Gazdaság Ballai Vince 2022. december. 13. 04:30

Tíz évig kellene nevelgetni egy városi erdőt, hogy elnyelje azt a szén-dioxidot amit egy év alatt repült el Szijjártó Péter

Ballai Vince
Szerzőnk Ballai Vince

A Föld-Hold távolságnál is többet repült idén Szijjártó Péter külügyminiszter. Bár sokan az utak csillagászati költségeit firtatják, ennyi repüléssel jelentős mennyiségű káros gáz is a légkörbe kerül. A külügyminiszter idei útjai során például annyi, mintha 162 államtitkár járna autóval egy éven keresztül.

Keresztül-kasul berepülte idén a Földet Szijjártó Péter külügyminiszter. Mint azt a hvg.hu-n is megírtuk, összességében a Föld-Hold távolságnál is hosszabb volt az az út, amit megtett. Az útjairól elérhető privát összesítő oldal alapján több mint 421 ezer kilométert repült, nagyságrendileg – hivatalos adat erről nem elérhető, csak becslések léteznek – 1,5-1,8 milliárd forint körüli összköltségen, jelentős károsgáz-kibocsátás mellett.

A magyar külügyminisztérium fontos ügyként kezeli a fenntarthatóságot és a klíma ügyét, tavaly például ők szerveztek Planet Budapest 2021 néven fenntarthatósági expót, de úgy tűnik, a miniszter rendszeres és nagy mennyiségű repülős útjai során a fenntarthatóság és a klímavédelem szempontjai hátrébb sorolódnak, mint a diplomáciai, külgazdasági vagy épp biztonsági szempontok, ahogy az erre a területre általában is jellemző.

Pedig a repülés a legszennyezőbb utazási módok egyike: a belföldi (1000 kilométernél rövidebb) repülőjáratok utasai szégyenkezhetnek leginkább az egy utaskilométerre eső kibocsátás miatt, míg a hosszú távú repülések is a negyedik legmagasabb egy utaskilométerre eső kibocsátással járnak – a Statista adatai alapján –, de csak akkor, ha a turistaosztályt nézzük.

Szijjártó Péter viszont egyszer sem utazott turistaosztályon, sőt ami azt illeti menetrendszerinti járaton sem az utóbbi egy évben, legalábbis a 24.hu által hivatkozott összesítő oldal adatai alapján. A miniszternek minden útját egyedileg szervezték, és a legtöbbször a Magyar Honvédség egyik, luxusjet kategóriájú Dassault Falcon 7X-ével, illetve a nagyobb méretű Airbus A319-esével repült. A összesítésben azonban nemcsak a megtett kilométert, de a repülések alatt kibocsátott káros gázmennyiséget is közlik, ez alapján

53,2 tonna szén-dioxid, 2,86 kilogramm metán és 2,34 kilogramm dinitrogén-oxid került a légtérbe a miniszter idei légi útjai során.

Ez így önmagában persze csak néhány szám, de netes alkalmazások segítségével könnyen kézzelfoghatóvá lehet tenni. A leglátványosabb eredményt az amerikai környezetvédelmi ügynökség (EPA) kalkulátora kínálja, ami különböző (jellemzően amerikai) átlagértékek alapján számolja ki, hogy milyen más tevékenységek vezetnek egy bizonyos mennyiségű szén-dioxid-kibocsátáshoz, illetve hogy azokat miként lehet ellentételezni. Persze ez a kalkuláció, bár tudományosan megalapozott, de a hazai viszonyokra csak fenntartásokkal alkalmazható, mi mégis tettünk egy próbát, és ahol lehetett hazai adatok alapján próbáltuk közelebb hozni, már csak azért is, mert tanulságokkal szolgálhat mindenki számára.

Ez alapján a Szijjártó Péter légi útjai során kibocsátott káros gázok mennyisége megyezik azzal

  • mintha az ötödik Orbán-kormány majdnem minden államtitkára és helyettes államtitkára egy éven át autózna (162 autó egy éves kibocsátása*);
  • mintha egy vezetni kedvelő kormánytag 68-szor oda-vissza autózna a dél-afrikai Fokváros és az orosz távol-(észak)keleten fekvő Magadan között, amelyet a Föld leghosszabb lehetséges tengeri átkeléssel meg nem szakított szárazföldi útvonalának tartanak (1,86 millió km autóút**);
  • az autóbenzin-mennyiséggel (319 712 liter),amit 1 óra 36 perc – illetve ha diesellel (279 106 liter) számolunk, akkor körülbelül 33 perc – alatt állít elő a Mol Dunai Finomítója normális üzemmenetben***;
  • mintha egy kályhában elégetnénk 1 830 853 kilogramm szenet;
  • mintha feltöltenénk Németország és Magyarország majdnem minden lakosának okostelefonját (91 303 936 darabot)****;
  • vagy mintha 43 ezer vidéki disznótoron pörzsölnének meg egy-egy sertést pb-gázpalackra szerelt pörzsölő segítségével.

Persze van rá lehetőség, hogy ellentételezzük saját szén-dioxid-kibocsátásunkat. Egyszeri légiutasként magunk is vásárolhatunk olyan repülőjegyet, amely révén némi felár ellenében a szolgáltató vállalja, hogy valamilyen módon – legjellemzőbben faültetési programok támogatásával – ellentételezi az utazásunk során kibocsátott szén-dioxidot. Az EPA kalkulátora alapján a magyar külügyminiszter esetében egy kisebb erdőt – 880 magoncot – kellene ültetni városi környezetbe, és ezek a fák 10 éves korukra kötnének meg annyi szén-dioxidot, mint amennyi a levegőbe került a magyar érdekek képviseletét határokon és kontinenseken túl is ellátó politikus útjaival*****.

A hvg.hu e-mailben megkereste a külügyminisztériumot, hogy Szijjártó Péter útjai szervezése során számolnak-e a klímavédelmi szempontokkal, és ellentételezik-e valamilyen módon az így keletkezett kibocsátást, válaszaikra cikkünk megjelenésekor még vártunk.

* Az EPA amerikai átlagokkal számol, így ez a szám itthon valószínűleg ennél is magasabb lenne. Az ötödik Orbán-kormányban körülbelül 70 államtitkár és 108 helyettes államtitkár szolgált nyáron, bár a minisztériumi átalakítások során ez a szám némileg változott.
** Amerikai adatokról van szó, szóval egy átlagos amerikai kocsival.
*** A DuFi napi kapacitásai alapján, folyamatos, 24 órás üzemeléssel számolva.
**** Az EPA az USA-ban felhasznált lakossági elektromos áram előállítása során a légkörbe kerülő szén-dioxidmennyiség alapján kalkulál.
***** Városi környezetbe ültetett fákkal számolnak.

zöldhasú
Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.