Operaverseny – fesztivál nélkül
Pironkodásra okot adó gálaesttel fejeződött be az első Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval című eseménysorozat. A kéthetes szegedi döntőt – öt operaelőadás bemutatásával – fesztiválként hirdették, a városban azonban minden volt, csak fesztiválhangulat nem.
Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval – gálaest
november 17., Szegedi Nemzeti Színház
Janja Vuletic Betegen is megnyerte © Gramofon |
Igen, persze, minden kezdet nehéz, de ha barátságtalanul fogadják a vendéget, eszében sincs visszavágyakozni. Pedig az ötlet jó és az előadások is azok. A salemi boszorkányok zenéjének – Robert Ward kompozíciója – ugyan nem jósolok több évszázados maradandóságot, de Alföldi Róbert rendezése mértéktartó, minden pontosan a helyén van. A szereplők igazi drámát formáltak a darabból, az amerikaiak nyilván gyönyörűségüket lelték abban, hogy valódi színházi szakember vezette őket. A New York-i Dicapo Opera produkciójának fő erénye az együttműködés, pedig az egymást tébolyig hergelő lányok mindegyike külön egyéniség. Felkészültségük bizonyosan megkönnyítette Alföldi dolgát, aki így remek arányokat alakított ki a hisztéria és tudatos megtévesztés, álnokság és hűség érzékletes megjelenítésében. Az egyik páholyban hajlongó szerző köszönettel tartozik a rendezőnek a sikerért – ez az előadás kapta a közönség díját.
A gdanski Balti Opera Britten Lukrécia meggyalázása című művével és szerepeivel vett részt a versenyben. A zenei anyag nemessége magasan kiemelkedett a sorozatból, Telihay Péter rendezése pedig, ha lett volna ilyen, különdíjat kaphatott volna. Lukrécia szerepét a horvát Janja Vuletic énekelte a döntő első estéjén, a másodikra megbetegedett, ezért Varsóból röptettek ide egy lengyel énekesnőt, akit sajnos nem tudok megnevezni: a szervezők ugyanis elfelejtették közölni kilétét. Refrén: Mosonmagyaróvártól balra ilyenkor egy egyszerű fénymásolt cetlit adnak a zsöllyékhez haladó nagyérdemű kezébe, az új szereplő rövid pályaképével. Az összesen nyolcszereplős műben szép személyes sikert aratott a női kórus alakjában Yang Li, aki a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen diplomázott és a budapesti Operaházban is hallható. A fődíjat azonban Lukrécia alakításáért Janja Vuletic hozta el. Az Adriana Lecouvreur Mauriziójaként a hvg.hu-n már méltatott amerikai Adam Diegel nyerte a férfiak fődíját; a Wallenberg életét feldolgozó Raoul címszereplője, a lengyel Marcin Habela ugyancsak közönségdíjat kapott.
A gálaestet élőben közvetítette a Mezzo Televízió. A csatorna történetébe ez a műsor negatív szenzációként vonulhat be. Remélem, hogy csak a magyar közönséget „tisztelték meg” ennyi ostobasággal, sutasággal, rutintalan és beszédhibás kommentátorral. A Mezzo igazgatója vagy „menteni a menthetőt” alapon osztott ki számos dicséretet, vagy erős alkoholos befolyásoltság alatt állt. Az operaverseny honlapján (ahová előzékenyen föltöltötték az előadásokat, majd szélsebesen le is vették őket) már a 2009-es versenyfelhívás olvasható. Igaz, csak a cím, tartalom nélkül. Egy vitathatatlanul jó és hasznos ötlet ilyen sok hibáját azonban lehetetlennek érzem másfél hónap alatt korrigálni. A következő versenyt csak 2010-ben lenne érdemes megrendezni.
Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely