2009. június. 16. 09:30 Utolsó frissítés: 2009. június. 16. 09:20 Gramofon

Sanyi és Aranka menni opera

A hazai operajátszásról sokszor megjegyeztük: nem tesz jót a "zászlóshajó" Magyar Állami Operaháznak, hogy alig van alternatívája. Egyszemélyes mezőnyben elsőnek lenni nem kunszt, ugyanakkor túl sok kötelezettséget ró a delikvensre. Nos, az Ybl-palotához képest bolhányi méretű, ferencvárosi Sanyi és Aranka Színház (SASZ) olyan kezdeményezés, amely sikerével frissességre serkenthet.

Faragó Béla: Az átváltozás
Vígopera két felvonásban
Rendező: Lukáts Andor, karmester: Tihanyi László
június 10., Sanyi és Aranka Színház

Faragó Béla Az átváltozás, avagy Jó reggelt Samsa úr! című operájának előadásán sokan szorongtunk egy széken osztozva vagy párnán ülve a lépcsőn, mert az úgynevezett „szakma” kivonult az estre. A kevésbé tájékozottak kedvéért: a Ferencváros szívében, a Mátyás utcában, egy pincében működteti színházát Lukáts Andor. Egy-két segítőt nem számítva a SASZ one man show: Lukáts osztja a párnákat, emeli be a pótszéket, erősíti a lámpákat a kottaállványok fölé. Ő inspirálja a szerzőket is; például Faragó Bélát, aki korábban már komponált egy kamarazenei művet Gregor Samsa vágyakozása címmel, tehát évek óta birizgálta alkotói fantáziáját Franz Kafka páratlan hatású elbeszélése. Remélem, hogy a kamaszkorú olvasót ma is megérinti az egy reggelen váratlanul bogárrá változott kereskedelmi ügynök története. Az alaphelyzet a jelenben még érdekesebbé, talán időszerűbbé is hangolódott, hiszen a cégvezető korlátolt figurája esetleg ott ül a szomszédos íróasztalnál…

A Sanyi és Aranka Színház és Opera
Leheletnyi tér
© sasz.hu
Faragó Béla persze nem ragad le az efajta aktualizálásnál, megemeli a zeneileg nem könnyen megragadható történetet. Az operának – műfajából adódóan – valamelyest cselekményesnek kell lennie, ugyanakkor a történetet is el kell mesélni. A darab szerkezetének kialakításában kiemelkedő érdeme van a librettót író Kovács Kristófnak. Kórusszámok kötik össze a jeleneteket – a kar a SASZ szerény lehetőségei miatt felvételről szólal meg, a Szent Efrém Férfikar négy tagjának remek előadásában. Talán véletlen, de lehet tendencia is, hogy a kortárs szerzők szívesen merítenek ihletet énekkari kompozícióknál a gregoriánból. Az átváltozás zenei egységét a kórusok bensőséges lírája jól szolgálja.

Az átváltozás kiérlelt mű: különböző rétegeit – a kevés szólót, a párbeszédeket, a tercetteket és kvartetteket – úgy illesztette össze a zeneszerző, hogy a csaknem három órás, sűrű előadás feszültsége egy pillanatra sem csökken. Lukáts Andor rendezésének a koncentráltságon túl legfőbb erénye, hogy az énekesekből pazar színházi egyéniségeket teremtett. Az oratórium-előadóként elkönyvelt Jekl László például az apa figurájában érzékletes portréját adja a stupid kispolgárnak. Pataki Potyók Dániel alakítja Gregor Samsa fizikailag is megerőltető szerepét: nagyon emberi bogár. Kővári Eszter Sára, aki Ligeti Le Grand Macabre-jában vagy Eötvös Le Balconjában már bizonyította a modern művek iránt affinitását, most ugyanezt igazolja Grete Samsaként. A kis apparátus többi tagja – Molnár Ágnes, Szandtner Anna, Domahidy László, Érsek Dóra és a rap-epizódban Pogány Judit – is nagyszerű teljesítményt nyújt. A remek muzsikusokból álló, mindössze tízszemélyes zenekar szimfonikus gazdagsággal szólaltatja meg az operát. Faragó Béla sikeréből jókora rész illeti a zenei kivitelt a karmesteri székből irányító, gondos pályatársat, Tihanyi Lászlót.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely