Bécs és Berlin mutatja az irányt Európának, hogyan kell autómentessé tenni egy nagyvárost, Magyarországon pedig a Budapest mellett élők és a nyugat-dunántúliak veszik a legtöbb autót. Az Eurostat elkészítette a térképét, amelyen bárki megnézheti Európa-szerte, hány autó jut ezer emberre ott, ahol ő él.
Ezer lakosra 560 autó jut az Európai Unióban – mutatta be az Eurostat. A tíz régió közül, ahol a legtöbb autót tartják az emberek, hat olaszországi, köztük a három dobogós: az Aosta-völgyben ezer embernek 2339 autója van, Trento megyében 1431, Bolzanóban pedig 935. Furcsa lehet első ránézésre, hogy ezek szerint az egész EU-nak csak két helyén van egy emberre több mint egy autó, de ebbe mindenkit beleszámítanak, a gyerekeket is, tehát ha egy két felnőttből és két gyerekből álló család három autót tart, az már 1 alatti mutatót ad ki.
Tanulságos a lista vége is. A tíz legkevésbé motorizált régió közül négy görög, két francia tengerentúli terület és kettő román, vagyis ezekben feltételezhetjük, hogy a szegénység miatt van kevés autó, de ott van Bécs és Berlin is. Az osztrák fővárosban 366, a németben pedig 330 autó jut ezer lakosra, és ott minden bizonnyal nem annyira a pénzhiány miatt nem vesznek az emberek kocsit, hanem mert van elég jobb alternatíva.
Ami Magyarországot illeti:
- nálunk a legtöbb autót a nyugat-dunántúliak használják, ezer főre 469 kocsi jut ott,
- majd 465-tel Pest megye következik a listán,
- a Közép-Dunántúlon 448 autó jut ezer emberre,
- a Dél-Dunántúlon 429,
- Budapest csak ezután jön, ezer lakosra 425 autóval,
- és szinte pont ugyanennyi, 424 van a Dél-Alföldön,
- lemaradva jön ezek után Észak-Magyarország (382)
- és végül az Észak-Alföld (378).
Érdekes részlet ebből az, hogy Budapest még csak az országos dobogón sincs. Persze kis helyen a kevés autót is nagy zsúfoltságnak érezhetjük, de Pest megye magas mutatóját látva ahhoz sem kell túl nagy bátorság, hogy feltételezzük: az agglomerációból bejárók egy jókora lapáttal rátesznek arra, hogy ennyire nagy legyen a fővárosi forgalom.
Magyarországon lakosságarányosan valamivel kevesebb autó van az utakon, mint Csehországban, Lengyelországban, Szlovéniában, Horvátországban, valamint Ausztria Bécsen kívüli részein. Az is látszik, hogy a környékünk fővárosai közül Budapestnél (425) csak Bécs (366) az autómentesebb, Prága (729), Varsó (646), Pozsony (641), Bukarest (640), de még Zágráb (471) lakói is több autót vettek.
Kiemelt képünkön a fővárosi agglomerációból a budakeszi dugó látható.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.