, a Travelocity vagy az Opodo. A hazai piacon a Travelline.hu a Trip Advisorhoz hasonló koncepcióval közelíti meg az utazás iránt érdeklődőket: közösségi útinaplókból, fotógalériákból, szállás-, étterem- és egyéb útitipp-ajánlókból meríthet információkat az olvasó.

Egy külföldi légitársaság és egy magyarországi portál közös, 2007 júliusában végzett felméréséből az derül ki, hogy ma már Magyarországon is az internet-hozzáféréssel rendelkező utazni vágyók 88%-a a világhálót böngészve dönt arról, hova is utazzon, milyen utazási irodát, szállodát vagy autókölcsönzőt vegyen igénybe. Gyakorlatilag bármilyen információt begyűjthetünk az interneten a kiválasztott úti cél látnivalóiról, időjárásáról, a szórakozási lehetőségeiről, helyi ételekről és italokról, vagy éppen a különleges szokásokról. Az internetes tájékozódási pontok között a magyar utazók körében legnépszerűbbek a keresők (36%), az utazásra szakosodott portálok (21%), az utazási irodák honlapjai (17%), a légitársaságok és szállodák honlapjai (11%), valamint a linkgyűjtemények (10%). Miután tájékozódtak, a megkérdezettek 47 százaléka szállást, 42 százaléka programokat; színház- és mozijegyet, 37 százaléka pedig repülőjegyet is az interneten keresztül foglal utazásához.

Az új tendencia nyomán az utazási irodák új stratégiai irányokat kénytelenek követni bevételeik optimalizálására. Megpróbálnak alkalmazkodni az új helyzethez: különleges utakat indítanak, amiket az utasok saját maguk nem tudnának megszervezni. A hazai piacon például az egyik utazási iroda bel- és és külföldi kalandtúrákat szervez olyan tájakon, ahova csak képzett túravezetőkkel juthatnak el a kirándulók. Másik lehetőség is kínálja magát: ajánlatok a családos, gyerekekkel utazóknak, akiknek a különleges igényeit nem tudják kielégíteni az automatizált online rendszerek.

KÉKESI ZSUZSA