Kérdezz-felelek biznisz
El lehet magyarázni Einstein relativitáselméletét egy SMS-ben? Az AQA szerint igen. A betűszó új, nagy-britanniai mobiltelefonos szolgáltatást takar, az Any Question Answered nevűt.
Az AQA-t Colly Myers, Paul Cockerton és Bill Batchelor, a Psion komputercég alkalmazottai alapították. Mindhárman mobiltelefonos szoftverek fejlesztésében vettek részt, és új utakat keresve elhatározták, övék lesz - ahogy azt a The Independent című napilap írja - a mobil távközlési szolgáltatások következő nagy dobása.
Abból indultak ki, hogy a mobiltelefon használóinál a szöveges üzenetnek van a legnagyobb sikere, az interneten pedig a keresőrendszerek a legnépszerűbbek. A kettő kombinációját hozták létre: egy mobiltelefonos SMS-es keresőt, helyesebben tudakozót. Az ötletre céget alapítottak, az IssueBitset, és egy év alatt elérték, hogy az összes nagy brit mobilszolgáltatónál hívható 63336-os számukra naponta már átlagosan kétezer kérdés érkezik. Az Orange, a Vodafone és az O2 a hírek szerint egy-két hónap után rámozdult az ötletre, megérezve a szolgáltatásban rejlő lehetőséget, és bevezette előfizetőinél az AQA-t, amely ezzel már a kezdetekkor lekörözte kisebb versenytársát, a Re5ult nevű szolgáltatást.
Az AQA-nál a kérdező tíz percen belül, de általában már egy-két perc alatt választ kap, bármit kérdez. A kérdés és a válasz nem haladhatja meg az egy SMS-nyi terjedelmet, 160 karaktert. Az AQA tervezői számára legalább annyira fontos szempont volt, hogy jópofának tartsák őket, mint a hatékonyság. A rövid szöveges üzenet mint műfaj, helyesebben mint kommunikációs forma, maga is jópofa, s a mobilos, szöveges tudakozó ötlete eleve erre épül. A válaszadók rá is éreztek a kommunikációs formában rejlő lehetőségre: a válaszokban személyesség és humor is megnyilvánul, ami mindenképpen újdonság a mobilszolgáltatásokban, de a hagyományos tudakozókhoz képest is.
Nagyon sokan nem valamilyen egyszerű információra, adatra kíváncsiak, vagy éppen egy társasjáték közepette kérnek telefonos segítséget, hanem sok olyan kérdés érkezik, amelyre csak iróniával lehet válaszolni. "Melyek lesznek az e heti lottószámok?", "Melyik a legjobb kocsma a környéken?", "Mi az élet értelme?" - ilyen kérdések rendre felbukkannak - ne feledjük, a Monty Python hazájáról van szó. Vannak visszatérő kérdezők, sőt lassan SMS-tudakozó-függők is, mások rendszeresen "csuklóztatják" a válaszadókat, olyan kérdésekkel, mint például hogy hány darab keksszel lehet feltölteni a Buckingham-palotát. Colly Myers a Reutersnek így kommentálta mindezt: "Akkor vagyunk jók, ha emberközeli szolgáltatást nyújtunk. A tárgyszerű válaszoknál többet akarunk adni."
A szolgáltatás tavaly áprilisi startja óta növeli a foglalkoztatottak számát: ma több mint száz válaszadóval dolgozik, a jelenlegi technikai háttérrel ez a szám akár ezerig is bővíthető. A válaszadók távmunkában, szélessávú kapcsolat segítségével dolgoznak. Mindegyiküket gondosan vizsgáztatják, mielőtt élesben is kipróbálhatják magukat; a gyakorlottabbak átlagos válaszadási ideje egy perc körül van. A nyelvhelyességre is ügyelniük kell, az SMS-nyelvezet, a rövidítések nem megengedettek, s az is szempont, hogy korrekt, gondos válaszokat adjanak. Az egyfontnyi árból, amennyibe egy SMS-kérdés kerül, 30 penny a válaszadóké, illetve ha óradíjban kapják a pénzüket, 5-10 font között keresnek óránként. Diákok, nyugdíjasok, fogyatékkal élők dolgoznak így, vagy olyanok, akiket családi helyzetük (kisgyermek, idős, ápolásra szoruló hozzátartozó) az otthonukhoz köt. A cég a mobilszolgáltatókkal körülbelül 65:35 százalékban osztozik. Az AQA-nál pénzvisszaadási garancia működik, ha valaki nem kap választ, és ezt jelzi is. Eddig ezzel a lehetőséggel negyvenen éltek.
H. G.