A falvakban élők, a közepesen és a rosszul kereső autósok jókora többsége 15 évesnél idősebb kocsit használ.
Egyre idősebb autókkal járnak a középkorúak – derül ki a K&H reprezentatív kutatásából. Magyarországon a 30-59 éves korosztályban a gépkocsik átlagéletkora 14 év volt 2024 utolsó negyedévében. Egy évvel korábban 13 év volt az átlag, azaz valószínűleg a legtöbben pont ugyanazzal a kocsival járnak, mint 2023 végén, nem cserélték le azt.
Ez összecseng azzal is, amit a Központi Statisztikai Hivatal mért: a hivatalos adatok szerint 2024 közepén a 4,2 millió magyarországi személyautó átlagosan 16 éves volt, vagyis öregebb az autóállomány, mint az elmúlt 25 évben bármikor.
Egyre öregebb a magyar autópark: a múlt év felénél a hivatalos adatok szerint a több mint 4,2 millió 2005-ben még 10,5 évnél tartott a teljes flotta, 2010-ben 11 év felett járt, a 2015-ös évet már majdnem 14 évesen zárták a magyar autók, 2020-ban pedig a 15 évhez közelítettek.
Visszatérve a K&H kutatására: 44-ről 56 százalékra nőtt a 15 évnél idősebb autók aránya, és míg Budapesten csak 39 százalékos, a falvakban 60 százalék fölötti.
A magasabb jövedelműek 31 százaléka használ 10 évnél fiatalabb autót, a közepes és alacsony fizetéssel rendelkezőknél 16-16 százalékos ez az arány. De még a magas jövedelműek majdnem fele, 47 százaléka is 15 évesnél idősebb autóban ül, a közepes és alacsony jövedelműeknél pedig 66, illetve 68 százalékot mértek.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
