2009. május. 20. 13:30 Utolsó frissítés: 2009. május. 20. 12:58 Gramofon

Ami tudni akartál az énekesnőről

Kozma Orsi egész pályáját végigkíséri az a kettősség, hogy miközben saját tehetsége által, saját jogán vívta ki a szakmai tiszteletet – mint az egyik legsokoldalúbb énekesnőnk –, valójában mintha mindig is csapatjátékos szeretett volna lenni.

Kozma Orsi Quartet lemezbemutató
május 16., Millenáris Teátrum


Az elmúlt években leggyakrabban saját elektronikus popzenei produkciójában lehetett hallani, amihez képest nagy – de univerzális adottságait ismerve egyáltalán nem váratlan – stílusváltást jelentett a kvartettjével nemrég felvett Hide and Seek című akusztikus jazz-album. Ennek bemutatóját tartották május 16-án, a Millenáris Teátrumban.

A koncert az elhúzódó hangbeállás miatt több mint félórás késéssel kezdődött, de ha ez volt az ára annak, hogy olyan legyen a hang, mint amilyen végül is lett, akkor simán megérte. A vonósnégyessel és három vendéggel kiegészült zenekar végig olyan tökéletesen szólt, ahogy azt magyar produkció esetében ritkán lehet hallani. A hangszeresek is szinte kötelező jelleggel nyújtottak kifogástalan teljesítményt, hiszen a dobos Mohay András, a bőgős-basszusgitáros Hárs Viktor és a zongorista Cseke Gábor mind nemzetközi kaliberű, összeszokott zenészek. A lemez – és ebből következően a koncertprogram – egyik fő erénye, hogy nagyrészt eredeti szerzemények alkotják, hiszen ha egyszerűen csak annak demonstrálása lett volna a cél, hogy Orsi szólistaként is hibátlanul énekel akusztikus jazzt, akkor nyilván könnyebb út lett volna standardekből összeállítani az anyagot. Ezzel együtt a hangszerelések lehettek volna egy kicsit bátrabbak és kevésbé jólfésültek, valahogy úgy, mint azt a zárószám, a Night in Tunisia erős kontrasztokra épülő feldolgozása demonstrálta.

Talán volt, akit meglepett, hogy Orsi a gitáros Oláh Szabolcs mellett két énekesnőt hívott vendégnek, kis adalékot szolgáltatva ezzel a bevezetőben leírt gondolataimhoz. Az énekesnők legtöbbje ugyanis bárkit hamarabb hívna vendégnek a lemezbemutatójára, mint pont egy másik énekesnőt, nemhogy mindjárt kettőt is. Pedig Szalóki Ági és Harcsa Veronika jelenleg a magyar zenei élet (feltéve persze, hogy létezik még egyáltalán ilyen) legmagasabbra értékelt énekesei közé tartoznak. Az Orsival előadott duettjeik talán még jobban sikerültek, mint a lemezen hallható verziók, Orsi fényesebb hangja tökéletesen működött együtt Ági és (még inkább) Vera sötétebb hangszínével.

Ha hagyott valami hiányérzetet az este, akkor az egy lélektani nüansz volt: nekem úgy tűnt, mintha Orsi kissé feszült lett volna a koncert első felében. Ezt valószínűleg nem sokan vehették észre, mivel az előadás ettől még hibátlan volt, csupán arról volt szó, hogy nem éreztem felhőtlennek Orsi hangulatát. Talán a megkésett kezdés lehetett az oka, vagy egyszerűen csak annyi, hogy még mindig nem hiszi el feltétel nélkül, amit szólistaként bizonyított és elért. Mindezt leginkább a társakkal való kommunikáció hiányából lehetett csak érezni, amit a vendégek érkezése oldott fel. Ági és Vera hozták meg azt a hangulatot, amelyben Orsi is fel tudott oldódni, és ami azután megmaradt a koncert végéig. Remélhetőleg egyszer annyira tartós lesz ez a hatás, hogy a következő nagy koncertje már eleve így kezdődhet.

Huszár Endre
Gramofon Zenekritikai Műhely