Sport egy, kettő, három...
Ingyenreklámnak sem volt ügyetlen az a műbalhé, ami a január 2-án debütált Sport Klub tévé műsorának beharangozása...
Ingyenreklámnak sem volt ügyetlen az a műbalhé, ami a január 2-án debütált Sport Klub tévé műsorának beharangozása körül tört ki. Az RTL Klubhoz tulajdonosi szálon kötődő, a rokonságot nevében is hangsúlyozó, ám az anyacsatornától formálisan független Sport Klub honlapján és hirdetéseiben nem kevesebbet állít, mint hogy csak náluk lesz látható "a 2006-os futball-világbajnokság mind a 64 mérkőzése", továbbá hogy csak e csatorna sugározza majd a Barcelona, az Arsenal és a Liverpool összes bajnoki mérkőzését és valamennyi összecsapását a Bajnokok Ligájából. A jereváni rádió közleményeire emlékeztető hirdetményt követő, javarészt cáfolatokból és pontosításokból álló nyilatkozatháborúból azután a sportrajongók kimerítően értesülhettek, hogy merre hány óra fociközvetítés várható, s melyik tévé milyen sugárzási jogokat birtokol.
Némi izgalom persze nem volt alaptalan. Az idén lesz az első alkalom, hogy a vb-közvetítés jogát nem automatikusan a közszolgálati televíziók - így a Magyar Televízió (MTV) - kapják, hanem liciten nyerte el a Magyar RTL Rt. Az új sportcsatorna hirdetéseinek feltűnése után joggal vetődhetett fel, hogy az egy hónap alatt 64 mecscset műsorstruktúrája teljes szétverése nélkül levetíteni aligha képes RTL Klub a mérkőzések egy részét átpasszolja a Sport Klubnak. Amiben van is némi igazság. Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója a HVG-nek elmondta: a meccsek "jelentős részét" az RTL Klub sugározza élőben, de már csak a párhuzamos időpontok miatt is lesznek olyan találkozók, amelyeket a Sport Klub közvetít. Ezen a csatornán felvételről azok a meccsek is láthatóak lesznek, amelyeket élőben az RTL Klub ad. Ez a leosztás egyébként az RTL Klub elemi üzleti érdekének is tűnik. Bár a cég nem ad felvilágosítást, piaci információk szerint mintegy 600-800 millió forintot fizethetett a jogokért. A nagyságrendet valószínűsíti, hogy a szakmai megítélés szerint "mindent túlfizető" MTV négy éve 800 milliót tett le a hasonló licencért. Ez pedig meccsenként több mint 10 millió forintos reklámbevétel esetén térülhet meg, ami csakis az anyacsatornán képzelhető el. A kábeltévék többségének éves reklámbevétele sincs akkora, mint a szóban forgó jogdíj.
"Méltó versenytársai szeretnénk lenni a Sport 1 és Sport 2 tévéknek" - határolta be a HVG-nek Kökény Tamás, a Sport Klub mögött álló IKO Kábeltévé Kft. ügyvezetője, milyen pályán kívánnak játszani. Egyelőre azonban a tematikus csatornák piacán is inkább csak a verbális versenybe szállt be az újonc, és oda is megtévesztően. Az angol és az olasz bajnokság összes mérkőzésének, továbbá az Arsenal, a Liverpool és a Barcelona kupameccseinek közvetítési joga 2007 júliusáig, a spanyol bajnokságé 2006 közepéig a Sport 1 TV Rt. birtokában van - cáfolta a Sport Klub állításait a HVG-nek Horvát János, a két régebbi sportcsatornát működtető cég elnöke. A rejtély kulcsa, hogy a Sport Klub a nevezett fociklubok saját tévécsatornáival kötött szerződést - amelyek elsősorban szurkolótáboruknak szólnak -, és csak felvételről, 24-36 óra késéssel adhatja le a mecscseket. Jelenleg egyébként e terepen szinte nincs szabad pálya. A Bajnokok Ligája 2006. szeptemberig a Viasat 3-é, utána három évre a köztévé szerezte meg, a Borsodi Liga közvetítési joga pedig az RTL Klubé. A magyar bajnokság áldásaiból így minden bizonnyal részesülhet az új kábelcsatorna, kérdés, mennyire vonzza ez a nézőket. Kolosi Péter szerint az RTL foci-műsorpolitikáját egy piackutatásra alapozta, amely arról tanúskodik, hogy vasárnap dél körül van az egyetlen olyan műsorsáv, amikor a magyar futball iránt potenciálisan érdeklődők száma meghaladja a csatorna átlagos nézettségét. Így azután az élő közvetítésre kiszemelt meccseket ebben az időpontban rendezik.
A magyar piachoz képest feltűnően szapora sporttévék versenye azonban korántsem tűnik lefutottnak. A kábelszolgáltatók csomagjaiba ma már jószerével csak egy másik csatorna kiszorításával lehet bekerülni. A Sport Klub például még nem kötött szerződést az egyik legnaqyobb kábeltársasággal, az UPC-vel. Ennek hátterében sokan a távközlési érdekcsoportok vetélkedését látják. A Sport 1 Rt.-t eredetileg az UPC alapította, s ma is kisebbségi tulajdonos a cégben, így nem túl lelkes az RTL-ben részvényes IKO-Telekom cégcsoport újabb vállalkozásától. Szűcs László, az UPC kommunikációs igazgatója elhárította a kiszorítósdira utaló spekulációt, mondván, a Sport Klub egyelőre nem szolgál olyan tartalommal, amely arra érdemesítené, hogy bekerüljön a - jellemzően legdrágább - programcsomagba. Ráadásul későn is jelentkeztek, hiszen a januári kínálatukról 15 nappal korábban értesíteniük kellett az előfizetőket. További pikáns ízt ad a történetnek, hogy a Sport 1 reklámidejének körülbelül a felét jelenleg is a Magyar RTL Rt. tulajdonában álló R Time Kft. értékesíti. S aligha meglepő módon ez a cég kínálja majd a konkurens Sport Klub hirdetési felületeit is.
JAKUS IBOLYA