Óva intik a Volkswagen dolgozói a cég vezetését attól, hogy „történelmi hibát” kövessen el, és valóra váltsa a tömeges leépítést és a – Németországban példátlannak számító – gyárbezárásokat is magában foglaló tervét.
A szakszervezeti vezetők arról nyilatkoztak ilyen harciasan, hogy most kezdték meg a menedzsmenttel folytatott alkudozásukat a jövő évi béremelésről. Győzelmük pürrhoszi lehet, hiszen a pénzügyi gondokkal küzdő német autógyártó a béremelés mértékétől is függővé teheti, hogy hány dolgozójától szabadul meg – írja a Reuters. Korábbi hírek szerint a cég a 15 ezer fős leépítést sem tartja elképzelhetetlennek.
A fémipari dolgozókat, így a Volkswagen 130 ezer munkását is tömörítő IG Metall szakszervezetnek nehéz dolga lesz, mert új munkaszerződésben is meg kell állapodniuk a vállalat vezetőségével, miután a cég szeptemberben felmondta azokat a megállapodásokat, amelyek az 1990-es évek közepe óta garantálták a foglalkoztatást a cég hat németországi gyárában.
Az IG Metall vezetői válaszul kiterjedt sztrájkokkal fenyegettek decembertől, és 7 százalékos béremelést követelnek (a németországi infláció 2024-ben eddig 2,3 százalékon alakul).
A Volkswagen-csoport ellenben azzal érvel, hogy a magas németországi munkaerő- és energiaköltségek hátrányos helyzetbe hozzák az európai és a kínai riválisokkal szemben is, utóbbiak (amint az közismert) az elektromos autók (EV-k) piacából próbálnának minél nagyobb falatot kihasítani, amihez egyébként a magyar kormány is hathatós segítséget nyújt, amikor hazánkba csábítja a legnagyobb akkumulátor- és EV-gyártókat.
Aki lemarad, kimarad
A vezetőség a szakszervezeti vezetőkkel való találkozón is ezt az üzenetet sulykolta, és szerintük muszáj csökkenteni a költségeket, ha versenyképesek akarnak maradni.
„Németország lemarad a versenytársaktól. Ez különösen a fő márkánkat, a Volkswagent érinti” – mondta a személyzeti ügyekért felelős vezető, Arne Meiswinkel. „Együtt kell dolgoznunk cégünk szerkezetátalakításán. A helyzet súlyos” – tette hozzá, és szerinte működőképes megoldásokat kell találni. Mondandóját kifütyülték a felsorakozott szakszervezetisek.
A negatív gazdasági kilátások Németországban egyre nagyobb pánikot keltenek mind a kormányzat, mind a vállalatok köreiben, és szinte már hetente jönnek ki olyan felmérések az üzleti hangulatról, amelyek alapján kongatni lehet a vészharangot. A német gazdaság gerincét adó autóipar általánosságban is szenved: a BMW és a Mercedes-Benz is jócskán csökkentette a profitvárakozásait erre az évre, főként a vártnál jóval gyengébb kínai kereslet miatt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.