Nem műanyag: Plastic Septet
Alternatív jazz helyett inkább a hazai jazz fősodrának alternatívája a Plastic Septet. Brezovcsik Gábor és Váczi Dániel majd’ 10 éves közös műhelymunkájának az eredménye a zenekar, amely professzionális hangszereléseket, feszes, szép, poétikus kompozíciókat és szárnyaló szólókat kínál.
A Plastic Septet koncertje
Brezovcsik Gábor – gitár, zeneszerző; Váczi Dániel – szopranínószaxofon; Nagy Balázs – szoprán- és tenorszaxofon; Lukács Gábor – altszaxofon; Ablonczy Keve – basszusklarinét, baritonszaxofon; Nagy Péter – bőgő; Mohay András – dob
Váczi Dániel Kimunkált összhang © Gramofon |
A legfrissebb felállás markáns fúvós szekciója (Váczi Dániel – szopranínószaxofon; Nagy Balázs – szoprán- és tenorszaxofon; Lukács Gábor – altszaxofon; Ablonczy Keve – basszusklarinét, baritonszaxofon) valódi meglepetést okoz még azon keveseknek is, akik figyelemmel kísérik Brezovcsik zenekarait. Szépen és igényesen vezetett szólamok hangzottak föl a Gödörben tartott koncerten, amelyek olykor úgy szőtték át meg át egymást, mint a fúga tételei. Ám töredezettségük, szaggatott jellegük jellegzetesen kortárssá varázsolja őket. Váczi Dániel szerzeményei viszont megejtő líraisággal ellenpontozták a gitáros feszes, olykor feszült témáit. A szopranínószaxofonon fújó Váczi soundja nem csak különleges hangszere miatt egyedülálló. Hallgatója egy pillanat alatt felismeri a művész igényét a mély szellemi tartalmak kifejezésére. Ám Váczi játéka nemcsak őszintén szemlélődő, hanem megejtően szép is – hangszerének szárnyaló hangja ritka esztétikai élményt kínál még akkor is, ha tudjuk, hogy sok igazán szép hangú szaxofonos van Magyarországon. A zenekar valamennyi tagja a legfiatalabb generációból való, ám hangszereiken korukat meghazudtoló magabiztossággal játszanak. Így – a két zenekarvezető mellett – szép és értékes szólók hangzottak el Lukács Gábor altszaxofonjából, aki több éves brüsszeli akadémiai tanulmányai után tért haza a közelmúltban – reméljük, többször látjuk-halljuk még. Nagy Péter és Mohay András tapasztalt ritmusszekciója biztos alapot kínált a ritmikailag bonyolult részeknél is.
A Plastik Septet a magyar mainstream kissé mellőzött, mégis nagyon markáns és releváns ellenpontja.
H. Magyar Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely