A Wolt hazánkban öt éve jelent meg, Tajta Ákos, a Wolt regionális ügyvezető igazgatója mesélt arról, hogy az elmúlt 5 év során hogyan változott az ételrendelési piac Magyarországon.
„Az éhes ember általában nem türelmes” – Tajta Ákos, a Wolt regionális ügyvezető igazgatója szerint ez az egy dolog, ami nem változott azóta, hogy a cég megvetette a lábát a magyar ételrendelési piacon. Ahhoz azonban ők is hozzájárultak, hogy az elmúlt 5 évben megváltozott az emberek hozzáállása az online melegétel-rendeléshez: mára egyre inkább mindennapos ez. És ehhez nem csak a fogyasztási szokások változása kellett, de az is, hogy az „ügyfélszolgálat a mai napig átlagosan 40-50 másodperc alatt válaszol bármilyen problémára vagy panaszra, annak ellenére, hogy máig hús-vér emberekkel dolgoznak, akiket nem terveznek robotokra cserélni" – teszi hozzá.
És még egy változás: amíg öt évvel ezelőtt még újdonságnak számított applikáción rendelni, mostanra egyre többet rendelnek a webes felületeken is a felhasználók – mondja Tajta Ákos, aki az általa vezetett régióban, Csehország, Szlovákia és a balti államok közt abban látja a legnagyobb eltérést, hogy melyik piacon aktívabbak az online térben a felhasználók. „Csehország az élen jár, azonban a trendek az egyes országokban hasonlóak:
az elmúlt 5 évben mindegyik országban 30-50%-kal nőtt a piac mérete.”
Azért azt elmondja, hogy az amerikai piacon a teljes népességre vetítve akár kétszer-háromszor olyan gyakran rendelnek online élelmiszert az emberek, mint Közép- vagy Nyugat-Európában. Emiatt úgy látja, nagy növekedési lehetőség áll a cég előtt, a cél pedig annak a szokásnak a kialakítása, hogy merjünk akár a hétköznapokban is online platformon ételt rendelni.
Egyszerre akár ezer futár mozog országszerte
Magyarországon 2018-ban még 10 emberrel indult a cég, kezdetben egyszerre nagyjából tíz rendelést vittek ki, 5-10 futárral, mára több ezer rendelést kezelnek egyszerre, és sok száz, akár ezer futár mozog országszerte. Tajta Ákos szerint vidéken is meghonosították az ételrendelést,
az idei év végéig már több mint 50 városban lesz jelen a Wolt.
A nagyobb városokat egyébként a régióban már minden országban lefedik: Szlovákiában, Csehországban 30-40 városban vannak jelen, az ezeknél kisebb balti államokban pedig 10 városban országonként.
A dolgozók száma is exponenciálisan nőtt: míg az elején a logisztikai csapat 1-2 fős volt, a marketinget egy személy vitte, és az éttermekkel szerződő csapatban is csupán páran dolgoztak, és elég volt 5 fő a panaszok kezelésére, mostanra már több mint 300-an dolgoznak a cégnél, ebből az ügyfélszolgálat a legnagyobb csapat több mint 100 fővel. Hozzáteszi, egyébként az első „mag” nagy része még mindig a cégnél dolgozik.
A futárok között sok a diák és magas végzettségű
Az elmúlt öt évben összesen 25-30 ezer futár fordult meg a cégnél, most ebből 5-6 ezren aktívak. A Wolt az elejétől kezdve platformcégként működik, vagyis a futárok alvállalkozók, a legtöbbjük egyéni vállalkozó – mondja Tajta Ákos. Nagy részük másodállásban, munka mellett végzi a munkáját, és átlagosan 3-6 hónapig aktívak: „sok a diák és a magasabb végzettségű a futárok közt, azonban ez általában egy időszakos munka, a legtöbben két állás közt dolgoznak rendszeresen, majd miután elhelyezkedtek, hétvégente.”
Ez a felállás azért kedvező a cég szerint a futároknak is, mert egy friss felmérése alapján számukra a platformmunkában a rugalmasság a legfontosabb érték a fix alkalmazással szemben. Ez pedig a cégnek is jó, hiszen az ő forgalmuk sem állandó:
A melegétel-rendelésnél éves szezonalitásról beszélhetünk: nyáron többen esznek éttermekben, ekkor visszaesik a melegétel-rendelés, azonban van napon belüli szezonalitás is: általában Magyarországon délben lesz éhes mindenki, ekkor több futárra van szükség.
Mint mondja, „arra ösztönzik a futárokat, hogy annyian legyenek kint, amennyien kellenek az ügyfelek kiszolgálásához, ezt a számot az előrejelzések alapján tudják meghatározni.”
