Kovács Gábor
Szerzőnk Kovács Gábor

A kormány valóban jelentős adócsökkentést hajtott végre az elmúlt években – legalábbis a GDP-hez viszonyítva, az adóbevételek számszerűen azért szépen nőttek. A GDP-arányos adócsökkentés ráadásul elsősorban a társadalombiztosítás és az önkormányzatok kárára valósult meg.

Magyarországon csökkentek legnagyobb mértékben az adók az egész EU-ban 2021-ben – derül ki az uniós statisztikai hivatal, az Eurostat jelentéséből. Legalábbis a bruttó hazai össztermék, vagyis a GDP arányában nézve. A magyar állam adó- és járulékbevételei 2021-ben a GDP 34 százalékával voltak egyenértékűek – ez 2,1 százalékponttal kevesebb, mint 2020-ban. Mindössze öt tagállamban csökkentek a GDP-arányos adó- és járulékbevételek, Magyarországon messze a legnagyobb mértékben, a második legnagyobb csökkenést produkáló Horvátországban csak egy százalékpont volt a különbség 2020-hoz képest.

A serpenyő másik tálcájában 20 tagállamban nőtt a GDP-arányos adóbevétel, a legnagyobbat Cipruson, 34 százalékról 36 százalékra.

Csökkent a magyar gazdaság adóterhelése

Magyarország a maga 34 százalékos GDP-arányos adóbevételével az uniós mezőny hátulsó harmadában tanyázik, az uniós átlag ennél jóval magasabb, 41,7 százalékos. A tagállamok közt elég jelentős különbségek figyelhetők meg, a lista végén Írország a maga GDP-je 22 százalékát sem szedi be adóban, míg Dániában, Belgiumban és Franciaországban az arány 46 százalék fölötti.

A Fidesz-kormányok 2010 óta tradicionálisan büszkék az adócsökkentési tevékenységükre – a kormánypropaganda sok egyéb dologra is büszke, de ebben az esetben ez nem megalapozatlan. A 2010-es évek második felében valóban jelentősen csökkent a magyar gazdaság adóterhelése. A csökkentésre szükség volt, a magyar gazdaság túl volt adóztatva, a 38 százalék fölötti szintek messze meghaladták a régiós versenytársakét, köztük elsősorban a másik három visegrádi ország érdekes. 2020-ra sikerült felzárkózni – vagyis inkább lezárkózni – Lengyelországhoz és Csehországhoz, 2021-ben pedig még tovább csökkent a magyar állam GDP-arányos adóbevétele.

Ez a folyamat 2022-ben jó eséllyel megtört, a kormány ugyanis nem csak a kiadások lefaragásával, de jelentős adóemelésekkel is igyekszik befoltozni a költségvetésen tátongó lyukakat: több különböző különadót vezettek be, nőtt a jövedéki adó, a katából pedig kipaterolták az addig a rendkívül kedvezményes adónemet igénybe vevők nagy részét.

Az adók az elmúlt években nem csak GDP-arányosan csökkentek, kiemelendő a munkáltatók által fizetendő szociális hozzájárulási adó (szocho) kulcsának jelentős csökkentése, a 2017-es 22 százalékról 2022-re 13 százalékra.

Leginkább a gazdaság nőtte ki az adókat

A GDP-arányos adóbevételek csökkenése mögött azért nem csak egyes adókulcsok mérséklése áll. Sőt, annál inkább az arányszám nevezőjének, vagyis a GDP-nek a gyors növekedése. Ha úgy tetszik, a magyar gazdaság kinőtte az adóterhelést. A 2021-es kiugróan nagy GDP-arányos adóbevétel-csökkenésbe vaskosan belejátszik, hogy a pandémia legsúlyosabb hónapjai utáni visszapattanásban a magyar gazdaság uniós összehasonlításban is kiemelkedően nagy növekedést tudott produkálni.

A GDP-arányos adóbevételek csökkenése azt sem jelenti, hogy az állami adóbevételek számszerűen csökkentek volna. Épp ellenkezőleg, jelentősen nőttek. 2021-ben 18,7 ezermilliárd forintra a megelőző évi 17,5 ezermilliárd forintról. Tehát arról nincs szó, hogy az állam fogyókúrára fogta volna magát, épp csak lassabb ütemben hízott, mint a gazdaság.

Alapesetben a gazdasági növekedés az adórendszer változatlansága mellett automatikusan a számszerű adóbevételek növekedésével jár. Hiszen ha nőnek a bérek, akkor azok után több adó- és járulékbevétel folyik be, ha a háztartások többet fogyasztanak, akkor több fogyasztási típusú adó (elsősorban áfából) folyik be, ha a vállalkozásoknak nő a forgalma és a profitja, akkor több folyik be társasági adóból.

Lényegében a kormány kihasználta a gyors gazdasági növekedés éveit arra, hogy növekvő számszerű bevételek mellett csökkentse a gazdaság GDP-arányos adóterhelését.

