Minden eddiginél kedvezőbb bérletrendszerrel igyekszik a kormány az utazók kedvében járni. A Vármegye- és Országbérlet hasonló (csak egy kicsivel drágább), mint amit Németország vezetett be párt hete az általános drágulás hatásait enyhítendő. A vármegyebérlet ettől függetlenül olcsóbb lesz mint a BKK-bérlet és egyaránt érvényes lesz a MÁV-START, a MÁV-HÉV, a GYSEV vonatain, illetve a Volán buszain, de azért lesznek kivételek.
Egy-egy teljes vármegyét, sőt akár az egész országot be lehet utazni a MÁV-START, a Volánbusz, a MÁV-HÉV vagy a GYSEV járatain az új kedvezményes bérletrendszer használatával – közölte szombat délután a MÁV, alig pár perccel azután, hogy Orbán Viktor miniszterelnök évértékelőjében bejelentette a vármegyebérletet, vagyis “a kormány és az Építési és Közlekedési Minisztérium támogatásával és közreműködésével létrejövő új Vármegye- és Országbérlet-konstrukciót”.
A MÁV szerint ezzel
az elmúlt három évtized legjelentősebb díjszabási fejlesztését hajtják végre a hazai helyközi közösségi szolgáltatók.
A 30 napos bérlet – amit május 1-vel vezetnek majd be – díjazása a következőképpen néz ki:
- a teljesárú Vármegyebérlet 9450,
- az Országbérlet 18 900 forint lesz,
- a tanulók pedig mindkettő esetében 90 százalékos kedvezményt kaphatnak.
A MÁV-közleményben kiemelik, hogy egy ilyen bérlettel a rajta feltüntetett területen korlátlanul lehet majd utazni a MÁV-START, a VOLÁNBUSZ, a MÁV-HÉV és a GYSEV helyközi járatain egyaránt, nem kell külön-külön bérleteket vásárolni, és aki egy vármegyénél távolabbra utazna, annak elég a két Vármegyebérlet árába kerülő Országbérletet megvásárolnia. Ettől függetlenül az eddigi bérletek továbbra is elérhetők lesznek.
A teljesárú Vármegyebérlet a MÁV szerint
olcsóbb lesz, mint a havi Budapest-bérlet, vagy mint 15 liter – átlagosan 250-300 kilométer megtételére elegendő – üzemanyag (február közepi áron számolva);
a tanulóbérlet 90 pedig százalékos kedvezménnyel váltható, és 945 forintba, azaz nagyjából egy kétgombócos fagyi árába fog kerülni.
A teljesárú Országbérlet kétezer-ötszáz forinttal olcsóbban lesz megvásárolható, mint jelenleg a 30 kilométerre érvényes bérlet. A tanulók ezt a bérletfajtát választva is igénybe vehetik a 90 százalékos kedvezményt, így 1890 forintért – nagyjából egy vidéki mozi normál jegyének áráért – szinte bárhová eljuthatnak az országban kötöttpályán vagy Volánbusszal.
Német példa
Az új kedvezményes bérletrendszer mögött nehéz nem meglátni a német példát. Németország a hó elején vezette be a 49 eurós (jelenleg középárfolyamon 18 835 forint) Deutschlandsticket nevű 30 napos bérletet “ az általános drágulás hatásainak ellensúlyozására”. Ez ugyancsak országosan érvényes, vagyis pár száz forinttal olcsóbb, mint a most bejelentett itthoni Országbérlet.
Jön az olcsó bérlet a németeknél, 49 euróért utazhatnak
Ez nagyjából havi húszezer forintos kiadásnak felel meg.
Spanyolországban pedig egyes vonatokon ingyenes utazást tettek lehetővé még tavaly nyáron (amit azóta idénre is meghosszabbítottak), ugyancsak a magas infláció és az elszálló energiaárak miatt. A hazai bérletrendszer bevezetéséről szóló közleményben nem térnek ki az általános drágulásra, hanem arról írnak hogy
A szolgáltatási színvonal emelése és a menetrendek összehangolása mellett az új tarifatermékek bevezetésével mind a közúti, mind pedig a kötöttpályás helyközi közösségi közlekedés versenyképessebbé, vonzóbbá vállhat, ugyanis a vasút és busz egységes igénybevételének lehetősége jobb minőségű kiszolgálást, több járatot, kevesebb várakozást hoz.
A vidéki mobilitási lehetőségek bővülése a környezetbarátabb tömegközlekedés irányába tereli az utazókat, autósokat. A bérlet rugalmassága a szabadidős célú felhasználásnak is kedvez, így nem elhanyagoltató pozitív hatása várható a belföldi turizmusban és vendéglátásban is – írták a MÁV közleményében.
A bérleteket már április utolsó heteitől kezdve meg lehet váltani az érintett utazási vállalatok “legtöbb értékesítési csatornáján”, így
- a MÁV-START pénztáraiban, automatáinál és a MÁV applikáción,
- a Volánbusz pénztárainál és a buszok fedélzetén, illetve
- a GYSEV pénztárainál.
Vannak azonban korlátozások is:
sem a Vármegyebérlet sem az Országbérlet nem vehető igénybe helyjegyköteles vonatokon, 1. osztályon, továbbá a helyi közösségi közlekedési társaságok járatain.
Ennél fogva például a Pest vármegyei bérlet, illetve az Országbérlet nem érvényes a BKK járatain, de a Volán, a GYSEV, a MÁV-HÉV és a MÁV Budapesten belüli járatain igen.
A munkáltató is besegít
A közleményben kiszámolták azt is, hogy mivel a teljes árú bérlet árának 86 százalékát megtérítik a munkáltatók, az ilyen kedvezményhez jutók a Vármegyebérlet esetében 1300, az Országbérlet esetében 2600 forint saját költségen tudnak utazni.
Az érintett közlekektési társaságok az új bérletekből fakadó bevételkiesését a kormányzat megtéríti, a bevezetéstől a nyár során folyamatosan gyűjtik majd a tapasztalatokat és az utasok visszajelzését. A társaságok – a lehetőségekhez mérten – járműkapacitásaikat a változó utazási szokásokhoz, igényekhez igazítják.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.