A tartalomgyártók mellett több hirdető céggel szemben is vizsgálódnak.
Tavaly novemberben tartott online ellenőrzést (sweepet), és vizsgált meg összesen 28 magyar véleményvezért az Instagramon, a YouTube-on, a Facebookon és a TikTokon a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A szervezetnél arra voltak kíváncsiak, kiderül-e a közönség számára, hogy az érintettek csatornáin éppen reklámot vagy fizetett tartalmat látnak.
Mint kiderült,
az influenszerek 20 százaléka tartja csak be minden esetben a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó szabályokat, a többség (54 százalék) általában jelzi a promóciós tartalom tényét, de nem mindig, nagyjából negyedük viszont soha, vagy csak nagyon ritkán tesz közzé bárminemű tájékoztatást.
A GVH hat hazai influenszer – Dancsó Péter, Forstner Csenge, Fördős Zoltán, Halmi Bence, Kása Roland (Rolix) és Strenner Antal (Whisper Ton) – tevékenysége miatt indított versenyfelügyeleti eljárást. Szerinte az érintettek a közösségi oldalain olyan termékek, szolgáltatások vagy márkákat népszerűsítő tartalmak jelentek meg, amelyekért „cserébe bizonyos vállalkozások valószínűsíthetően ellenszolgáltatást nyújtottak az ügynökségként eljáró vállalkozásnak, és az influenszernek is, ám utóbbi sem a vizsgált tartalmak képi világából, sem a videók során elhangzó információkból, sem a tartalmakhoz kapcsolt leírásokból nem tűnik ki egyértelműen a fogyasztók számára”.
A GVH a közleményében hozzátette: az influenszerek mellett – valószínűsíthető közreműködői szerepükre tekintettel – reklámügynökségeket, illetve több megrendelőt, érintett hirdető vállalkozást is vizsgálnak.
Jelezték ugyanakkor: a fentiek nem jelentik azt, hogy az eljárásokban érintett személyek, vállalkozások jogsértést követtek el, az eljárás a tények és a felelősség tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés(ek) bizonyítására irányul.
A versenyhatóság az elmúlt években több olyan ügyet is lezárt, amelyekben érintettek voltak influenszerügynökségek, illetve egyéni vállalkozó véleményvezérek is. Burkolt reklámozás miatt kapott bírságot Berki Renáta és egy fogfehérítő forgalmazója, valamint a Bongó nevű, gyerekeknek szóló játék üzemeltetője is. Kiderült továbbá, hogy egy sportfogadás-tanácsadó oldal, valamint egy fogyasztószer-kereskedő is influenszerek közreműködésével tévesztette meg a fogyasztókat.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.