A kormány főleg a társadalombiztosításon és az önkormányzatokon szorított

Ugyanakkor a kormány nem igazán saját magán spórolt. Az államháztartás alrendszerei közül a központi kormányzat adóbevételei stabilan a GDP 23 százaléka körül alakultak. Az önkormányzatok GDP-arányos adóbevételeinek csökkenése ezzel szemben látványos, ahogy a társadalombiztosítási alapokéi is – utóbbi természetesen a szocho kulcsának folyamatos csökkentésével függ össze.

Ha úgy tetszik: a kormány az önkormányzatok és a társadalombiztosítás kárára valósított meg jelentős adócsökkentést az elmúlt években. Aminek meglett az eredménye. Már ha eredménynek lehet nevezni, hogy az önkormányzatok jelentős része évek óta a működőképesség határán táncol. Mármint táncolt mostanáig, az energiaárak jelentős emelkedése már kiütéssel ért fel, a helyhatóságok jelenleg tömegével kénytelenek ideiglenesen bezárni intézményeiket, mert képtelenek kigazdálkodni a magas rezsit. Ami pedig a társadalombiztosítást illeti, az egészségügy lényegében összeomlott, a szervezeti, minőségbiztosítási stb. problémák mellett és felett az alulfinanszírozottság miatt. A nyugdíjkassza mára teljesen felborult, a nyugdíjalapban jelentkező hiányt egyre nagyobb mértékben kell a központi költségvetésből kipótolni.

Az uniós tagállamok meglehetősen vegyes képet mutatnak annak tekintetében, hogy a GDP-arányos adó- és járulékbevételek hogyan oszlanak meg az államháztartási alrendszerek közt. Ebből messze menő következtetéseket nem lehet levonni, mindenhol máshogy működik az önkormányzatiság, az önkormányzatok finanszírozása, illetve a társadalombiztosítás és annak finanszírozása. Mindenesetre így festettek a GDP-arányos adóbevételi megoszlások 2021-ben:

Magyarország: áfaország

A szocho kulcsának csökkentése a különféle adófajtákból származó bevételek alakulásán is alaposan meglátszik. Az Eurostat által a munkáltatók tényleges szociális hozzájárulásai címen számontartott befizetések Magyarország esetében a GDP 8 százaléka körüli értékekről 2021-re 4,7 százalékra csökkentek. Ez jelentős visszaesés, figyelembe véve, hogy közben a keresetek jelentősen nőttek, ami ellene hatott a szocho-bevételek csökkenésének. A munkáltatók szociális hozzájárulásaiból származó állami bevétel nem csak a növekvő GDP-hez viszonyítva csökkent, hanem számszerűen is. 2016-ban a bevétel még a 3 ezermilliárd forintot közelítette, ez 2021-re 2,6 ezermilliárd forintra olvadt.

Az adófajták közül kiemelendő az általános forgalmi adó (áfa) -típusú közterhekből származó bevétel. 2010 óta a Fidesz deklaráltan és felvállaltan a fogyasztási típusú adók (elsősorban az áfa, amelynek általános kulcsa világbajnok, 27 százalék; másodsorban a jövedéki adók) felé tolta el az adórendszer súlypontját. Ami a bevételeken is meglátszik, az áfabevételek mind számszerűen, mind GDP-arányosan jelentősen nőttek az elmúlt években.

Emlékeztetőül: a magyar állam adóbevételei 2021-ben a GDP 34 százalékára rúgtak, vagyis az összes adóbevétel közel harmada áfából folyt be. A közel 10 GDP-százalékos áfabevételi szint uniós összehasonlításban is magasnak számít. Az érték csak két országban magasabb ennél, Dániában egy hajszállal, Horvátországban jelentősebben (13,1 százalék). Az uniós átlag 7,4 százalék. Az áfa a létező leginkább szociálisan érzéketlen adó: a fogyasztói árakba épül be, márpedig fogyasztani mindenki fogyaszt, a legszegényebbek is. Nem számít, hogy valaki havi 100 ezer forintból él vagy egymillióból, ha vásárol valamit 100 forintért, abból 27 forint az államkasszába folyik be.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Nemes Nikolett 2025. március. 31. 20:15

„A válásra nem szabad úgy gondolni, mintha szörnyűség lenne, a szörnyűség a rossz kapcsolat”

A magyar társadalom még mindig erősen hiszi, hogy a házasságban élők boldogabbak, ezzel együtt a gyerekek egyharmada házasságon kívül születik, még ha ezt a döntéshozók nem is hajlandók tudomásul venni. Miért adják egyre többen válásra a fejüket ötvenes-hatvanas, sőt hetvenes éveikben? Melyek a leggyakoribb válóokok, és hogyan hat vissza a szegénység a házasságok tartósságára? Ezekről is beszélgettünk Tóth Olgával, a Társadalomtudományi Kutatóközpont Szociológiai Intézetének munkatársával.