600 ezer tonna gabonát sikerült az ukrán kikötőkből eljuttatni a globális piacra azóta, hogy egy hónappal ezelőtt megállapodás született erről Kijev és Moszkva között az ENSZ és a törökök közvetítésével. Mindenki kockázati felárat számol, mert továbbra is nagy a bizonytalanság az oroszok szándékait illetően.
“Nagyon lassan megy az új szállítási szerződések megkötése”- mondta a Deutsche Wellenek a kijevi gazdasági főiskola tanára. Pavlo Martisev szerint a piac résztvevői nemigen bíznak az oroszokban, “meglepetésekre” számítanak. Kezdetben Martisev még optimista volt annak ellenére, hogy az oroszok rakétákkal lőtték Odessza kikötőjét egy nappal azután, hogy bejelentették: megállapodtak a gabonaexportról. Az ukrán szakértő abban bízott, hogy folyamatos lesz az export, és ez 5 milliárd eurót hozhat Ukrajna kasszájába. Ez nagy segítség lenne a központi költségvetésnek éppúgy, mint a gazdáknak.
A valóság rácáfolt az optimista reményekre: “A szállítási költségek gyakran változnak, olykor egy napon belül is. A piac ideges, mert arról jönnek hírek, hogy az oroszok rakétákkal lőtték Odesszát vagy Mikolajevet, netán a vadászgépeik berepültek abba a légi folyosóba, melyet a megállapodás értelmében szabadon kellene hagyniuk.”
Kockázati felár
A szállítási költségek nagyon magasak, mert csak olyan cégek vállalják a szállítást, amelyek kockázati felárat számolnak fel. Erről beszélt a Deutsche Wellenek Geneggyij Ivanov, a BPG Shipping hajózási vállalat ügyvezető igazgatója Odesszában. Ezek a hajózási cégek háborús övezetben vállalnak szállítást - méregdrágán. Jemenben vagy Szomáliában háborús körülményekhez szoktak hozzá, és ezt megfizettetik az ügyfelekkel Ukrajnában is. “Sokkal magasabbak az árak mint Romániában vagy Bulgáriában, ahol béke van.”
Ha kitart a megállapodás, akkor csökkennek a kockázati felárak: “kezdetben a biztosítók 4-5% pluszt számoltak, ez lement 1-1,5%-ra. Egy hétre így is 200-270 ezer dollárt jelent.”
Napi 10 ezer dollárral magasabb így a gabonaexport ára, mint ha ugyanazt a mennyiséget Romániából szállítanák külföldre. Lassítja a folyamatot, hogy a törökök ellenőrzik a hajókat, hogy azok nem szállítanak-e fegyvereket Ukrajnába. Ez komoly időveszteség.
“Mindezt összeszámolva egy tonna eljuttatása a világpiacra 25-35 dollárral többe kerül Ukrajnából, mint Romániából” - mondta az ukrán hajózási társaság igazgatója a Deutsche Wellének.
Az ukrán magtárakban még mindíg 18 millió gabona vár elszállításra, miközben itt az aratás, kellene a hely az új termésnek. Közben az oroszok kihasználják a helyzetet, és meghódítják az ukrán gabona hagyományos piacait, Törökországot és Egyiptomot. Az oroszok idén 90 millió tonnás rekord gabonatermésre számítanak, és árkedvezményt adnak, ily módon az ukrán gabona háttérbe szorul a világpiacon.
Hogy lehet segíteni Ukrajnának? A Világbank szakértője szerint az USA-nak és az Európai Uniónak át kellene vállalnia a kockázati felárat. Heinz Strubenhoff évekig dolgozott Ukrajnában a Világbank szakértőjeként: ”az oroszok érdekeltek abban, hogy fennmaradjon a feszültség és a kockázati felár . Az USA-nak és az Európai Uniónak az az érdeke, hogy ez megváltozzon. Ha ugyanis minden így marad, akkor a gazdák Ukrajnában áttérnek a napraforgó és a repce termesztésére, és a világban gabonahiány keletkezik, holott az orosz-ukrán gabonaexport megállapodásnak épp az volt a célja, hogy ezt elkerüljék.”
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.