Egyre kevesebb az eső Közép-Amerikában, így mind kevesebb vízzel kell beérnie a Panama-csatornának, amely 13 ezer kilométerrel rövidítette meg a tengeri utat, hiszen korábban meg kellett kerülni a Horn-fokot, ahol a viharos vizeken sok ezer tengerész veszítette életét.
200 millió liter vízre van szüksége egyetlen hajónak, hogy áthaladjon a Panama-csatornán, mert ennyi víz ömlik a tengerbe, amikor a zsilipeket felhúzzák, és ez a víz egyre jobban hiányzik, mert az apadás veszélyezteti a hajók biztonságát. A nagyobb hajók már most is csak nehezen jutnak át az egyik óceánról a másikra a Panama-csatornán. Rengeteg vízre van szükség, mert 26 méter a vízszintkülönbség az Atlanti-és a Csendes-óceán között.
Az egyre csökkenő vízkészlet arra ösztönözte a Panama-csatorna Hatóságot, hogy szigorítsa a szabályokat. A hajók vízszintje és fenék mélysége között 15,24 méter a norma, mert csak így biztonságos az átkelés. Csakhogy sok hajó nagyobb rakományt visz, ezért jobban a vízbe merül, miközben vízből egyre kevesebb van a Panama-csatornában. Ezért a nagyobb hajók esetében csökkentették a normát: május 30-től kezdve ez már csak 13,4 méter.
Az Everstream tanácsadó cég szerint további szigorítás is várható.
Hogy reagáltak a nagy hajós cégek? A hamburgi Hapag-Lloyd csökkenti a hajókra rakott konténerek számát, hogy alkalmazkodjon az új normákhoz. Csakhogy ez komoly veszteséget jelent: a cég ezért minden konténer után 500 dollár pluszköltséget számít fel, ha a hajó átkel a Panama-csatornán – írja a Deutsche Welle.
Leállhat-e a Panama-csatorna, éppúgy, mint a Szuezi?
2021-ben egy konténereket szállító óriáshajó eltorlaszolta a Szuezi-csatornát, és ezzel az egész tengeri kereskedelmet nehéz helyzetbe hozta. Lehet-e hasonló a Panama-csatornában is? Lehet, de a Panama-csatorna távolról sem olyan fontos a világkereskedelemben, mint a Szuezi. A teherforgalom 90 százaléka különben is magukon az óceánokon zajlik, mert a hajók igyekeznek elkerülni a Szuezi-és a Panama-csatornát épp a problémák miatt.
Ettől függetlenül meg kell oldani a Panama-csatorna gondját, hiszen a vízhiány már most is veszélyezteti a biztonságos áthaladást a nagy hajók számára. Mit lehet tenni? Nagy víztárolókat akarnak építeni. Ezek felfognák az esővizet, és megfelelő csatornahálózattal lehetővé tennék a víz újrahasznosítását is.
Amíg ez bekövetkezik, addig csökkenteni kell a nagy hajók terhelését, vagy pedig kisebb hajókat kell küldeni a Panama-csatorna átszelésére. Az ázsiai hajóforgalmat az USA keleti partja felé át lehet terelni a Szuezi-csatornára, de az már amúgy is túlzsúfolt, és nem oldja meg a nyugati partot az Egyesült Államokban. A két part között az USA-ban növelni lehet a szárazföldi és a légi szállítás arányát a hajózással szemben. Végül azonban csak tenni kell valamit a Panama-csatornáért, ahol az egyre csökkenő vízmennyiség mind kevésbé teszi biztonságossá a nagy hajók áthaladását az Atlanti-óceánról a Csendes-óceánra.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.