Havi 3 ezer forintot lehet spórolni
A platformcég szolgáltatásai is bővültek az évek során, és Magyarországon már több mint tíz nagyobb városban, Budapest mellett például Miskolcon, Debrecenben, Győrben, Pécsen és Szegeden is elérhető a Wolt+. „A tavaly ősszel bevezetett előfizetéses Wolt+ szolgáltatással havi díjért cserébe házhozszállítási díj nélkül rendelhetnek a felhasználók bizonyos éttermekből és üzletekből, ezzel
az eddigi tapasztalatok alapján a felhasználók többet rendelnek, és átlagosan közel 3000 forintot takarítanak meg havonta.
Azonban az is változás, hogy a vásárlók már nem csak melegétel-rendelésre használják a platformot, hanem egyre gyakrabban élelmiszer és egyéb termékek vásárlására is, akár a heti nagy bevásárlásukat is a Wolton intézik – mondja Tajta Ákos. Jelenleg közel 50 ezer féle kiskereskedelmi termék rendelhető a Wolt applikációban, a platformra felkerültek olyan kiskereskedelmi láncok, mint az Auchan, Tesco, Príma, emellett elindították a Wolt Marketeket, a cég saját virtuális boltjait, amelyekből hat budapesti helyszínen szolgálják ki a felhasználókat, alapélelmiszerekkel és különleges termékekkel, fél órán belüli kiszállítással vagy elvitelre.
A banán minden bevásárlókosárban szerepel
Bár a legnépszerűbb ételek köre az évek során nem változott – a magyarok kedvelik a pizzát, hamburgert és rántott húst, utóbbiból összesen több mint 18 ezer adagot szállítottak ki az évek során – azért egy trend kirajzolódott a legnépszerűbb gyorséttermi ételek közt az 5 év alatt:
a kezdetekkor még a gírosz volt a leggyakrabban rendelt meleg étel, majd a pad thai lett a trendi, mostanra pedig a sajtburgerek és a hamburgerek hódítanak.
Az infláció azonban itt is érezteti hatását: az elmúlt időszakban megfigyelhető volt az, hogy a kosarakba kevesebb terméket tesznek az emberek, a kosárméret értéke mégis nőtt. Emellett az a tendencia a Wolt Market élelmiszerkosarában, hogy leginkább alapélelmiszereket rendelnek és alkoholt, azonban a legtöbb kosár elmaradhatatlan eleme a banán és az ásványvíz.
A jövő az azonnali ételkiszállításé és a szolgáltatásoké
Bár az évek során az üzleti modell nem változott érdemben, újfajta szolgáltatásokat hozott be a cég. „Ilyen volt a Wolt for Work, vagyis a cégek felé nyújtott szolgáltatás, amit a dolgozók egyfajta juttatásként használhatnak, és a Wolt Drive, ami egy kiszállítási szolgáltatás olyan cégek számára, akik már rendelkeznek bejáratott webshoppal, saját felhasználói bázissal, azonban szeretnének egy azonnali kiszolgálási lehetőséget biztosítani, felhasználva a Wolt futárflottát.” Ekkor nem néhány nap múlva, többórás időablakban kell várni a futárt, hanem a Wolt Drive-on keresztül azonnal, vagy egy megadott időpontban szállítja ki a futár a terméket. A Wolt Drive legnagyobb eddigi partnere így nem is egy étterem vagy egy élelmiszerbolt, hanem a Decathlon.
A szolgáltatás egyelőre méret és súly alapján szelektált termékeknél elérhető, de a jövőben tervezik bővíteni a flottát, és
az a cél, hogy szinte bármit ki tudjanak szállítani, akár a pingpongasztalt is.
Ehhez a hazai flottát is tervezik bővíteni, akár elektromos biciklikkel is. A futárflotta harmada jelenleg biciklis futár, harmada motoros, szintén harmada pedig autóval közlekedik, utóbbi szállítja rendszerint az akár 30-40 kilogrammos, nagyobb élelmiszer-rendeléseket.
Újítás az is, hogy már szolgáltatásokat is meg lehet rendelni a Wolton, például vérvételt, vagy autómosást, ekkor a partnercég kimegy a megadott címre, és elvégzi a rendelt szolgáltatást.
De vajon mi lesz 5 év múlva?
Tajta Ákos kiemeli, hogy a következő öt évben felnő egy olyan generáció, aki valószínűleg még gyakrabban rendel majd, akár szolgáltatásokat is, így összességében az online ételrendelés mindennapos szokás lesz, nem luxus.
A Wolt pedig erre az igényre reagálva újabb termékkategóriákat vezet majd be. „A cél, hogy a kozmetikumok, mindennapos használati cikkek is megjelenjenek a platformon, illetve az olyan új szolgáltatások, mint például a mosoda.”
Az éhes vásárlóval nem jó ujjat húzni - a NetPincér-sztori
A görögök egy jegeskávét is képesek az interneten megrendelni, a németek pedig még beüzemelik a faxot, ha pizzára vágynak. Az úttörő startupként indult, ma már német tulajdonban működő NetPincér ügyvezetőjével beszélgettünk az ételrendelés világáról. "Nagyon kell figyelnünk, hogy rendben menjenek a dolgok: a mi ügyfeleink éhesek.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.