Évekkel ezelőtt úgy törtek be a piacra a legnagyobb streamingszolgáltatók, mint a tévézés olcsóbb alternatívái, reklámok nélkül. Mára azonban folyamatosan emelik áraikat és a reklámok bevezetését is megkezdték. De miért lesz egyre drágább a szolgáltatás, és mennyibe kerülnek a magyarok által kedvelt szolgáltatók csomagjai?
Szinte mindegyik streamingszolgáltató ugyanúgy kezdi: minőségi filmek és sorozatok, online felületen, olcsón és reklámok nélkül. Lényegében egy tévécsatorna, amelyet bármikor elérhet az előfizető és még a reklámszünetet sem kell kitöltenie valamivel. Nem csoda, hogy ennek köszönhetően sokan átpártoltak a kábeltévés előfizetésektől a Netflixhez és társaihoz. Ekkoriban sokak számára a csatornák egyfajta megváltónak tűntek: általában egy-két ezer forintért lehetett havi szinten előfizetni, és akár több háztartás is használta a szolgáltatást.
Mindez sokat változott az elmúlt években. A bevezető, extrán alacsony árat nem szívjóságból ajánlották a szolgáltatók, hanem azért, hogy bevonzzák a fogyasztót. Miután pedig sikerrel jártak, most már profitot is szeretnének termelni, ehhez pedig két lehetőségük van: az áremelés és a reklámok bevezetése.
Előbbi a legegyszerűbb megoldás. A top-5 nem TV-csatornához kapcsolódó streamingszolgáltató ezt az elmúlt egy év leforgása alatt egytől egyig megtette. A sort a Disney+ kezdte még tavaly novemberben, ők 600 forintot emeltek akkor. Idén a SkyShowtime követte őket februárban, majd jött a Max (volt HBO) júliusban, a Netflix augusztusban és a Prime video sem szeretett volna lemaradni a szeptemberi emelésével. Ők drasztikusan növelték áraikat, 899-ről 1900-ra emelkedett a csomag ára, a versenytársak csupán csomagtól függően 400-600 forinttal toldták meg a cechet.
Kakukktojásnak számít a SkyShowtime, amely lényegében választási lehetőség elé állította a felhasználókat: vagy maradnak az addigi árnál és nézik a műsorokat mostantól reklámokkal tűzdelve, vagy negyven százalékkal többet fizetnek, 2000-ről 2800-ra emelve a havi számla összegét. Rajtuk kívül Magyarországon még senki nem lépte ezt meg, azonban erre valószínű, hogy nem kell sokat várni, hiszen más régiókban ezt már megtette a Netflix és a Disney+ is.
A tavaly novemberi emelés után a Disney+ is az előfizetők választására hagyta a csomagjuk árát, ugyanis rosszabb kép- és hangminőség mellett visszatérhetnek a régi, 2490-es összeghez vagy a jobb felbontás, a “magával ragadó hangélmény” és a több eszközön való szimultán megtekintés érdekében fizethetnek 3890 forintot.
És, hogy mennyibe kerülnek az egyes szolgáltatók csomagjai havonta? A skála valahol 2000 és 5000 forint között mozog, a pontos összeg természetesen a szolgáltatótól és a csomagtól is függ. A legolcsóbb továbbra is a Prime video a maga 1900 forintjával havonta, de ezt szorosan követi a SkyShowtime reklámos verziója kétezerrel. A reklámmentes filmezésért extra 800 forintot kell fizetnie a felhasználónak, éppen ebben az árkategóriában található a Max standard csomagja és a Netflix legolcsóbb verziója. A Disney+ standard csomagja 2490 forint, míg premium verziója 3890. Pontosan ennyibe kerül a Max premium, a Netflix standard és prémium előfizetése pedig közel négy-, illetve ötezer forintba fáj.
Platform – csomag | Jelenlegi ár (Ft) | Korábbi ár (Ft) |
Netflix alap | 2890 | 2490 |
Netflix standard | 3990 | 3490 |
Netflix prémium | 5090 | 4490 |
MAX standard | 2790 | 2390 |
MAX premium | 3890 | új csomag |
Max sport kiegészítő | 1200 | nem volt |
Disney standard | 2490 | 2490/3090 |
Disney prémium | 3890 | 2490/3090 |
Disney pluszember | 1490 | 1000 |
Skyshowtime reklámmal | 1999 | reklám nélkülről |
Skyshowtime reklám nélkül | 2799 | 1999 |
Prime video | 1900 | 899 |
Apple TV+ | 2790 | 1890 |
Ezeket összegezve jelenleg az olcsóbb, legtöbb esetben már reklámokkal tűzdelt streamingplatformok csomagjaiért, ha valaki az öt legnépszerűbbre egyszerre előfizet, összesen tizenkétezer forint körül költ, ez az egy évvel ezelőtti állapothoz képest közel 20 százalékos emelést jelent. Eközben a prémium csomagokra előfizetők több mint 20 ezer forintot fizetnek, és akkor még nem esett szó arról, hogy sokan vendégfelhasználót is adnak a csomagjukhoz, hogy többen tudják nézni a szolgáltatást, ez még extra 1200 forintot jelenthet.
