Chopin házipapucsban
Egy igazán jelentékeny muzsikus, Mihail Pletnyov lépett fel a Zeneakadémián. „A Zongora” című bérlet utolsó hangversenyén Chopin műveiből összeállított műsort hallottunk. Nem tudom, mi történhetett. Az elmúlt huszonöt év egyik legjobb zongoraművésze zavaros és kiábrándító módon játszotta el a programot.
Mihail Pletnyov zongoraestje
Zeneakadémia, június 9.
Mihail Pletnyov Nagy név, kis teljesítmény? © Gramofon |
A g-moll balladában (op. 23) további pletnyovizmusokra figyeltem fel. Ekkor vált világossá ugyanis, hogy mitől nem melodikus ez a zongorázás. Az a fajta hajlékony, érzéki, rugalmasan pulzáló, rubátós dallamosság, ami Chopin melódiafantáziáját jellemzi, hiányzott ezen a hangversenyen. Oka egyszerű. Mindez – hajlékonyság, rugalmasság, rubátós játékmód – csak abban az esetben érvényesül, akkor válik delikát, feltűnő mozzanattá, ha ez egy szabályozott lüktetésű, előre jósolható pulzálású kíséret előterében és erőterében bontakozik ki, ha van mihez viszonyulnia. Pletnyov a teljes zenei szövetet szabadon kezelte, aminek az lett az eredménye, hogy nem énekelt a zongora. A szünet utáni Asz-dúr polonéz-fantáziában (op. 61) próbáltam a zene lényegét a lélek öntudatlan számolásával (Leibnitz mestert követve) azonosítani, de jó esetben csak hatig jutottam, és ez egy polonéz esetében kurta két ütem. A tempók ilyen önkényes hullámoztatása egyre inkább a virtuozitás hiányára, s nem a szuverén olvasat elsődlegességére utalt. Némi felüdülést hoztak a noktürnök, igaz, ezek technikai értelemben Chopin egyszerűbb kompozíciói közé tartoznak. A koncertet záró két keringő mindent elárult, de a siker nem maradt el. Azt hiszem, ez is jelzi, hogy a zenei élmény megszületéséhez nincs szükség háttérismeretekre.
Pletnyov – kíséreljük meg az este pozitívumát megragadni – az f-moll fantázia szellemében a program valamennyi darabját a rögzülés előtti állapotban, még kialakulatlan, kísérleti stádiumában akarta megmutatni. Fogadjuk el, hogy e szellemben tért el (nem elítélendő módon) a kottahűség valóban nehezen védhető doktrínájától. Bekukucskált az ajtórésen, és a szalonban megpillantotta a magába feledkezett, zongoráján improvizáló Chopint, kigombolt ingben, házipapucsban, borostásan. Lehet, hogy ott és akkor azt hallotta volna, amit most eljátszott nekünk. De vajon Chopin e reálisnak gondolt „fényképet” vagy a lerögzített művein keresztül kirajzolódó „portrét” kívánta az utókorra hagyományozni?
Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely