A fővárosiak új, olcsóbb szuperbérletet kapnak a vármegyebérlet képében. A BKK csökkenti a Budapest-bérlet árát, még árverseny is kezdődhet, ha a MÁV beszáll. A főpolgármester végső soron feladta a főváros önálló tarifapolitikáját, a bevezetendő rendszerben csak a kormány politikai akaratán múlik, elszipkázza-e a kritikus bevételeket, és keresztbe tesz-e a fővárosnak ez elszámolásokkal. Amelyek részleteit még ki sem dolgozták.
A Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. A Pest vármegyére váltott havi bérletet, illetve a havi országbérletet 2024. március 1-től a BKK járatain is elfogadják. Mindegyik bérletet mindkét fél árusítani fogja, minden értékesítési csatornáján – derült ki Lázár János építési és közlekedési miniszter és Karácsony Gergely főpolgármester közös közleményéből. Tehát a főpolgármester és a közlekedési miniszter lezárta a fővárosi tömegközlekedési együttműködésről szóló vitát. Elvi szinten, a gyakorlatban még sok a tennivaló.
A vármegyebérlet szuperbérlet lesz
Ami az utasokat illeti, a megállapodás egyértelműen pozitív fejlemény. Megállapodás híján különösen azok jártak volna nagyon rosszul, akik csak a főváros közigazgatási határán belül használják a MÁV járatait (beleértve a HÉV-eket és a Volánbusz járatait), tehát például Csepel lakosságának jelentős része. Nekik külön jegyet vagy bérletet kellett volna váltaniuk a HÉV-re, és jó eséllyel egy másikat a BKK-járataira – feltételezve, hogy bármiféle BKK-s járatot is igénybe vesznek.
Magyarán megmarad a Budapest-bérlet, amellyel a BKK járatain felül a MÁV-járatokat is igénybe lehet venni a városhatáron belül.
Ám a helyzet ennél sokkal jobb lesz, a BKK járatain is el fogják fogadni a Pest vármegyei bérletet. Egy vármegyebérlet ára 9450 forint – valamivel olcsóbb, mint a Budapest-bérlet jelenleg – ezért cserébe Pest vármegyében az összes tömegközlekedési szolgáltató minden járatát korlátlanul igénybe lehet venni.
A diákok még jobban is fognak járni azzal, hogy a BKK megszünteti a diákbérletet: a 14 év felettiek a nekik szóló vármegyebérletet vehetik igénybe, ami 3450 forint helyett csak 945 forintba kerül egy hónapra.
A Budapest-bérlet olcsóbban se nagyon éri meg
A megállapodással azonban a Budapest-bérlet praktikusan halálra ítéltetett, hiszen ki venne meg egy olyan bérletet, ami drágábban kevesebbet kínál? Ez még azoknak sem éri meg, akik amúgy nem vesznek igénybe semmiféle MÁV-járatot. Hiszen az elvi lehetőség adott, hogy az ember hétvégén kiruccanna mondjuk Szentendrére vagy Gödöllőre. Amit egy vármegyebérlet birtokában megtehet, ám a Budapest-bérlethez kiegészítő jegyet kell venni.
A BKK órákkal a megállapodásról szóló bejelentés után közölte is, hogy leviszik a Budapest-bérlet árát 9500 forintról 8950 forintra. Ami logikus, ahogy említettük, a jelenlegi árakon a Budapest-bérlet halálra van ítélve.
Kérdés, hogy az árleszállítás elég lesz-e a megmentéséhez. Az új áron mindössze 500 forinttal lesz olcsóbb, mint a vármegyebérlet, miközben utóbbi sokkal többet kínál. A MÁV járataira a legolcsóbb teljes árú jegy 400 forint, szóval ha valaki vesz egy Budapest-bérletet, de utána bármilyen okból bármilyen rövid útra fel kell szállnia egy MÁV-járatra, máris elbukta azt a pénzt, amit megspórolt.
A BKK képtelen lenne árversenyezni a MÁV-val
A fontosabb kérdés, hogy a MÁV beszáll-e az árversenybe. Ez politikai döntés, a vármegyebérlet már most túl olcsó, amennyiben bevételkiesést jelent a MÁV-nak a korábbi tarifarendszerhez képest. A kérdést tulajdonképpen úgy kell feltenni, hogy
a kormányzati (közlekedés)politikában van-e szándék a Budapest-bérlet kivégzésére? Ha van, akkor a főváros képtelen lesz megmenteni.
