Az Elektra színe és visszája
Az évad legjelentősebb bemutatójaként jelölték meg a dalszínház vezetői Richard Strauss Elektrájának premierjét a Magyar Állami Operaházban. Okkal, hiszen a zeneszerző második operáját több évtizede nem hallhatta élőben a budapesti közönség, így nincs vele semmiféle „viszonyban”. S hogy lesz-e? Az alkotók mindent megtettek azért, hogy lehessen.
Richard Strauss: Elektra
Rendező: Kovalik Balázs, karmester: Kovács János
november 24., Magyar Állami Operaház
Agnes Baltsa Klytemneistra © Gramofon |
Kovalik Balázs értelmezése átütő sikerrel egyensúlyoz ezen a szűk mezsgyén. Játéktere (Antal Csaba színpadképe) egy részben működő, részben lepusztult fürdő. A pucér csempe síkjai távol tartanak minden, a műtől idegen antik nosztalgiát. A mennyezeten egy hatalmas tükör függ, ahogyan tükör lógott Kovalik Kékszakállújában is. Ebben mutatkozik meg az emberek és a dolgok visszája. A fürdő használható felső szintjén valamiféle élet zajlik, az alsó Agamenón leányának, Elektrának a birodalma. Fönt tisztító gőz gomolyog, lentről a bosszú párája száll föl.
Nadine Secunde Elektra © Gramofon |
Az Elektra-partitúra hiteles megszólaltatása óriási kihívás – különösen akkor, ha egy együttesnek hézagos a Strauss-rutinja. Kovács János vezényletével az operaházi zenekar jelesül állta a próbát, különösen a lírai jelenetek adtak bíztató távlatot az előadásnak. A ház mérföldkőnek tartotta az Elektra-premiert; ezt jelzi hogy az intézmény friss kiadványa, az Operamagazin is erre az alkalomra jelent meg először, az opera.hu honlapon pedig egy hasznos információkkal bőven szolgáló mikroszájtot nyitottak.
Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely