Gazdaság Domány András 2022. december. 09. 07:55

A kormány felhatalmazta magát a költségvetés csaknem teljes átírására

Domány András
Szerzőnk Domány András

Semmit nem kell bevinni az amúgy is téli szünetre vonult Országgyűlés elé.

A kormány már korábban úgy alakíttatta át az államháztartási törvényt – azt még az Országgyűlés segítségével –, hogy évente több tucatszor módosíthassa az előző nyáron elfogadott éves költségvetési törvényt, vagyis a törvénynek nem sok értelme maradt. A csütörtök este megjelent kormányrendelet viszont a háborús veszélyhelyzetre hivatkozva azt mondja ki, hogy a központi költségvetés bevételi vagy kiadási főösszegének megváltoztatására vagy a költségvetési hiány mértékének növelésére „nem kell alkalmazni az államháztartási törvénynek a központi költségvetés előkészítésére, szerkezetére, tartalmára vonatkozó rendelkezéseit”. Igaz, azért „biztosítani kell az átlátható és észszerű részletezettségre vonatkozó követelményeket, és azt, hogy a tervezet – e követelményeknek megfelelően – illeszkedjen a központi költségvetésről szóló törvény szerkezetéhez”.

További korlát, hogy az ilyen tervezet – a fejezetrend vagy címrend kiegészítésének kivételével – nem irányulhat a nem a kormány irányítása alá tartozó költségvetési fejezetek bevételi vagy kiadási főösszegének megváltoztatására. Ilyen például az Országgyűlés, a bíróságok, az ügyészség, a köztársasági elnök hivatala.

Igazi beleszólása a Költségvetési Tanácsnak (KT) marad, amelyet Kovács Árpád egykori ÁSZ-elnök vezet, tagja Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank és Windisch László, az Állami Számvevőszék elnöke. A 2023-as költségvetést is ez a testület véleményezte.

Az új rendelet szerint a KT a tervezettel, annak hitelességével, végrehajthatóságával kapcsolatos észrevételt tehet és vizsgálja a tervezet államadósság-szabálynak való megfelelését. (Ez az Alaptörvényben található: „Mindaddig, amíg az államadósság a teljes hazai össztermék felét meghaladja, az Országgyűlés csak olyan központi költségvetésről szóló törvényt fogadhat el, amely az államadósság a teljes hazai össztermékhez viszonyított arányának csökkentését tartalmazza.”) Ha a KT úgy látja, hogy a tervezet az államadósság-szabály megsértését eredményezné, és ezt részletesen megindokolja, akkor a kormánynak addig kell tárgyalnia a háromfős testülettel, amíg ez a kifogás meg nem szűnik. A tervezetet csak a KT előzetes hozzájárulásával lehet kihirdetni, vagy akkor, ha a KT 10 napon belül nem válaszol. Ha a KT más, az államadósság-szabályt nem érintő bírálatot fogalmaz meg, azt a kormány nem köteles figyelembe venni, de meg kell indokolnia, ha elutasítja.

A három tag egyike, Matolcsy György MNB-elnök nemrégiben szokatlanul kemény kritikát fogalmazott meg a kormány gazdaságpolitikájával szemben, de a KT elnöke és másik tagja bármikor leszavazhatja. Vagyis a kormánynak nincs sok oka aggodalomra: mostantól – a rendelet péntektől máris hatályos – a parlament közreműködése nélkül írhat magának új költségvetést a nyáron elfogadott törvény helyett. És mivel az akkor alapul vett feltételekből már szinte semmi nem igaz, ezt bizonyára hamarosan meg is teszi.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Nemes Nikolett 2025. március. 31. 20:15

„A válásra nem szabad úgy gondolni, mintha szörnyűség lenne, a szörnyűség a rossz kapcsolat”

A magyar társadalom még mindig erősen hiszi, hogy a házasságban élők boldogabbak, ezzel együtt a gyerekek egyharmada házasságon kívül születik, még ha ezt a döntéshozók nem is hajlandók tudomásul venni. Miért adják egyre többen válásra a fejüket ötvenes-hatvanas, sőt hetvenes éveikben? Melyek a leggyakoribb válóokok, és hogyan hat vissza a szegénység a házasságok tartósságára? Ezekről is beszélgettünk Tóth Olgával, a Társadalomtudományi Kutatóközpont Szociológiai Intézetének munkatársával.