Csak Németországban készül több akkumulátor az egész kontinensen, mint nálunk. Ez viszont azt is jelenti, hogy nagy a kockázat, vajon az európai autóipar tud-e annyi elektromos autót gyártani, amennyinek a gyártására az akkumulátoriparunk berendezkedik.
A kontinens szűk élvonalába került Magyarország az akkumulátorgyártó kapacitásával – olvasható az e heti HVG-ben. A már most is termelő és a bejelentett, előkészítés alatt álló üzemek együttvéve annyi akkut tudnak előállítani, amelyek 215 gigawattórányi energia tárolására képesek, ennél nagyobb termelőképességgel csak Németország rendelkezik egész Európában.
A teljes észak-amerikai kontinensen 177 gigawattórányi akkumulátor gyártására számítanak csak idén, Kína pedig már az 1000 gigawattórát közelíti.
A kockázat így is nagy: míg Európában ez a szektor az ipari termelés nagyjából 10 százalékát adja, nálunk 20 százalék ez az arány, csakhogy a német autóipar, amelytől a magyar is függ, nehézkesen áll át az elektromos autók gyártására.
Részletek az e heti HVG-ben és a hvg360-on.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.