A MÁV ugyan nagyon komoly forráshiánnyal küzd, komolyabbal, mint a fővárosi tömegközlekedés, ám állami cégként ott áll mögötte a központi költségvetés. Ha van rá politikai szándék, az árverseny okozta plusz bevételkiesést a büdzséből gond nélkül ki lehet pótolni.
A költségvetés nem áll jól, de tízmilliárd forintos nagyságrendű összegekről van szó, ami nagyjából kerekítési hiba ott, ahol az éves hiány meghaladja a 4 ezer milliárd forintot.
Ha a MÁV beszáll az árversenybe, akkor vélhetően ezt kénytelen lesz a vármegyebérlettel általában megtenni – elég rosszul festene, ha csak a Pest vármegyei bérlet árát vinnék le, miközben a többi vármegyében nem. Főleg, hogy a Pest vármegyei közlekedési hálózat a legsűrűbb még a főváros nélkül is, így a Pest-bérlet jóval többet kínálna ráadásul olcsóbban, mint a Borsod-bérlet.
Ezt szem előtt tartva – ha a MÁV beszáll az árversenybe – akkor a Lázár-Karácsony-paktummal nem csak a budapestiek és Pest megyeiek járnának jól, hanem az ország teljes lakossága.
A vármegyebérlet árának csökkentése melletti további politikai érv, hogy nyáron önkormányzati választások lesznek, az olcsó, sőt szuperolcsó, sőt egyre olcsóbb vármegyebérlet nyilván kiváló kampányalapanyag volna.
Máris hatalmas bevételkiesésről van szó
Ami a fővárosi önkormányzatot illeti, a Budapest-bérlet árának csökkentésével máris veszített, hiszen a BKK-nak kevesebb menetdíj-bevétele lesz. Vitézy Dávid volt BKK-vezér, volt közlekedési államtitkár Facebook-bejegyzésében úgy kalkulál, a kiesés a BKK-nál és a MÁV-nál együtt alsó hangon 20 milliárd forint. A bevételcsökkenés nagyságrendje jól érzékelhető talán abból, hogy ez több mint duplája annak, mint amennyi évente jut BKV teljes beruházási programjára, a villamospályák és a járműpark megújítására. Vagy másképp fogalmazva, ez lényegében akkora tétel, amiből az összes HÉV-vonal régóta cserére váró járműparkjának teljes cseréje finanszírozható lenne vadonatúj vonatokra (éves törlesztőrészletek és kamatterhek) – írja Vitézy. Ha a MÁV beszáll az árversenybe, akkor a menetdíj-bevételek még tovább zuhannak.
A főváros gazdálkodása szempontjából az is kulcsfontosságú, hogy a bérletbevételek hova folynak be: a MÁV-hoz vagy a BKK-hoz?
Karácsony Gergely keddi sajtótájékoztatóján erről elmondta: a március elsejétől oda-vissza elfogadott és árusított Budapest-bérletek, valamint ország- és vármegyebérletek bevételei egy közös alapba fognak kerülni, ahonnan férőhelykilométer alapján fogják elintézni egymás közt az osztozkodást.
Ebbe az alapba fog az a támogatás is kerülni, amelyet a kormány ad tömegközlekedési normatívaként évente a fővárosnak. Ez 12 milliárd forintot jelent és évek óta folyamatosan vita van körülötte, hiszen a kormány többször elmaradt ennek kifizetésével.
Mi lesz a buszjegyekkel?
A jegyekkel kapcsolatban azonban nem lesz változás, vagy, ahogy a főpolgármester fogalmazott: „marad a status quo”. Ez annyit jelent, hogy a MÁV és a Volán március elseje után – ugyanúgy, mint korábban – kizárólag a bérleteket fogja elfogadni a BKK termékei közül. Ez a rendszer lesz a HÉV-eken is. Karácsony azt mondta, a bérletvásárlást szeretnék ösztönözni, hiszen okfejtése szerint ha valaki bérletet vesz, akkor az „fut a pénze után”, igyekszik kihasználni a bérlet nyújtotta lehetőségeket.