És akkor még nem beszéltünk a YouTube-ról, amely ugyan jóval többet kínál, mint egész estés filmek streamelését, ez utóbbiak – ahogy a reklámmentesség – csak a prémium szolgáltatás keretében érhetők el. Ennek az árai pedig jelentősen emelkedtek a közelmúltban: az egyéni csomag 1790 forintról 2390-re, a családi viszont már 78 százalékkal drágult, 2690 forint helyett 4790 forintot kell érte fizetni egy hónapra.
A külföldi mintát látva ráadásul a magyarországi piacvezető csatornák is rájöttek, szükségük van a saját streamingplatformra. Az RTL és a TV2 is rendelkezik ilyennel és közös vonás, hogy külön szerepel olyan csomag a kínálatukban, amelyet a TV-szolgáltatókon keresztül lehet igényelni. Az RTL-nél ez az egykori RTL Most+, ami ma már Active névre hallgat, míg a TV2-nél a TV2 Play Prémium. Érdekes megfigyelni, hogy míg az RTL a futballmérkőzéseket Prémium csomagjába tette, amiért havi 3000 forint közvetlenül hozzájuk folyik be, addig a TV2 ezt a TV-szolgáltatókon keresztül elérhető kínálatába tette, így a saját Zéró csomagja meglehetősen olcsóbb, csupán havi 500 forint, persze itt csak reklámok nélkül lehet TV2-s tartalmakat visszanézni, nincs élő műsorkövetés, sem futball.
Ha már sportok: a Network4 csoportnak is van külön sportra szakosodott streamingfelülete, a Net4+. Itt természetesen elérhető a csoport két sportcsatornája, azon műsorok visszanézési lehetősége és lényegében minden más sportműsor, amire joga van a Network4-nek, de nem fért el a két csatornán. Ennek díja 2990 forint. Feltéve, hogy a sport szerelmesei a fent említett internetes felületeken szeretnék nézni kedvenc csapataikat és játékosaikat, 7180 forintot kell kiadniuk havonta, ebben azonban nincs benne a TV2 Play Prémium, hiszen azt csak TV-szolgáltatón keresztül lehet elérni, így mindenképp kell valamilyen előfizetés.
Itt jöhet képbe egy kevésbé ismert streamingplatform, a Direct One, amely lényegében vegyíti a streaming és TV-szolgáltatók tulajdonságait. Még akkor is jobban jár az ember a Direct One-nal, mint egy mezei kábelszolgáltatóval, ha drágább verziójára fizet elő, ugyanis a Plus Now csomag is olcsóbb (alig négyezer forint), mint általában a TV-szolgáltatók kábeles verziói, és ezzel is elérhető a TV2 Play Prémium, valamint az RTL+ Active és emellett bárhol, az online megtekinthető 84 csatornát pedig még külföldön is nézhetik az előfizetők, sőt, külön videótár is a fogyasztók rendelkezésére áll.
Az egyre bővülő streamingpaletta azonban nem járt együtt a már ismert szolgáltatóktól való elpártolással, az NMHH kutatása szerint ugyanis az új szolgáltatókat legtöbbször olyanok veszik igénybe, akik még más felületet nem használnak, de az sem ritka, hogy a figyelem megoszlik, hiszen minden negyedik streamingfogyasztó kettő vagy annál több platformot keres fel.
A legnépszerűbb streamingszolgáltatók rangsorában az NMHH mérése alapján ennek ellenére változás állt be szeptemberben. A Netflix napi közel 265 ezer felhasználóval és a Max a maga 112 ezer napi látogatójával továbbra is tartja vezető szerepét, azonban a harmadik és negyedik helyre felkúszott a TV2 és az RTL platformja, utóbbi minden bizonnyal sokat profitált a Bajnokok Ligája közvetítésekből. A két magyar szereplő a Disney+-t taszította le a dobogóról, mindezt még az amerikai felület áremelése előtt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.