Gazdaság hvg.hu 2023. február. 15. 07:48

Rekordösszeget költött propagandára tavaly Rogán minisztériuma

44 milliárd forint ment el plakátokra, újsághirdetésekre és kormányzati videókra.

Nyilvánosságra került a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda tavalyi szerződéslistája, amelyből látszik, a kormány minden korábbinál több pénzt költött el kommunikációra 2022-ben – írja a 444. A keretszerződések rendszerint "az Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai színtéren történő kormányzati kommunikációval", valamint "az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel" kapcsolatos feladatok ellátására vonatkoznak és két cég, a New Land Media és a Lounge Design nyeri sorra a közbeszerzéseket.

A vállalkozások 2018-ban kerültek monopolhelyzetbe a hirdetési piacon, mindkettő tulajdonosa Balásy Gyula, aki összesen 22,5 milliárdot vett ki osztalékként 2016 és 2021 között. A feljebb említett fantázianeveken futó közbeszerzések során ez idő alatt 65 alkalommal nyertek Balásy cégei.

Év végén Rogánék újabb, 11,8 milliárd értékű szerződést kötöttek a vállalatokkal, ezzel pedig megdöntötték a 2021-es rekordot: tavalyelőtt 41,2 milliárd, tavaly pedig 44 milliárd forintot költöttek el a propaganda terjesztésére, ide értve a plakátkampányokat, újsághirdetéseket és a Facebookon és YouTube-on megjelenő kormányzati videókat.

A jellemzően az Európai Uniót támadó kampányokról szóló megbízásokat ráadásul úgy nyerik rendre Balásy cégei, hogy nem is vesznek részt valódi versenyben, az első pályázatokat leszámítva kizárólag ők adnak be ajánlatot. Mindeközben az uniós pénzek körüli viták egyik fontos eleme, hogy Brüsszelben aggályosnak tartják az egyszereplős pályázatokat és bár 2020-ban kicsit visszaesett ezek aránya, ezt csak az unió által finanszírozott tendereket érintette. A hazai költségvetésből, adófizetői pénzből finanszírozott tendereket ezzel szemben egyre nagyobb arányban ítélik oda úgy, hogy egyetlen cég nyújt csak be pályázatot.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.