De nem csak ők, mások is előszeretettel nyúlnak a mesterséges intelligenciához.
Az oroszoknak két nagy ilyen megtévesztési akcióját azonosította a ChatGPT, mindkettő a választások befolyásolására irányult. Az ok: az európai parlamenti választások különösen fontosak Vlagyimir Putyin orosz elnöknek, aki az Európai Unió megosztására törekszik a szélsőjobboldali pártok révén.
A cél a szóban forgó társadalmak destabilizálása, mely hosszú távon anyagi előnyökkel is járhat: ”Az államok egyre intenzívebben használják a mesterséges intelligenciát más országok destabilizálására, és ennek nemcsak közvetlen politikai célja van, hanem gazdasági is. Moldovában hamarosan elnökválasztást rendeznek, és ez igen fontos Putyin számára, mert szeretne ott egy oroszbarát vezetőt látni. Az oroszok célja ugyanis az, hogy megszerezzék Odesszát Ukrajnában, és a tengerpart uralásához nagyon jól jönne Moldova” – magyarázza a helyzetet Francois Deruty, a Sekoia kiberbiztonsági főnöke, aki a a francia közszolgálati RFI-nek nyilatkozott.
Miért olyan fontos az oroszoknak Odessza és ennek következtében Moldova? “Ukrajna tengeri gabonaexportját ily módon végképp megakadályozhatnák az oroszok, akik minden eszközzel gyengíteni akarják Ukrajnát, közben pedig megerősítik az orosz gabona pozícióit a világpiacon.”
A Kreml a ChatGPT segítségével elárasztotta az európai piacot is Ukrajna ellenes álhírekkel és hamisított videókkal. Francia, lengyel és német nyelvű álhírekről és hamisított videókról van szó. Az orosz hírszerzés a ChatGPT-t arra is felhasználja, hogy erősítse a hírek terjedését a közösségi oldalakon.
Spamouflage avagy Kína sem alszik
Peking még tavaly indította meg ezt a kampányt, melynek célja az, hogy a ChatGPT segítségével begyűjtsék a kínai kormány politikáját bíráló véleményeket és videókat, majd pedig automatikusan válaszokat kreáljanak, és azután ezeket terjesszék ugyanott, ahol az eredeti állítások, illetve videók megjelentek.
Irán ugyanezt a módszert alkalmazza azzal a különbséggel, hogy itt a célország az USA és Izrael.
A háborúban álló zsidó állam sem rest, hasonló módszerekkel válaszol a kihívásra. Zero Zeno – ez az izraeli kampány neve, a cél pedig dezinformációkkal gyengíteni az ellenfelet, illetve annak propagandáját legyen az a Hamász vagy épp Irán. A célközönség itt elsősorban az Egyesült Államok és Kanada, de magában Izraelben is használja ezt a módszert a titkosszolgálat.
Mekkora hatása van ezeknek a dezinformációs kampányoknak? Csekély – véli a ChatGPT egyik főnöke, aki arra mutatott rá, hogy a lóláb sokszor nagyon is kilóg, vagyis az egyszerű internet-felhasználók is gyakran kiszúrják, hogy át akarják verni őket.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.