Vacakoló mohus applikáció, torlódó sorok, hektikusan működő, gyakran rossz automaták – olvasóink tapasztalatai alapján még mindig köhécsel a kötelező palackvisszaváltás gyorsan felfutó rendszere. És bizony a panaszok kezelése is lassú.
Cikkeink nyomán sorban érkeznek a panaszok az 50 forintos palackvisszaváltó rendszer működésével kapcsolatban. Lapunk olvasóinak beszámolói alapján kimondható, hogy alig van ma olyan vásárló, akinek ne okozott volna kisebb-nagyobb kényelmetlenséget a hivatalosan év elején, de élesben csak július elejével – amikor a gyártóknak és forgalmazóknak biztosított türelmi idő is lejárt – elinduló úgynevezett DRS-rendszer, vagyis az egyutas műanyag-, üveg- és fém italospalackok kötelező visszaváltási rendszere.
Körképünk során egyszeri felhasználóként nyerhettünk bepillantást a rendszer hol jobb, hol rosszabb működésébe, abban a cikkben közzétett felhívásunk nyomán érkező olvasói beszámolók pedig tovább árnyalják a képet.
A legtöbben a visszaváltó automaták és a REpont applikáció működését illették kritikával, de többen panaszkodtak azokra a visszaváltó-társaikra is, akik nemcsak hogy sok palackot visznek vissza, hanem a nem oda valókat is megpróbálják lenyomni a gépek torkán.
Ezzel együtt a szerző személyes tapasztalata továbbra is inkább kedvező: azt a néhány palackot, amelyet visszaviszek, többnyire elnyelik az automaták, az applikáció QR-kódját is sikerül – ha néha csak többedjére is – beolvasni, és pillanatokon belül jön is a pár száz forintnyi utalás. Még igazán hosszú sorba sem futottam bele, de olvasóink beszámolóiból és a vonatkozó Facebook-csoportból is kiviláglik: sokaknak meggyűlik a baja a rendszerrel.
Az applikáció – mint a hónap elején megírtuk – eleve döcögősen indult, elvileg javították is, mégis sokan szembesülnek még mindig azzal, hogy hiába olvassák be a QR-kódot, és helyezik be az automaták nyílásába a palackokat, az elnyeli azokat, a visszavételi díj mégsem landol bankszámlájukon. Andrea is olyan automatákról számolt be Újbudán, amelyek a kód beolvasása és több palack elnyelése után is nulla darabot és nulla forint visszajáró összeget mutattak, kit több száz, kit ezer forintos nagyságrendű összeggel megrövidítve.
Akad, aki hiába vár a pénzére
Volt viszont olyan is, aki pont fordítva járt, bár őt nem ismerhetjük, csak olvasónktól, Gábortól tudjuk, akinek se mohus applikációja, se regisztrációja nincs, hogy valaki az ő palackjaival járhatott jól. Néhány visszaváltása után ugyanis kupont kért volna, de az automata nem ajánlotta fel ezt a lehetőséget, csak kiírta, hogy az átutalás megtörtént. Olvasónk azt gyanítja, hogy valaki előtte lecsippantotta a kódját, de nem dobott be semmit, viszont a gép még abban a munkamenetben dolgozta fel az ő palackjait. Így feltehetően az ismeretlen számláján jelent meg Gábor palackjainak visszaváltási díja. Olvasónk jelezte a hibát a Mohu ügyfélszolgálati e-mailjén, kapott tisztázó kérdéseket, elkérték a bankszámlaszámát, de utalás nem történt immár ötödik napja. Mégis megértő:
úgy sejtem, az ügyfélszolgálat kapacitásának tekintetében sem voltak felkészülve a panaszok és egyéb visszajelzések kezelésére.
Van olyan olvasó is, akinek hiába van applikációja regisztrációja és QR-kódja, a gépek egyike sem hajlandó felismerni azt. Zsolt mindenféle módon kísérletezik: androidos, és Apple-telefonján is ott az app, sőt ki is nyomtatta a QR-kódot papírra, mindhiába. “Az automata sosem olvassa be a Mohu QR-ódot. Mást is kérdeztem már, és ugyanez.” Vagyis nincs egyedül a problémával.
