A rengeteg rendelés és a Sprinter futárszolgálatot is magába foglaló cégcsoport felvásárlása is betett a román vállalatnak.
Tömegével panaszkodnak a Facebookon a pórul járt emberek, akiknek a román hátterű Sameday hetek óta nem szállítja ki az online rendelésüket, az ügyfélszolgálatuk pedig elérhetetlen – írja a Telex.
A lap olvasói levelekből is közölt részleteket, amelyek szerint hetek óta várnak csomagokra az ügyfelek, és eközben elérhetetlen az ügyfélszolgálat.
A lap megkereste a 2020 óta a magyar piacon is jelen lévő, a román Emaghoz tartozó Samedayt, amely közölte: elismeri „a kiszállításokkal kapcsolatos ideiglenes nehézségeket”, mind a kiszállítás, mind az ügyfélszolgálat terén. A fennakadást „az őszi, a szezonra nem jellemző kedvezmények által okozott csomagdömping és a korábbi akvizíciók miatt jelenleg is zajló konszolidációs folyamatok” okozzák a cég szerint.
Márpedig amikor a Sameday nyáron bejelentette, hogy felvásárolja a Sprinter futárszolgálatot is magába foglaló Pactic Groupot, akkor a vezérigazgató még úgy nyilatkozott: „A tranzakció véglegesítése után a Sameday ügyfelei olyan teljes körű szállítási szolgáltatásokhoz jutnak hozzá, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy az egész régióban kimagasló feltételek mellett küldhessenek és fogadhassanak csomagokat.”
Mindennek a jelek szerint az ellentéte valósult meg: a konszolidáció sok esetben egyet jelent az elbocsátásokkal a párhuzamosságok megszüntetése végett.
A Sameday agresszív terjeszkedése eközben égette a pénzt is: a vállalat vesztesége 2021-ben 1,4 milliárd forint volt (az árbevétel 56 százaléka), 2022-ben 2,5 milliárd (47 százalék), míg tavaly 3 milliárd forint (53 százalék), a cég saját tőkéje pedig mínusz 2,3 milliárd forinton állt.
A Packeta is megrogyott
Október elején számoltunk be arról, hogy a cseh hátterű Packetánál is akadozik a kiszállítás, mert a cég nem bír el a Temuról rendelt csomagok mennyiségével. A konkrét cégnevet ugyan nem mondták ki, csak azt, hogy „hirtelen jelentősen megnövekedett a csomagok száma egy nagy, távol-keleti webáruházzal kötött szerződés hatására”.
Optimális esetben a feladó partnerek előre megmondják, hogy egy adott héten milyen mennyiségű csomagot terveznek átadni, így a szolgáltató előre tud tervezni. A problémát az jelenti, hogy minél távolabbi és minél globálisabb partnerről van szó, annál rugalmasabban kezelik a cégek a volumeneket. Már csak azért is, mert egy Temuhoz hasonló cég esetében nem nagyon van szankcionálási lehetőség, ha a megbeszéltnél több csomag érkezik.
A GKID piackutató cég szerint a Temu magyarországi csomagszáma 2024 első felében 4 millió volt, 2024 egészére pedig a 10 milliót is meghaladhatja. A Packeta nem kizárólagos szállítója a temus termékeknek, sőt, messze nem is a legnagyobb. A kitettségét viszont növeli, hogy több csomagot szállít automatákba, mint a versenytársak, ami ad egy bizonyos fokú rugalmatlanságot – írtuk akkor.
A Packeta úgy próbál úrrá lenni a helyzeten, hogy kibéreltek egy 3000 négyzetméteres raktárhelyiséget, megkezdték együttműködésüket egy új alvállalkozóval, amely értelmében több új futár és futárkör segíti a csomagok kiszállítását, valamint 75 új Z-BOX-ot telepítettek az elmúlt hetek során. Emellett ideiglenes hétvégi kiszállítást vezettek be, „ráadásul minden csomagautomatánkat felszereltük kezelőpanellel a csomagátvétel megkönnyítése érdekében” – sorolta a vállalkozás, amely szerint ezeknek köszönhetően „már érzékelhető a csomagok átfutási idejének csökkenése”.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
![](https://cdn.hvg.hu/img/partolo_tagsag/HVG_hetilap_2_ho_50_off_kampany_03_640x360.png)