Internetes képvilág
November 6-án indítja az internet eszközét használó, azaz IPTV-jét a T-Online Zrt.
November 6-án indítja az internet eszközét használó, azaz IPTV-jét a T-Online Zrt. A hagyományos digitális szolgáltatások mellett lehetőség lesz az úgynevezett time-shifting funkcióra is, amellyel bármikor megállíthatjuk és akár később is megnézhetjük kedvenc műsorunkat, mint egy videófelvételt. A T-Home Tv mögött internetalapú ADSL 2+ technológia áll, s a szolgáltató a tartalmi újdonságok mellett kiváló képminőséget ígér. Az árak a jelenlegi kábeles és műholdas szolgáltatásokhoz illeszkednek, a főleg a magyar és a legismertebb nemzetközi televíziók műsorát továbbító alapcsomagért 3490, a családi csomagért 4990 forintot kell fizetni - ezekben nincsenek benne a szakosodott filmcsatornák. Az idén Budapesten és öt vidéki nagyvárosban indul az "adás", és 2007 végéig több tízezer ügyfélre számítanak - mondta a HVG-nek Záprel Zsolt, a cég marketingért felelős vezérigazgató-helyettese.
A T-Online beharangozott elsőségét vitatja ifjabb Lengyel Tibor, a versenytárs TVNet Kft. ügyvezetője, mivel a vállalkozás TvTévéje szintén november 6-án startol. Ezen kiegészítő szolgáltatásként ételt lehet rendelni, és zenéket is le lehet tölteni. A csomagokat a T-Home Tv-hez hasonló árakon kínálják, de a time-shiftingnek külön havidíja lesz. A TVNet Budapesten eddig 24 internetes szolgáltatóközpontba települt be, és a következő év elején további 11 nagyvárosban tervezi az indulást. A cég az idei évben ezer, jövőre pedig 4-10 ezer közötti ügyfélre számít. Fontolgatja az IPTV-s piacon való megjelenést a 17 budapesti központban jelen lévő PanTel Távközlési Kft. is, ám még nem döntötte el, mikor fogjon bele. Varga Lajos, a cég stratégiai igazgatója a HVG-nek elmondta, hogy a költségelosztást tekintve fejnehéz beruházásoknak számító IPTV-k esetében egy negyven-nyolcvan csatornás szolgáltatás elindításához körülbelül 1,5-3,5 millió eurós beruházás szükséges. Szintén kivár a ciprusi érdekeltségű, egyelőre csak tíz budapesti központban jelen lévő Actel Távközlési Zrt. "Nem olyan nagy katasztrófa, ha csak 2007 elején lépünk be a piacra" - mondta a HVG-nek Horváth Pál ügyvezető igazgató, hozzátéve, hogy így a versenytársak megismertetik a piaccal a szolgáltatást.
"Nemcsak a cégek, de a médiapiac kutatói is egyelőre sötétben tapogatóznak" - hívta fel a figyelmet Urbán Ágnes, a Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézetének adjunktusa. Szerinte nincs elegendő külföldi tapasztalat sem, mivel Nyugat-Európában is csak egy-két éve létezik ilyen szolgáltatás. Az viszont szinte biztosra vehető, hogy az IPTV - már amennyiben befut - jelentős mértékben át fogja alakítani a reklámpiacot, a time-shifting segítségével ugyanis át lehet ugrani a reklámokat. Novák Péter, a Magyar Reklámszövetség internet tagozatának elnöke viszont úgy véli, könnyebb lesz a tévézőket személyre szabott reklámokkal elérni. Ám azt ő is elismerte, hogy az IPTV sikere hosszú távon kérdéses, mivel az emberek ahhoz szoktak hozzá, hogy készen kapják a műsort.
HOMONNAI GÁBOR