Leventének kezdetben jó tapasztalatai voltak, de azóta csak rossz: neki sem érzékelik a QR-kódját egyes automaták, hiába állítgatja a telefonja képernyőjének fényerejét, és próbálkozik többször. Ha pedig kupont kér, a bolti pénztárnál sokszor nem levonják a végösszegből a visszaváltási díjat, hanem odaadják neki készpénzben, még ha kártyával is fizet.
Sok a kitartó visszaváltó
Több olvasónk is jelezte, hogy gyakran torlódik fel az automaták előtt várakozók sora olyanok miatt, akik egyszerre nagy mennyiségű palackot váltanának vissza, köztük gyakran korábbi, még logó nélküli nem visszaválthatóakat is, vagy olyanokat, amiket már egyszer valaki összelapított. Utóbbiakat ott helyben próbálják felfújni szájjal, majd makacsul 5-6-szor is próbálkoznak velük, hátha sikerül valahogy megetetni az automatával.
Mások azt nehezményezték, hogy bár elvileg a boltok személyzetéhez kell fordulniuk, ha gondjuk van, őket csak az automaták alapvető kezelésére tanították meg a rendszer indulásakor – például, hogy mikor és hogyan kell azokat üríteni –, meghibásodás esetén vagy az applikáció akadozásánál nem tudnak segíteni.
Tomra és Envipco
Tudomásunk szerint a kétfajta automata közül – a Mohu a norvég Tomrától és a holland központú Envipco-tól rendelte meg a boltokba telepített berendezéseket – leginkább az egyikkel vannak kimondottan gyakran problémák; az érintett céget megkerestük, ha válaszolnak beszámolunk róla.
Így látják a kereskedők
A palackvisszaváltással kapcsolatos visszásságokat a kereskedők is nehezményezik, múlt héten jelezték is a HVG megkeresésére, hogy mindennap találkoznak a korábban részletezett problémákkal, amelyek “talán elkerülhetők lettek volna, mielőtt élesben elindul a rendszer”. Beszámolóik szerint akadozik az információáramlás, napokat csúszik az automaták javítása, lassan viszik el a visszavett palackokat, és ezért előfordul, hogy felhalmozódik a hulladék, “amelynek a látványa nem javítja a vásárlási élményt”. Az Országos Kereskedelmi Szövetség rendszerszintű problémákról beszélt, amelyet “a hulladékkezeléssel foglalkozó szereplőknek kellene mielőbb megoldani”.
A vendéglátósok is küszködnek vele, tanulják a rendszert, és sokszor alakulnak ki furcsa helyzetek: például kiszámlázták a helyben elfogyasztott ital palackjának 50 forintját is munkatársunknak, pedig ezt nem is szabadott volna. Egyik olvasónk is így járt, amikor egy falusi étteremben ivott egy “flakonos limonádét”. Ő viszont fogta és magával vitte a palackot, de hiába dobta be a helyi bolt automatájába, az nem fogadta el.
A Mohu-t már korábban is kerestük a gondok miatt, a cég pedig jelezte, nem várták, hogy ilyen gyorsan felfut a rendszer, és elismerték, hogy több automatára lesz szükség a múlt héten már napi 2,5 millió (ezen a héten már 3,5 millió palack visszaváltásáról adott hírt a Telex) tranzakció lebonyolítására. A lényeg: várhatóan időbe telik, amíg a rendszer eléri a megfelelő kapacitást.
A kötelező visszaváltási rendszert a hulladékkezelés más területeivel együtt gyorsan kellett megszerveznie a tavaly indult Mohu Zrt.-nek, amelyet a hulladékkoncessziót 35 évre elnyerő Mol Nyrt. alapított erre a célra. A cég működése a Repontokhoz hasonlóan még meglehetősen döcögősnek tűnik, akár a saját elszámolását,
…akár az egész hulladékgazdálkodási rendszert nézzük:
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.