A MÁV elszipkázhatja a pénzt, miközben a főváros likviditási gondokkal küzd
A főváros számára azonban így is kérdéses: végső soron mennyi pénz folyik be a kasszájába, hiszen a pandémia óta likviditás-menedzselés folyik. Annyira nincs pénz, hogy nagyon alaposan össze kell hangolni, mikor, hova mennyi bevétel folyik be, és mikor, honnan mennyi kifizetést kell teljesíteni.
A közvetlen verseny jele, hogy Karácsony azt kérte: mindenki a BKK-tól vásároljon továbbra is. Ebből a szempontból rövid távon a BKK jelentős helyzeti előnyben van, a MÁV-nak ugyanis alig vannak értékesítési pontjai a fővárosban, csak a pályaudvarokon, míg a BKK-nak számtalan van szerte a városban. Továbbá a MÁV mobilos applikációja fényévekre van elmaradva a BKK Budapest Go!-jától. A megszokás is nagy úr, a fővárosiak ahhoz szoktak, hogy a BKK-tól vesznek bérletet, még ha sokan úgy is döntenek, hogy ez a bérlet márciustól a vármegyebérlet lesz, jó eséllyel a BKK valamelyik értékesítési csatornáján fogják beszerezni. A BKK-nak – egyelőre – aligha kell tartania a bérleteladásokból befolyó pénz csökkenésétől.
Megint csak az a kérdés, hogy a MÁV be akar-e szállni ebbe a versenybe, és ez megint csak politikai döntés. Ha igen, akkor csak pénz és némi idő kérdése, hogy a MÁV-nak legyen jól használható, sőt a Budapest Go-nál jobb applikációja, legyenek jegyautomatái szerte a városban, legyenek reklámkampányok, amelyek a MÁV értékesítési csatornáira terelik a fővárosi lakosságot.
Ha van rá politikai akarat, csak idő kérdése, hogy a MÁV elszipkázza a BKK-tól a bérletbevételek jelentős hányadát.
Hatalmasat csorbult a fővárosi önkormányzatiság
Egyszóval a kormány (közlekedés)politikai döntéseitől függ, hogy a BKK-nak (a fővárosnak) mennyi lesz a menetdíj-bevétele, illetve hogy ezek a pénzek pontosan milyen ütemezésben, milyen csatornákon keresztül folynak be.
Ez ideális körülmények közt is azt jelenti, hogy
Karácsony Gergely főpolgármester legalábbis feladta a főváros önálló tömegközlekedési tarifapolitikáját, és kiszolgáltatta a mindenkori önkormányzatot a mindenkori kormánynak.
Ami a gyakorlatot, a jelenlegi városvezetést és a jelenlegi kormányt illeti, a viszony enyhén szólva nem felhőtlen. Az elszámolási viták rendszeresek, hogy mást ne mondjunk, az állam épp rendszeresen inkasszózza a főváros számláját, mert az önkormányzat jogtalannak tartja a fővárosra kiszabott szolidaritási hozzájárulás mértékét, ezért azt nem fizeti. A főváros anyagi lehetőségei erősen korlátozottak, Budapesten fejleszteni csak a kormány tud, a kormány pedig meg sem kérdezi a városvezetést, legyen-e mini-Dubaj Rákosrendezőn, vagy sem. A kormány még komolyabb hitelt felvenni sem engedi a fővárost.
Karácsony Gergelyt, az önkormányzat politikai vezetőit és az önkormányzati vállalatok vezetőit az állami propagandamédiumok az eszközökben nem válogatva igyekszenek lejáratni: például, például, például, például.
Ez a városvezetés ettől a kormánytól aligha számíthat bármiféle jóindulatra, az elérhető maximum a normális együttműködés, de még az is kérdéses.
A jövőt nem látni, de legalábbis benne van a pakliban, hogy Karácsony Gergely a Lázárral kötött paktum aláírásakor a fővárosi önkormányzatiság történetének könyvébe is beírta a saját nevét fekete betűkkel.
Szó se róla, napi politikai szinten egyik katasztrófa a másikat követte, kezdve a tömegközlekedési megállapodás körüli börleszkkel, folytatódva a járatritkítási botránnyal, majd az egészet betetőzte Walter Katalin BKK-vezér pulykás hasonlata. És még el sem kezdődött a kampány.
Borítóképünkön Karácsony Gergely. Fotó: Reviczky Zsolt
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.